Aviseringar
Rensa alla

Könsroller...


Ämnesstartare

Har hört och läst en del som tycker det optimala vore att helt sudda bort könsrollerna. Nu har jag inget emot ett sånt samhälle alls, där alla får vara hur de vill osv, men jag tycker inte alls att det passar mig alls att vara nån slags "neutral" hen eller något. Trivs bättre i att ha egenskaper som jag anser "manliga" dvs.

Då menar jag inte att jag gör saker eller klär mig på ett visst sätt bara för att "verka manlig", utan det handlar verkligen om mig själv, dvs vad som känns rätt och naturligt när jag kommunicerar med folk Har inget behov av att hävda mig inför andra..

Men jag har flera gånger undrat om det här på nåt sätt gör mig sexistisk. Men grejen är den att jag aldrig blivit anklagad för nåt sånt. Inte ens för att vara "mansgris". Har aldrig upplevt att jag förtryckt nån tjej, eller att nån tjej känt sig förtryckt. Däremot verkar de trivas i mitt sällskap. Vill inte beskriva exakt "hur" eftersom det nog inte låter trevligt i text, men är nog en helt vanlig schysst grabb i de flestas ögon. Har ett par feminist-tjejkompisar som knappast tycker jag är åt mansgris-hållet.

I min familj har jag aldrig upplevt att vi killar på nåt sätt skulle stå över tjejerna. Jag har bland annat en yngre syster som jag själv tycker är väldigt vettig, mogen, självsäker och framåt för sin ålder.

Jag tycker alltså att det är viktigt i vår familj att se till att de yngre syskonen har bra självkänsla. Jag har förklarat för dem flera gånger att man ska vara sig själv och om homosexualitet och transsexualitet osv, så de förstår i ung ålder att det inte är nåt fel på det.

Jag tror att mina "ideal" faktiskt bidrar till både min och min omgivnings bästa. Ser varken ner på objektifierar eller tror mig ha rätten till nån kvinnas kropp. Dock följer jag inte direkt "samhällets" normer om vad som e manligt, men min poäng är att jag tror det finns andra sätt att minska på könsförtryck än att skapa normer där männen blir alltmer "kvinnliga", eller kvinnor blir mer "manliga". Visst, alla ska absolut få vara sig själva, men oavsett kommer de flesta vara vad samhällanormerna gjort dem till, om de inte har medfödda egenskaper som skiljer sig starkt från det vanligaste. Man borde sträva till befolkningens bästa välmående möjligt, och det tror jag inte påtvingade normer om "könslöshet" leder till, absolut inte heller dagslägets normer. Har ingen exakt idé om hur mitt idealsamhälle där folks välmående prioriteras skulle se ut, men antagligen närmare "könslöshet" än dagslägets. Det jag dock inte gillar med könslöshet är att mycket känns väldigt påtvingat. Efter att ha läst lite i den här sidan tror jag sannolikheten för att folk ska tycka jag är en idot är stor, men måste bara uttrycka min åsikt. Blev fakiskt rätt osäker på allt jag skrev såhär efteråt kanske bara motsäger mig själv, men jaja. Vill gärna höra vad ni har att göra om saken. 


   
Citera
Ämnesstartare

tror det är få inom queer-rörelsen som tycker att vi ska bli "könslösa". snarare att kön inte bör vara den primära (eller ens sekundära, tertiära osv) kategorien efter vilken vi definierar sociala roller. snarare att vi ska få uttrycka oss hur vi vill, oberoende av vilket könsorgan/kromosomuppsättning vi har, och att dessa uttryckssätt inte ska rangordnas efter en normativ skala.


   
SvaraCitera

Kultur: Har hört och läst en del som tycker det optimala vore att helt sudda bort könsrollerna. Nu har jag inget emot ett sånt samhälle alls, där alla får vara hur de vill osv, men jag tycker inte alls att det passar mig alls att vara nån slags "neutral" hen eller något. Trivs bättre i att ha egenskaper som jag anser "manliga" dvs.

det är väl ingen som tvingar dig till något...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

æ   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

det är väl ingen som tvingar dig till något...

