Aviseringar
Rensa alla

Könsroller, kvinnlig och manlig mentalitet?


Ämnesstartare

Här diskuterar vi könsroller, främst inom relationer.

Tycker du att du är mer "kvinnlig" eller "manlig" mentalt? Motivera!

Vad är egentligen manligt och kvinnligt? (inga oseriösa svar som..ja syftar på könsorgan - utan mentalt!)

Vad tror ni är typiskt för tjejer och killar inom relationer?

Skulle ni vilja byta kön om ni kunde göra det hux flux? (typ äta en lyckokaka som i Freaky friday [crazy])

Vad undrar du mest över hos det andra könet?

Har du lättare för att förstå tjejer eller killar generellt?

Hur vill du att din partner ska vara? överlägsen, underlägsen (på vilka områden?), jämlik, feminin, mjuk, maskulin, tuff, intelligent, naiv, snäll, ge motstånd?

Vad har du för mentala och känslomässiga behov inom en relation? vill du att en partner ska förstå dig fullt ut eller vill du hålla lite hemligt? Har du olika relationer som fyller olika behov?

VÄLJ OCH VRAKA bland frågorna! [wink] jag bjuuder [crazy]

Och snälla ni, fastna inte i definitionsfrågor och börja inte kasta skit på varandra, försök bemöta argument med att ställa fördjupande frågor osv.

Man kan tycka att jag generaliserar och vissa kanske inte tycker att kön spelar någon roll. Men finns det inte vissa generella skillnader som faktiskt beror på kön? Vad tycker ni?


   
Citera
Ämnesstartare

Testpilot:

Skulle ni vilja byta kön om ni kunde göra det hux flux? (typ äta en lyckokaka som i Freaky friday [crazy])

Nä. Tror inte jag skulle vara bekväm med den kvinnliga könsrollen (om vi då förutsätter att jag efter bytet inte längre är "jag" utan en person som levt hela sitt liv med den och de erfarenheter som medföljer).

Testpilot:

Man kan tycka att jag generaliserar och vissa kanske inte tycker att kön spelar någon roll. Men finns det inte vissa generella skillnader som faktiskt beror på kön? Vad tycker ni?

Jo alltså, det finns ju idag könsroller och därmed egenskaper kopplade till ditt kön som du tillskrivs och "bör" ha oavsett om du lever upp till dem eller inte. Frågan är ju snarare om dessa är biologiska eller socialt konstruerade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har alltid undrat: när jag är varm mellan benen så tror jag att jag har kissat på mig. Borde man inte som kille känna det hela tiden med tanke på att bollarna (väl) alltid är varmare än kroppstemperaturen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Nä. Tror inte jag skulle vara bekväm med den kvinnliga könsrollen

vadå, typ? Hur ser du framför dig den rollen och vad är det som inte tilltalar dig med den? fett intressant [crazy]

Bara Ta Allt:

Frågan är ju snarare om dessa är biologiska eller socialt konstruerade.

Bra fråga. Den kan i varje fall jag klura hur länge som helst på!

Testpilot:

Har du lättare för att förstå tjejer eller killar generellt?

Om jag ska svara på mitt eget citat kan jag ju säga att jag ofta blir sjukt irro på killar eftersom de ofta är så jävla stöddiga, styva i korken och tror att de vet bäst. De har ofta äckligt bra självförtroende (utåt sett) och vill alltid trycka ner tjejen på ett eller annat sätt.

grov generalisering men ändå, min sammantagna upplevelse.


   
SvaraCitera

Harpya:

känna det hela tiden med tanke på att bollarna (väl) alltid är varmare än kroppstemperaturen?

Tvärtom, ju!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Tvärtom, ju!

ah, att de måste vara svala?
Så kanske det var.

...När jag nu påmindes om påsens funktion, liksom, så låter det logiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpya:

påsens funktion

appappapp! vi skulle ju diskutera det mentala xD [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Testpilot:

appappapp! vi skulle ju diskutera det mentala xD [no-no]

Jag skulle tycka att det var coolt att ha en kuk eftersom jag alltid funderar på hur det är när man håller på att få stånd, om det känns något i kroppen osv.

Skulle dock inte ha sex med en tjej tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Testpilot:

vadå, typ? Hur ser du framför dig den rollen och vad är det som inte tilltalar dig med den? fett intressant [crazy]

Well, dels för hur man behandlas av andra (killar anser sig ha fri tillgång till ens kropp, sämre lön generellt, fler sextrakasserier, färre som lyssnar på en, behandlas ofta som dummare än killar, osv.) och dels att kraven på en verkar så jävla jobbiga (alltid se bra ut, inte ligga med för många eller för få för att undvika slampa/pryd-stämpel, förväntas ta hand om folk om kring en, "tjejer klättrar inte i träd, de leker med gosedjur", osv.).


   
SvaraCitera