Aviseringar
Rensa alla

Könsspecifierade evanemang, diskriminering?


Ämnesstartare

Blivande_japan:

jag tror snarare feministiskt självförsvar invaggar kvinnor/tjejer i någon falsk trygghet.

det är väl bättre det än att de jämt går och ser sig om över axeln
är väl självförtroendeboosten som är det främsta syftet tänker jag mig


   
SvaraCitera

Artie:

det är väl bättre det än att de jämt går och ser sig om över axeln
är väl självförtroendeboosten som är det främsta syftet tänker jag mig

Klart det är bra om de slipper vara oroliga, men jag förstår ärligt talat inte varför det måste vara just "feministiskt" självförsvar och inte bara självförsvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

men jag förstår ärligt talat inte varför det måste vara just "feministiskt" självförsvar och inte bara självförsvar.

nej inte jag heller
men kanske tjejor är räddare än killar när de går ute så det är en av alla ORÄTTVISOR DET KVINNLIGA KÖNET GER mm


   
SvaraCitera
mynona

Artie:

på min praktik hade vi omklädningsrum för både män och kvinnor och det tyckte jag var lite obekvämt

Detta fick mig att tänka på något. Om orsaken till obehag i en sådan situation är en känsla av sexuell objektifiering, borde det eg inte bero på kön utan på sexualitet: en tjej borde nyktert sett känna sig lika obekväm att byta om med homosexuella tjejer som med heterosexuella killar, och lika bekväm att byta om med bögar som med heterosexuella tjejer. Ett prov på instinktiva fördomar att utgå ifrån att man inte är ett objekt för personer av samma kön.

Ont: All särbehandling av det här slaget, vare sig pga kön, etnicitet etc, är diskriminering. Men huruvida det är en konstruktiv form av diskriminering styrs av omständigheterna. Den kan vara ändamålsenlig ibland. Människor med samma yttre kännetecken kan ha liknande problem och relatera till varandra. Människor känner sig oftast friare att vara öppen med sina "likar" eftersom de då väntar sig förståelse. Alltså kan den här formen av diskriminering ha bra effekter. Men den beror ändå på fördomar och borde inte vara nödvändig.

En grupps historia och omständigheter avgör vad som känns rätt. Sammanslutningar av grupper som är/varit förtryckta är därför mer accepterade, just för att de kan hjälpa dessa grupper att bearbeta och lösa problem. Sammanslutningar av privilegierade grupper däremot ger dåligt intryck, därför att de tvärtom verkar befästa en redan befintlig privilegium av sin grupp.

Sedan är det förstås naturligt att sluta sig samman med personer man har något gemensamt med i ett rent nöjesammanhang. Då är intressen (och visst kan det gälla sexuell preferens också) mer seriöst än hudfärg, kön eller bankonto, men får vara ytlig om man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Om orsaken till obehag i en sådan situation är en känsla av sexuell objektifiering, borde det eg inte bero på kön utan på sexualitet: en tjej borde nyktert sett känna sig lika obekväm att byta om med homosexuella tjejer som med heterosexuella killar

jag skulle inte alls känna mig obekväm att byta om med homosexuella tjejer. Skulle du uppleva det lika obehagligt som att byta om med män? om du nu upplever något obehagligt öht.

vet inte vad obehaget egentligen beror på, det är en bra fråga.


   
SvaraCitera
mynona

Artie:

Skulle du uppleva det lika obehagligt som att byta om med män?

Skulle du känna det obehagligt att byta om med bögar? De skulle inte bry sig mer än heterotjejer.

Artie:

vet inte vad obehaget egentligen beror på, det är en bra fråga.

Just det jag funderade på. Jag har ingen aning. Kanske är det bara en instinktiv fördom som bör rensas bort. Har det inte sexuella orsaker finns det ju ingen eg orsak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Har det inte sexuella orsaker finns det ju ingen eg orsak.

tycker det är obekvämt eftersom den andre kanske känner sig obekväm. kom in en gång i omklädningsrummet när en kille bara stod i kalsonger och det tyckte jag var obekvämt, om han skulle tycka det vore obekvämt. om jag skulle byta om inför en man skulle jag känna mig obekväm å hans vägnar om han tänker mycket på att uppträda rätt i en sådan situation. tror inte det handlar så mycket om sex och objektifiering av den andre, mer ovana och medvetenhet om att det kan uppfattas som laddat (det är ju standard att inte dela omklädningsrum)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Skulle du känna det obehagligt att byta om med bögar? De skulle inte bry sig mer än heterotjejer.

nej jag tror inte det. skulle inte heller tycka det vore obekvämt att byta om med folk jag känner bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Jo tjejer är utsatta, men killar löper desto större risk att bli misshandlade etc.

Fast män och kvinnors behov skiljer sig ju en del åt, i och med att de brukar utsättas för brott under rätt skilda omständigheter. Nu vet jag inte hur feministiskt självförsvar brukar vara utformat, men jag tycker att det är rätt rimligt att fokusera på de situationer som någon statistiskt sett lär behöva försvara sig i när man lär ut självförsvar.


