Aviseringar
Rensa alla

Könsroller...


Ämnesstartare

tevepro:

kan du inte peka på något specifikt istället, du argumenterar bara mot dina egna straw-man argument och egna föreställningar.

Ju mer av mina föreställningar jag skriver desto större chans är det att nån skriver vad de tycker om dem och jag kan reflektera över mina egna "föreställningar" och kanske ändra åsikt. Vad är strawman argument förresten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

vilka kretsar ? :S

Grejen är att jag har en del åsikter som nog anses "sexistiska", vill inte uttrycka dem här. Men jag har inte upplevt att det skulle påverka någon tjej negativt. Det är dock inget som begränsar någon annan, utan mer självideal eller hur man nu ska säga. Oftast är det av killar i kretsar som är rätt annorlunda som jag ej verkar uppskattas. Förstår inte hur jag ska namnge kretsarna. Tjejer brukar väl inte tycka något speciellt alls, men när man diskuterar om ämnet kan de tycka mina åsikter och ideal är dåliga, fast de inte alls verkar ha tyckt nåt negativt när vi umgåtts? Är förvirrad..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast nej, tråden är löst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag känner mig varken typiskt manlig eller kvinnlig, eftersom karaktärsdrag inte är stereotypa för det mesta, men jag är en kvinna enligt mig själv. 

Vem vet? Din bekvämlighet har kanske att göra med de privilegier en traditionellt "maskulin"(ord som egentligen beskriver något allmänmänskligt) man får. Men du kan ju av en händelse vara stereotyp. Dock vet vi att det finns en miljöpåverkan i unga år som formar och bekräftat din identitet, så helt opåverkad tror jag inte att du är. Blink

Du får vara och känna hur du vill i din könsidentitet!

Behandla dina medmänniskor med respekt och förståelse på en individbas som inte grundas i deras könsidentitet. Peace.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92: Razorblade?

Yeas dear?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: I själva verket har de egenskaperna inget kön alls. De är neutrala.

De hade det förut när vi var mer lika djuren. Djuren har uppdelning i olika beteende mellan könen. Nu har vi lyckligtvis lyckats frigöra oss från en hel del av vårt djuriska arv så att könen kan närma sig varandra i beteende, men det har inte alltid varit så att könet inte automatiskt styr en stor del av beteendet.


   
SvaraCitera
mynona

Razor: De hade det förut när vi var mer lika djuren. Djuren har uppdelning i olika beteende mellan könen. Nu har vi lyckligtvis lyckats frigöra oss från en hel del av vårt djuriska arv så att könen kan närma sig varandra i beteende, men det har inte alltid varit så att könet inte automatiskt styr en stor del av beteendet.

Jag minnas att vi har fört den diskussionen förut. Vi var inte överens, men det är inte relevant för frågeställningen eftersom den bara behöver utgå från nuet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kultur: Trivs bättre i att ha egenskaper som jag anser "manliga" dvs.

Varför då?

Kultur: Har aldrig upplevt att jag förtryckt nån tjej

Tror du att det är särskilt vanligt att någon man, personligen, upplever att han förtrycker kvinnor?

Kultur: Ser varken ner på objektifierar eller tror mig ha rätten till nån kvinnas kropp.

Tror du att det är likaledes vanligt att män explicit tycker sig ha rätt till kvinnors kroppar? Förmodligen skulle inte ens en dömd våldtäktsman hävda detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Varför då?

Tror du att det är särskilt vanligt att någon man, personligen, upplever att han förtrycker kvinnor?

Tror du att det är likaledes vanligt att män explicit tycker sig ha rätt till kvinnors kroppar? Förmodligen skulle inte ens en dömd våldtäktsman hävda detta.

Jag vet inte varför. Det känns bara bra. Är inte besatt över att vara "manlig" eller att framstå som så inför andra. Trivs bara i att vara så. Kan även trivas i att vara typiskt "feminin" ibland. 














Kanske inte. De flesta kanske inte alls tänker något om saken. I vissa kulturer kanske det är en självklarhet. Jag har reflekterat över mitt eget beteende, och jag kanske har helt fel, men jag tror och hoppas inte att jag förtrycker någon.  Om nån skulle uttrycka att jag förtrycker skulle jag förstås ta det i beakt och ta till åtgärder för att inte göra det.