Absolut inte, men jag har fått intycket av att det i många kretsar är "fel" och föraktas att bete sig på vissa sätt som enligt mig själv inte alls behöver vara dåliga. Har också fått intryck av att vissa dagis värnar om att allt ska vara könslöst? Kanske bara jag som missupfattat allt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du baserar dina åsikter på åsikter du tror att en grupp har


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

craig davids största fan :
æ   

Vad menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kultur: men jag har fått intycket av att det i många kretsar är "fel" och föraktas att bete sig på vissa sätt som enligt mig själv inte alls behöver vara dåliga

vilka kretsar ? :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

craig davids största fan :
du baserar dina åsikter på åsikter du tror att en grupp har

Ja, det är lite det jag försöker få svaret på i tråden. Genom att skriva och få respons lär jag mig förhoppningsvis om vad de egentligen har för åsikter.


   
SvaraCitera
mynona

Könsroller betyder att man ska uppföra sig på ett visst sätt utifrån sitt kön: vissa egenskaper har fått namnet "manliga" för att de har ansetts passa för mansrollen, och vissa har fått namnet "kvinnliga" för att de ansetts passa för kvinnorollen. Sedan har de reserverats för män eller kvinnor beroende på vilken rolle de har hört till. Därför har kvinnor bara fått använda de egenskaper som fått stämpeln "kvinnliga egenskaper", och män bara de egenskaper som fått stämpeln "manliga egenskaper". 

I själva verket har de egenskaperna inget kön alls. De är neutrala. Könsneutralitet betyder inte att könet försvinner, det betyder bara att vi alla får välja fritt hur vi vill vara och vilka egenskaper vi vill använda oavsett om de egenskaperna har kallats manliga eller kvinnliga. Könsneutralitet ger frihet till alla därför att de ger alla chansen att vara sig själva: personligheter i stället för att bara spela en roll som man har fått pga sin kropp. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det handlar ju inte om att neka dig dina egenskaper. Det handlar om att man ska få vara hur man vill. Det handlar om att killar ska få ha de där egenskaperna vi kallar kvinnliga och tvärtom (utan att de kallas kvinnliga såklart, det ska bara vara egenskaper. punkt. ). Det som så många misstolkar med genus är att det inte innebär att något tas bort från dig, det är tvärtom. Du ska få vara den du vill utan att det på något sätt ska ses som konstigt eller kännas tvingat beroende på vad du har mellan benen.

Samma sak med "hen", det handlar inte om att ta bort han och hon, det handlar om att lägga till ett ord som kan användas när han eller hon inte är brukbart/behövs. 


   
SvaraCitera

Kultur: Absolut inte, men jag har fått intycket av att det i många kretsar är "fel" och föraktas att bete sig på vissa sätt som enligt mig själv inte alls behöver vara dåliga. Har också fått intryck av att vissa dagis värnar om att allt ska vara könslöst? Kanske bara jag som missupfattat allt...

kan du inte peka på något specifikt istället, du argumenterar bara mot dina egna straw-man argument och egna föreställningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Könsroller 

Bra skrivet!


   
SvaraCitera
mynona

Fingerprints: Bra skrivet!

Tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Könsroller betyder att man ska uppföra sig på ett visst sätt utifrån sitt kön: vissa egenskaper har fått namnet "manliga" för att de har ansetts passa för mansrollen, och vissa har fått namnet "kvinnliga" för att de ansetts passa för kvinnorollen. Sedan har de reserverats för män eller kvinnor beroende på vilken rolle de har hört till. Därför har kvinnor bara fått använda de egenskaper som fått stämpeln "kvinnliga egenskaper", och män bara de egenskaper som fått stämpeln "manliga egenskaper". 

I själva verket har de egenskaperna inget kön alls. De är neutrala. Könsneutralitet betyder inte att könet försvinner, det betyder bara att vi alla får välja fritt hur vi vill vara och vilka egenskaper vi vill använda oavsett om de egenskaperna har kallats manliga eller kvinnliga. Könsneutralitet ger frihet till alla därför att de ger alla chansen att vara sig själva: personligheter i stället för att bara spela en roll som man har fått pga sin kropp. 

Fingerprints:
Det handlar ju inte om att neka dig dina egenskaper. Det handlar om att man ska få vara hur man vill. Det handlar om att killar ska få ha de där egenskaperna vi kallar kvinnliga och tvärtom (utan att de kallas kvinnliga såklart, det ska bara vara egenskaper. punkt. ). Det som så många misstolkar med genus är att det inte innebär att något tas bort från dig, det är tvärtom. Du ska få vara den du vill utan att det på något sätt ska ses som konstigt eller kännas tvingat beroende på vad du har mellan benen.

Samma sak med "hen", det handlar inte om att ta bort han och hon, det handlar om att lägga till ett ord som kan användas när han eller hon inte är brukbart/behövs. 

Bra skrivet båda två! 


   
SvaraCitera