   
SvaraCitera
mynona

Artie:

tycker det är obekvämt eftersom den andre kanske känner sig obekväm.

Ja det är ju möjligt förstås. En socialbetingad kedjereaktion.

Artie:

medvetenhet om att det kan uppfattas som laddat (det är ju standard att inte dela omklädningsrum)

Blir laddat just därför att man vet att det förväntas bli det, eftersom de bryter mot normen. Isf försvinner obehaget om standarduppfattningen ändras.

Ja ok. Det var ett bra svar.[y]

Artie:

nej jag tror inte det.

... eftersom bögar precis som heterotjejer inte har något sexuellt intresse av en kvinnokropp? Det bryter ju mot normen att byta om även med en bög, eftersom han ändå är en man. Om obehaget bara beror på normen borde det alltså kännas laddat även med honom.

Alltså beror det på att han inte har ett sexuellt intresse av kvinnokroppen. Det funkar, men om det är på det viset, då innebär det att det borde vara precis lika obehagligt att byta om med homotjejer som med heterokillar, eftersom de båda har lika stort intresse av en kvinnokropp. Om det känns lika ok med en bög och en heterotjej för att de INTE har ett sexuellt intresse, så borde det kännas lika fel med både en homotjej och en heterokille för att de HAR intresse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Om det känns lika ok med en bög och en heterotjej för att de INTE har ett sexuellt intresse, så borde det kännas lika fel med både en homotjej och en heterokille för att de HAR intresse.

ja men så är det ju inte, eller vad tyxcker du!


   
SvaraCitera

mediakatt:

Fast män och kvinnors behov skiljer sig ju en del åt, i och med att de brukar utsättas för brott under rätt skilda omständigheter. Nu vet jag inte hur feministiskt självförsvar brukar vara utformat, men jag tycker att det är rätt rimligt att fokusera på de situationer som någon statistiskt sett lär behöva försvara sig i när man lär ut självförsvar.

Även om behoven är olika så betyder det väl inte att den part som är mest utsatt för våldsbrott inte behöver kunna försvara sig lika mycket som den andra parten?

Dock är jag, som jag skrev tidigare, tveksam till att en kurs gör någon som helst skillnad i praktiken. För att man ska kunna försvara sig när det väl gäller så behöver detn normalt sitta ganska väl rotat i en.

Dold text: förlåt för sent svar, hade lyckats missa den här citeringen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Även om behoven är olika så betyder det väl inte att den part som är mest utsatt för våldsbrott inte behöver kunna försvara sig lika mycket som den andra parten?

Nej, men om folk har begränsat med tid och engagemang så är det väl vettigt att fokusera på det man tror sig ha störst behov av? Sedan tycker jag i och för sig inte att det behöver stänga ute folk av ett kön, men jag ser inget problem i att det riktar sig främst mot kvinnor/män.

Blivande_japan:

Dock är jag, som jag skrev tidigare, tveksam till att en kurs gör någon som helst skillnad i praktiken. För att man ska kunna försvara sig när det väl gäller så behöver detn normalt sitta ganska väl rotat i en.

Det beror väl på. En kurs som enbart fokuserar på fysiskt självförsvar lär väl inte göra någon betydande skillnad, lägger man istället fokus på hur man kan lugna ner personer som är våldsamma och upprörda så lär det kunna göra stor skillnad i många sammanhang.

Blivande_japan:

Dold text:

Dold text: Det gör inget.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Nej, men om folk har begränsat med tid och engagemang så är det väl vettigt att fokusera på det man tror sig ha störst behov av?

Jag vet inte om det är människors bristande tid och engagemang som är problemet egentligen. Vi har väl ett samhälle där pojkar/män i större utsträckning förväntas klara sig själva på ett sätt som inte kvinnor/tjejer gör.

mediakatt:

Det beror väl på. En kurs som enbart fokuserar på fysiskt självförsvar lär väl inte göra någon betydande skillnad, lägger man istället fokus på hur man kan lugna ner personer som är våldsamma och upprörda så lär det kunna göra stor skillnad i många sammanhang.

Det har du i och för sig rätt i, dock fungerar det väl inte i just "feministiskt självförsvar" eftersom det nog inte går att lugna ner en person på det sättet i den situationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Jag vet inte om det är människors bristande tid och engagemang som är problemet egentligen. Vi har väl ett samhälle där pojkar/män i större utsträckning förväntas klara sig själva på ett sätt som inte kvinnor/tjejer gör.

Jag misstänker lite att vi pratar om olika saker. Jag pratar om att det är rätt rimligt att lära män försvara sig mot våld från främlingar i offentliga sammanhang, i och med att de främst utsätts för sådant, och lära kvinnor försvara sig mot sexuellt våld och våld i hemmet, eftersom det är sådant vi främst utsätts för. Pratar du om något annat?

Blivande_japan:

Det har du i och för sig rätt i, dock fungerar det väl inte i just "feministiskt självförsvar" eftersom det nog inte går att lugna ner en person på det sättet i den situationen.

Jag har som sagt rätt dålig koll på vad feministiskt självförsvar går ut på.


   
SvaraCitera