 Jag vet att många våldtäktsmän är helt normala killar och inte ens är medvetna om vad de gör, och hur fel det är.  Många tjejer verkar ju inte ens veta att de har blivit våldtagna. Men om killenn har tyckt att det var okej att utföra den handlingen betyder det väl att de i den stunden har haft sig rätten till den andras kropp även om han imte explicit uttrycker det? Jag förstår inte om du jämför mig med såna, men lita på mig jag är inte sån. Jag antar att du också hävdar att du inte anser dig ha rätt till kvinnors kropp, precis som mig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kultur: Jag vet inte varför. Det känns bara bra. Är inte besatt över att vara "manlig" eller att framstå som så inför andra. Trivs bara i att vara så. Kan även trivas i att vara typiskt "feminin" ibland.

Med andra ord, om jag ska ta dig på dessa, är det egenskaperna som sådana du trivs med, inte det genus de förknippas med. Hur kan du ens tro att människor som söker jämställdhet vill beröva människor egenskaper.

Kultur: Jag förstår inte om du jämför mig med såna, men lita på mig jag är inte sån. Jag antar att du också hävdar att du inte anser dig ha rätt till kvinnors kropp, precis som mig...

Jag menar inte att döma dig, utöver att du brister i ditt resonemang, men ska man tro på alla och envar är ingen sexist, rasist eller homofilofob, ändå har vi problem med såväl sexism som rasism och homofilofobi. Poängen är den att ingen (eller åtminstone försumbart få) ser sig själv som dåliga människor. De förtrycker inte utan har enligt sig själva fullt rimliga motiveringar till sina åsikter och handlingar, vad de än vara månde.  Det är naturligtvis väl ifall du inte behandlar människor illa, åtminstone inte avsiktligt, men det är också farligt att tro sig vara immun mot strukturer. Ingen människa är en ö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Med andra ord, om jag ska ta dig på dessa, är det egenskaperna som sådana du trivs med, inte det genus de förknippas med. Hur kan du ens tro att människor som söker jämställdhet vill beröva människor egenskaper.

Jag menar inte att döma dig, utöver att du brister i ditt resonemang, men ska man tro på alla och envar är ingen sexist, rasist eller homofilofob, ändå har vi problem med såväl sexism som rasism och homofilofobi. Poängen är den att ingen (eller åtminstone försumbart få) ser sig själv som dåliga människor. De förtrycker inte utan har enligt sig själva fullt rimliga motiveringar till sina åsikter och handlingar, vad de än vara månde.  Det är naturligtvis väl ifall du inte behandlar människor illa, åtminstone inte avsiktligt, men det är också farligt att tro sig vara immun mot strukturer. Ingen människa är en ö.

Låter rätt logiskt det du säger. Men har faktiskt hört och läst en del åsikter som är helt emot "mansrollen", och att varenda man som på nåt sätt följer den förtrycker på nåt sätt eftersom man får "privilegier" av det. Det är såna åsikter som fick mig att skapa tråden för att se vad andra här tycker.  Är faktiskt rätt olik de flesta killar och gör inte direkt saker för att samhället säger det, vilket jag däremot märker tydligt på andra killar som är fast i en hel del normer, bland annat destruktiva såna.  Förstår vad du menar, självklart är jag inte immun mot strukturer men gör mitt bästa för att kunna vara mig själv på samma gång som jag inte tar del av destruktiva strukturer/normer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kultur: Men har faktiskt hört och läst en del åsikter som är helt emot "mansrollen", och att varenda man som på nåt sätt följer den förtrycker på nåt sätt eftersom man får "privilegier" av det.

Jag tror du antingen får presentera dessa åsikter mer specifikt eller referera dem, för det här blir lite tamt att försöka argumentera för, emot eller försöka förklara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kultur: Har också fått intryck av att vissa dagis värnar om att allt ska vara könslöst?

Det gör de på sätt och vis. de menar inte att ta ifrån barnen deras könstillhörighet utan istället arbetar de med att inte själva fostra barnen inom respektive könsroller. Dagiset ska på så sätt inte vara en plats där (de stereotypa) könsrollerna kan skapas eller styrkas.

De flesta dagis har det i sin läroplan, men vissa dagis är mer raka och går aktivt in i att benämna barnen som hen, inte referera till barnen som flickor och pojkar och välja leksaker med större färgblandningar än blåa traktorer och rosa kokplattor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Jag minnas att vi har fört den diskussionen förut. Vi var inte överens, men det är inte relevant för frågeställningen eftersom den bara behöver utgå från nuet.

Både ja och nej. Mångfalden bland människor är stor och vissa är närmare djuren än andra, vilket betyder att könet spelar mer roll för beteendet för vissa än för andra. Man kan inte säga att kön inte spelar roll eller att egenskaper inte kan knytas till kön, varken nu eller då. Vissa människor har ett större genetiskt tryck och därmed även större könsbunden påverkan som styr beteendet, medan andra påverkas mer från ett tryck från sin omgivning. 


   
SvaraCitera