Aviseringar
Rensa alla

Könskvotering, vägen till ett jämställt samhälle? RÖSTA


Ämnesstartare

FreeWay89:

Varför?
Vart är kraven att det ska vara en viss procent muslimer/kristna, en viss procent rika/fattiga osv?

Ja säg det, det jag ska diskutera om i min uppsats. Jag resonerar med så.

FreeWay89:

Hur hade dom tänkt att man ska lösa jämställdhets problem (som de ser det) med ojämställda metoder?

För att det är tydligen jämställd om det är 40-60% fördelning mellan könen. Att sedan vissa har jobbat hårt för sina meriter medans andra kommer in på grund av rätt kön spelar tydligen ingen roll... Suck blir så trött på sånt här.

Om en kvinna och man söker samma jobb och har likvärdiga meriter så tycker jag att personlig lämplighet ska avgöra vem som ska få jobbet, inte kön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jakaerstark:

Om en kvinna och man söker samma jobb och har likvärdiga meriter så tycker jag att personlig lämplighet ska avgöra vem som ska få jobbet, inte kön.

Jo jag skulle väl tycka att ansökningarna skulle vara anonyma.


   
SvaraCitera

jakaerstark:

Kille - Nej (Du röstade på detta alternativ)

Har svårt att se hur det skulle hjälpa. Skulle inte kunna respektera någon som blev inkvoterad, man eller kvinna. Tycker istället att det skall finnas tydligare lagar och regler kring könsdiskriminering och bli lättare att anmäla sådant.


   
SvaraCitera

jakaerstark:

Tjej - Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

nej verkligen inte. däremot förstör kan det ju komma att förstöra en del företag


   
SvaraCitera

jakaerstark:

Ja men då är det ju ingen kvotering ? Om en kvinna är bättre lämpad för jobbet och får det så är ju allt som det ska.

Om vi har en man och en kvinna som är lika bra som söker till ett företag med färre kvinnor, och dom tar kvinnan bara för att hon är kvinna då? Var nog mer så han menade eller nåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Om vi har en man och en kvinna som är lika bra som söker till ett företag med färre kvinnor, och dom tar kvinnan bara för att hon är kvinna då? Var nog mer så han menade eller nåt.

Nej jag tycker fortfarande inte dom ska gå på kön då, det är inte att vara jämställd. Om det är ett fall som du beskriver det så ska man gå på personlig lämplighet, inte hur vida det finns fler kvinnor eller män på företaget.

Jag är emot kvotering i alla former!


   
SvaraCitera

Bara jag som börjat fundera över varför det är ett sånt jävla tjafs om att kvotera in kvinnor till styrelser och chefsposter, men inte män till dagislärare eller sjukvårdare, eller kvinnor till snickare eller sophämtare?


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Om vi har en man och en kvinna som är lika bra som söker till ett företag med färre kvinnor, och dom tar kvinnan bara för att hon är kvinna då? Var nog mer så han menade eller nåt.

Nackdelen med argumentet är att fallet är så sällsynt att det inte bör tillåtas att tas upp i denna typ av debatt.


   
SvaraCitera

Män är djur!

Rösta S, MP eller V!


   
SvaraCitera

jakaerstark:

Jag är emot kvotering i alla former!

Jonnybravo91:

Nackdelen med argumentet är att fallet är så sällsynt att det inte bör tillåtas att tas upp i denna typ av debatt.

Nja, försökte förklara hur jag trodde han som postade tidigare menar. Tycker ej att man ska hänga upp sig på kön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur kan det vara en väg till jämstäldhet, snarare en parodi av jämstäldhet, då det ser bättre ut på pappret. Ett jämstält samhälle menas inte att det finns lika många kvinnor som män inom chefsjobb, iaf inte enligt min mening. Jämstält är när både könen har samma rättigheter.


   
SvaraCitera

jakaerstark:

Kille - Ja (Du röstade på detta alternativ)

Alltid lika kul att provocera dom rika. Men jag skiter i om chefen är man eller kvinna.

Eftersom det är eliten som sätter ribban i samhället kan jag tänka mig att det kan påverka positivt på jämställdheten på sikt om fler kvinnor blir en del av eliten. Men just jämställdheten i bolagsstyrelserna skiter jag faktiskt i. Kvoteringen handlar ju inte heller om att man ska ta in en sämre kvinna utan att om det är en kvinna och man med samma kompetens ska den underrepresenterade parten väljas.

Jonnybravo91:

men inte män till dagislärare eller sjukvårdare,

Kan ju säga att män inofficiellt inkvoteras till vårdbiträden, undersköterskor och sjuksköterskor. Däremot är det många fler kvinnor som söker sig dit.


   
SvaraCitera

inglorius:

Kan ju säga att män inofficiellt inkvoteras till vårdbiträden, undersköterskor och sjuksköterskor.

Vill minnas att jag läste en artikel om det... Fast då handlade det om nyexaminerade med samma erfarenheter och där det manliga underskottet är så litet att det knappast påverkar marknaden.

Varför börjar man inte från grunden i såna fall och kvoterar in och uppmanar fler män att söka till utbildningen, precis som de gör med kvinnor när det kommer till polisen, militären, eller rymdforskningen?


   
SvaraCitera

Tycker vi ska börja kvotera in fler hundar så att de får bli chefer, hade varit jävligt roligt. "Fan, chefen skällde på mig igen".

Image


   
SvaraCitera