Aviseringar
Rensa alla

Könsspecifierade evanemang, diskriminering?


Ämnesstartare

Ja, är det mer godtagbart att särbehandla med kön som grund än, säg etnicitet eller sexualitet? Hur okej skulle det egentligen vara med en "White people's night" eller "homosexuellt självförsvar"?

Diskutera.


   
Citera
Ämnesstartare

Ja, det tycker jag. Jag tycker i och för sig inte att något av exemplen du tar upp är särskilt välmotiverade, men jag är helt okej med, säg, könsuppdelade omklädningsrum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det skulle nog ses om mer allmänt okej att skapa någonting för svarta än för vita.

obs
I love beeing white på fb hade ca 10 st medlemmar medan i love beeing black hade flera hundra.

Sen ja, det har ju en historia då vi inte blivit förtryckta och behandlade som andra klassens medborgare under generationer, men ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker i och för sig att evanemang för personer med en viss sexuell läggning eller etnicitet inte behöver vara ett problem heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rent principiellt kan jag tycka att det är lite avigt men som rik vit heterosexuell man kan jag ändå tycka att "de" kan låtas hållas med sina galor och evenemang, nöjer mig med att vara delägare i världen samt dess självuppfattning och historia. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fysisk samhörighet. Mysigt. Bekvämt.

Men typ "Ladies night" kan väl vara lite löjeväckande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äh, låt underklassen få känna sig speciell ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ang exemplet "Homosexuellt självförsvar" så antar jag att du åsyftar det reella "Kvinnligt självförsvar" i vilket det finns en hel del kurser.
Det är bra mycket mer motiverat än ditt skämtsamma exempel då det är utformat efter den sortens våld just kvinnor kan utsättas för.
Dock tycker jag att man bör attackera problemet från annat håll än att kvinnor ska behöva ta ansvar för den aggressivitet som möjligtvis riktas mot dem(gäller såklart inte enbart våld mot kvinnor, utan all sorters våld). Men dä ä en annan diskusjon..


   
SvaraCitera

Jag tror knappast att jag som man hade speciell stor framgång att bli medlem i gamla LESBISK FRONT. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gillar generellt inte könssegregerade evenemang, och tycker att det är något negativt.

Dock är det ju så att en grupp som "inkluderar alla" indirekt kan exkludera människor som inte känner sig välkomna eller inte vågar komma.

Att man t.ex. har en stödgrupp för kvinnliga våldtäktsoffer där man bara tillåter kvinnor är väldigt förståeligt då dessa människor kan ha blivit såpass psykiskt nedbrutna att de inte kan känna sig avslappnade i närheten av män, och då försvinner ju hela syftet med stödgruppen-

Vad gäller feministiskt självförsvar känner jag att det ligger någonstans mittemellan, men jag lutar åt att det även där kan vara rimligt att begränsa det till tjejer, iallafall ibland. Det är viktigt för tjejer att kunna vara i en miljö där de kan slappna av, borta från det patriarkat som finns överallt i resten av samhället.

Givetvis SKULLE man kunna lösa det genom att ha ett inom-gruppsligt antisexistiskt arbete, och det tror jag man har oavsett, men det kan bli opraktiskt i ett sådant sammanhang och kan äta upp all tid. That said tror jag att det vore bra om det fanns feministiskt självförsvar där män var tillåtna med.

I de flesta fall ser jag dock könssegregering som något väldigt negativt, oavsett om det är "girls night out" eller whatever. Undantagen är ju just undantag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

på min praktik hade vi omklädningsrum för både män och kvinnor och det tyckte jag var lite obekvämt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*diskuterar*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

på min praktik hade vi omklädningsrum för både män och kvinnor och det tyckte jag var lite obekvämt

fanns det duschar där också? med bås alltså. minns att jag varit på ngt sådant ställe där det var så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

fanns det duschar där också? med bås alltså. minns att jag varit på ngt sådant ställe där det var så

nä, fast i andra omklädningsrum i byggnaden fanns det tydligen


   
SvaraCitera

är ej något big fan direkt, men ah, någon kanske tycker det är positivt...

Feministiskt självförsvar känns på sätt och vis ganska larvigt. Jo tjejer är utsatta, men killar löper desto större risk att bli misshandlade etc.

Sen hjälper nog inte en kurs i "feministiskt självförsvar" särskilt långt heller. Om någonting inte är väldigt naturligt för dig kommer du troligtvis inte klara av det när du är pressad, jag tror snarare feministiskt självförsvar invaggar kvinnor/tjejer i någon falsk trygghet. "Men var och en blir salig på sin fason" som min kära mor brukar säga.


   
SvaraCitera