Aviseringar
Rensa alla

Könssjukdom


Lillek
Ämnesstartare

Hej! Jag är lite orolig om jag har någon könssjukdom. Och min fråga är då...
kan man smittas av en könssjukdom om det är första gången för både mig och min partner.


   
Citera

Ja de klart. Gå och kolla upp dig Glad


   
SvaraCitera

är ni båda oskulder är det ingen risk


   
SvaraCitera
sies
 sies

Nja, det är väl sällsynt men finns väl risken att könssjukdomar sprids på annat sätt eller sprids genom ens gener. Men självklart skadar det inte att kolla upp det! 🙂 


   
SvaraCitera

Om din partner har en könssjukdom och ni har sex så är risken stor att du också fått den könssjukdomen, bäst att kolla upp sig. Har ni haft sex med kondom så är det nog lugnt.


   
SvaraCitera
Smilen

Så länge du inte har ihop det med objudna så är det väl lugnt.


   
SvaraCitera
Zsasz

Man kan få könssjukdommar även om man är oskuld, så ja, det är självklart möjligt att få något om båda är oskulder, risken är liten så klart, men den är inte borta. Flatlöss, herpes, HPV, etc. kan alla spridas via kroppskontakt (flatlöss kan också finnas på andra saker, hotelsängar t.ex. om någon precis varit där med det och dem inte bytt ut sängkläder). Genitalier behöver inte vara involverade alls i spridning, och om man har haft oralsex så finns ännu mer alternativ.

Värt att nämna är att könssjukdommar har ofta väldigt specifika effekter, så om det inte finns något ändring (klåda, smärta, utslag, etc) så är det onödigt att oroa sig, dock finns det ett antal könsjukdommar som inte har sådant (många lever med herpes eller HPV utan att veta det t.ex.), om du oroar dig mycket så är det bara att testa sig.


   
SvaraCitera