Aviseringar
Rensa alla

"Könsstrid" på denna sida


Ämnesstartare

vonKissekatt: Tänker nu i spannet "outbildade, invandringskritiska och smått korkade främst män med lågkvalificerade arbetarjobb ". Visserligen är det ju förståeligt då de vill få ut så mycket av sin lön men det blir ju på bekostnad av annat.

Men dessa är ju sällan höger utan snarare fd sossar som röstar SD. Samtidigt förstår jag inte riktigt vad du vill säga med att dessa är invandringskritiska. Det är ju fortfarande fler inom denna grupp som röstar på sossarna än SD tex, men jag antar att du inte har något problem med det? Och i princip hela den svenska högerns sympatisörer är invandringskritiska, vilka ofta är mer utbildade, och dessa har du inte heller något problem med eller? 


   
SvaraCitera

Niklas:

Men dessa är ju sällan höger utan snarare fd sossar som röstar SD. Samtidigt förstår jag inte riktigt vad du vill säga med att dessa är invandringskritiska. Det är ju fortfarande fler inom denna grupp som röstar på sossarna än SD tex, men jag antar att du inte har något problem med det? Och i princip hela den svenska högerns sympatisörer är invandringskritiska, vilka ofta är mer utbildade, och dessa har du inte heller något problem med eller? 

Ja precis. SD lovar ju visserligen guld och gröna skogar för pensionärer och andra utsatta grupper men de har ju fällt de budgetförslag som gagnar dessa grupper så att kalla dem ngt annat än höger vore ju lögn. 

Jag har väl inte sagt att jag har något problem med någon grupp övht? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:
Det är snarare precis tvärtom. Har man blivit "daskad av verkligheten" har man sett hur jävligt samhället kan vara och ser därför vikten i samhälleliga skyddsnät och preventiva åtgärder. Har man däremot haft det hyfsat lätt och levt väldigt skyddat i en ganska föråldrad och förenklad tillvaro så är det enkelt att se allt i svart eller vitt och därför gå åt höger. Detta kan ju dock också sägas om folk som har åsikter långt åt vänster. 
Innan invandring och integration fanns som stora frågor hade vi ju utslitna fabriksarbetare på golvet som försökte få igenom sina vänsteridéer för att få lite bättre villkor, medan högergubbarna som profiterade på deras slit spjärnade emot för att få fortsätta profitera på outbildade, värnlösa och lågintelligenta. 

Jag tror inte det finns många idag som säger att allt är helt perfekt - dagens höger vill nog införa mer drastiska åtgärder än dagens vänster. Så frågan blir vad man har för svar.

Jag tycker att du förvränger högern genom att generalisera dem som ultra kapitalistiska borgare som bara vill fresta på arbetaren. Finns ju sådana som vill profitera på flyktyingpolitiken i vänstern också. Men nu när vi är inne på spåret om arbetare skulle jag vilja fråga dig vad som är det positiva i den extremt stora flyktingströmmen vi har idag?

vonKissekatt:
Tänker nu i spannet "outbildade, invandringskritiska och smått korkade främst män med lågkvalificerade arbetarjobb ". Visserligen är det ju förståeligt då de vill få ut så mycket av sin lön men det blir ju på bekostnad av annat. 

Det verkar som om du drar den här högerpersonen rakt ur din egen skalle. Vänd på "invandrarkritiska" till "vänster-röst-importerings älskare" så kollar du nog i spegeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: Ja precis. SD lovar ju visserligen guld och gröna skogar för pensionärer och andra utsatta grupper men de har ju fällt de budgetförslag som gagnar dessa grupper så att kalla dem ngt annat än höger vore ju lögn.

De rödgrönas budget innehöll små förbättringar för pensionärer medan alliansen hade skattesänkningar. SDs budget innehöll som bekant båda två så oavsett vem man röstade på hade vallöften svikits. Anledningen till att man fällde regeringens budget var ju dessutom främst för att kunna minska invandringen, vilket så här i efterhand hade gynnat hela samhället mer än vad någon 50-lapp extra per månad hade gynnat pensionärerna. Hade alliansen haft regeringsmakten hade man fällt deras budget också, så nej, det är inget bevis på om SD är höger eller inte.

vonKissekatt: Jag har väl inte sagt att jag har något problem med någon grupp övht?

Jag tolkade det som om du tyckte att outbildade arbetare som är invandringskritiska helst inte skulle lägga sig politik överhuvudtaget, men du får rätta mig om jag har fel... 🙂


   
SvaraCitera

Jodå men dessa gagnar knappast samhällets utsatta, som vanligt. Att minska skatter och öka på barnomsorgens redan stora barngrupper kommer inte att ta oss någon var. Visst måste vi premiera höginkomsttagare men vi måste ju också kunna fostra framtida höginkomsttagare för att kunna ha den tillväxt vi haft så länge. Och nej, invandringen gagnar oss inte längre när den består av outbildade unga män med kass kvinnosyn - dock måste vi se till människors bästa och fortsätta vårda våra relationer med andra länder. Vi är ett av få länder som kan ge folk en bra framtid och därför måste vi släppa in folk i den mån det går. Invandring handlar inte bara om vad vi kan vinna utan vad vi kan göra för människor i nöd. Personligen skulle jag hellre se att vi åkte och hämtade kvinnor då de alltid klarar sig sämst i länder med annan kultur än vår (syftar nu givetvis på mänskliga rättigheter och allmän syn på jämlikhet och kvinnors rätt till självbestämmande). 

