Aviseringar
Rensa alla

Könsjukdomar rädd


Ämnesstartare

Jag är inte direkt sugen på att skaffa någon könsjukdom. Och jag har försökt läsa på så mycket jag kan men det känns som om att det finns oändligt med sjukdomar. Kondom vid sex fattar jag. Men avsugning utan kondom? Hur stora är riskerna att man får något då? Och hur undviker man sjukdomar? Är inte så sugen på herpes. Man kan också få herpes vid kyssar. Så om jag kysser någon som har herpes. Men inte har någon pågående infektion på läpparna. Kan jag fortfarande få herpes då? 


   
Citera
time
 time

Hej!

Säkrast är att använda kondom även under oralsex. Kondom är ett toppenskydd och det enda preventivmedlet som skyddar mot både könssjukdomar och graviditet.

Herpes är supervanligt, men det smittar inte när det inte är aktivt. Kyss inte någon med munsår om du vill undvika det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Hej!

Säkrast är att använda kondom även under oralsex. Kondom är ett toppenskydd och det enda preventivmedlet som skyddar mot både könssjukdomar och graviditet.

Herpes är supervanligt, men det smittar inte när det inte är aktivt. Kyss inte någon med munsår om du vill undvika det. 

Om man har oralsex med någon som har herpes. Vilka delar på kuken är liksom de smittsamma delarna då? 


   
SvaraCitera
time
 time

123_joe2:

Om man har oralsex med någon som har herpes. Vilka delar på kuken är liksom de smittsamma delarna då? 

Om det är en pågående infektion så är det vätskorna som utsöndras som är smittsamma. 

Kort sagt, undvik sex och kyssar under ett pågående utbrott. Om det inte finns munsår eller irritation vid könet så smittar det inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Om det är en pågående infektion så är det vätskorna som utsöndras som är smittsamma. 

Kort sagt, undvik sex och kyssar under ett pågående utbrott. Om det inte finns munsår eller irritation vid könet så smittar det inte.

Jag kollade nämligen runt på youtube och hittade när dom pratade om olika sjukdomar på nyhetsmorgon med dr Mikael. Och där sa han att herpes smittar även om personen inte har en pågående infektion. 


   
SvaraCitera

123_joe2:

Jag kollade nämligen runt på youtube och hittade när dom pratade om olika sjukdomar på nyhetsmorgon med dr Mikael. Och där sa han att herpes smittar även om personen inte har en pågående infektion. 

Men herpes har typ alla elr iaf många o d e nt farligt så oroa dig inte ska du vägra hångla med folk för att dem kanske har herpes¿?


   
SvaraCitera

SthlmsBruden;)):

Men herpes har typ alla elr iaf många o d e nt farligt så oroa dig inte ska du vägra hångla med folk för att dem kanske har herpes¿?

Har du herpes? Cool


   
SvaraCitera

Asstriid:

Har du herpes? Cool

Nej inte änMycket gladBlink


   
SvaraCitera

SthlmsBruden;)):

Nej inte änMycket gladBlink

Låter som att det är något du strävar efter Blink


   
SvaraCitera

Asstriid:

Låter som att det är något du strävar efter Blink

Nej men d lär ju hända elr så har folk ba lurat mig att d e jättevanligtTardig


   
SvaraCitera

SthlmsBruden;)):

Nej men d lär ju hända elr så har folk ba lurat mig att d e jättevanligtTardig

Det kanske är vanligt. Jag har iaf inte träffat någon med herpes men det behöver ju inte betyda något Galen


   
SvaraCitera
time
 time

123_joe2: Och där sa han att herpes smittar även om personen inte har en pågående infektion.

Förlåt, jag tänkte fel. Använd kondom helt enkelt, det är det allra bästa skyddet. 


   
SvaraCitera

Har aldrig råkat ut för herpes men efter vad jag hört så har man väl blivit smittad så ligger det latent i kroppen och har man otur så kan det när som helst bryta ut igen under hela ens livstid och vara smittsamt för ens partner. 


   
SvaraCitera

det enda jag vet är att hiv så småningom blir till aids som är dödligt, speciellt i afrika


   
SvaraCitera

Min kompis fick sjukdom. Sen minns jag inte mer men hon hade inte berättat det för alla. Men hon var inte så rädd tyckte jag eller döljde det.


   
SvaraCitera