Karolinen:

Jag tror inte det finns många idag som säger att allt är helt perfekt - dagens höger vill nog införa mer drastiska åtgärder än dagens vänster. Så frågan blir vad man har för svar.

Jag tycker att du förvränger högern genom att generalisera dem som ultra kapitalistiska borgare som bara vill fresta på arbetaren. Finns ju sådana som vill profitera på flyktyingpolitiken i vänstern också. Men nu när vi är inne på spåret om arbetare skulle jag vilja fråga dig vad som är det positiva i den extremt stora flyktingströmmen vi har idag?

Det verkar som om du drar den här högerpersonen rakt ur din egen skalle. Vänd på "invandrarkritiska" till "vänster-röst-importerings älskare" så kollar du nog i spegeln.


   
SvaraCitera

vonKissekatt:
Det går för det mesta att se var folk står politiskt här genom att titta på deras grammatik. Det är ju dock rätt bakvänt att folk som klarar sig sämre och oftast har lägre betyg står längre åt höger än andra. Det bevisar väl bara att man ska gå någon yrkeslinje på gymnasiet och sedan hålla huvudet nere resten av livet så ordnar sig allt. 

Om det nu ska betyda någonting så har alliansen mycket större stöd hos högutbildade än vad rödgröna har.


   
SvaraCitera

Niklas: Jag tolkade det som om du tyckte att outbildade arbetare som är invandringskritiska helst inte skulle lägga sig politik överhuvudtaget, men du får rätta mig om jag har fel... 🙂
Anmäl Citera

Det var en väldigt konstig och illasinnad tolkning. 

SD är öppet "konservativa" och hängde väl alltid i alliansens hasor under så ska man placera dem någonstans så måste det bli åt höger, speciellt eftersom de röstat emot flera fackliga förslag som hade förbättrat arbetsvillkoren för merparten av sina väljare, för att inte nämna deras kärnkraftsglädje. 


   
SvaraCitera
Smilen

Fukk men.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Om det nu ska betyda någonting så har alliansen mycket större stöd hos högutbildade än vad rödgröna har.

Läs vad jag skrev ovan. Det är ej moderater jag syftar på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:
Jodå men dessa gagnar knappast samhällets utsatta, som vanligt. Att minska skatter och öka på barnomsorgens redan stora barngrupper kommer inte att ta oss någon var. Visst måste vi premiera höginkomsttagare men vi måste ju också kunna fostra framtida höginkomsttagare för att kunna ha den tillväxt vi haft så länge. Och nej, invandringen gagnar oss inte längre när den består av outbildade unga män med kass kvinnosyn - dock måste vi se till människors bästa och fortsätta vårda våra relationer med andra länder. Vi är ett av få länder som kan ge folk en bra framtid och därför måste vi släppa in folk i den mån det går. Invandring handlar inte bara om vad vi kan vinna utan vad vi kan göra för människor i nöd. Personligen skulle jag hellre se att vi åkte och hämtade kvinnor då de alltid klarar sig sämst i länder med annan kultur än vår (syftar nu givetvis på mänskliga rättigheter och allmän syn på jämlikhet och kvinnors rätt till självbestämmande). 

Min hjärna är mos idag men jag kan säga att jag halvt håller med dig. Kanske kommer tillbaka senare och gör ett mer konstruktivt svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smilen:
Fukk men.

Tänk dig vilket jävla liv det skulle bli om jag sa "fukk kvinnor" offentligt. Men you go girl. You go. Equality ammirite?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: Det var en väldigt konstig och illasinnad tolkning.

Det var just det där med att "hålla huvudet nere i resten av livet" som jag tolkade som det.

vonKissekatt: SD är öppet "konservativa" och hängde väl alltid i alliansens hasor under så ska man placera dem någonstans så måste det bli åt höger, speciellt eftersom de röstat emot flera fackliga förslag som hade förbättrat arbetsvillkoren för merparten av sina väljare, för att inte nämna deras kärnkraftsglädje.

När alliansen hade makten röstade man oftare med alliansen, när sossarna och MP har makten röstar man oftare med dem. Naturligt pga att vilka som styr. Skulle inte säga att kärnkraft är en höger-vänster fråga direkt, precis som invandringen inte är det. Sedan har man ju frågor där man står klart åt höger men också frågor där man står klart åt vänster. Tycker därför det blir väldigt fel att varken kalla partiet "höger" eller "vänster".


   
SvaraCitera
Smilen

Karolinen:

Tänk dig vilket jävla liv det skulle bli om jag sa "fukk kvinnor" offentligt. Men you go girl. You go. Equality ammirite?

Men jag tycker tjejer är så mycket snyggare. Jag blir genast kär i någon, men jag visar det inte, men innerst inne vill jag skina för dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:
Det går för det mesta att se var folk står politiskt här genom att titta på deras grammatik. Det är ju dock rätt bakvänt att folk som klarar sig sämre och oftast har lägre betyg står längre åt höger än andra. Det bevisar väl bara att man ska gå någon yrkeslinje på gymnasiet och sedan hålla huvudet nere resten av livet så ordnar sig allt. 

Är det så? Har inte upplevt detta.


   
SvaraCitera

Pennyroyal:
kvinnor drabbas alltid hårdast

Offerkoftor.


   
SvaraCitera