Aviseringar
Rensa alla

Köp av akustisk gitarr [nybörjare]


Ämnesstartare

Jag har sökt runt lite på google och här men hittar tyvärr inga exakta svar på dom frågor jag har, så frågar direkt här.

Så här står det till:
Jag vill köpa en gitarr och lära mig spela.
I nuvarande skick är jag nordens sämsta gitarrspelare.
Har mycket tid till att lära mig spela.
Kan tänka mig lära mig låtar av tex. Cornelis Vreeswijk, Eddie Meduza, Björn Rosenström och all hårdrock från 70/80-talet.
Mitt mål är att lära mig låtar, och att göra egna låtar.
Mitt krav på att gitarren ska vara 'bra', är inte alls högt, ju billigare ju bättre.

Hur mycket bör jag vara redo att lägga ut för en fungerande akustiskt gitarr? Vart borde jag köpa en ifrån?


   
Citera

För det första måste du fundera på om du vill ha en nylon- eller stålsträngad gitarr. Det låter som att en stålsträngad passar bäst till det du vill spela men då får du också tänka att det är lite jobbigare att lära sig och att fingerspel blir väldigt mycket svårare.
Sedan måste du också fundera på om du vill ha en med inbyggda mikrofoner. Kommer du bara spela hemma så är det kanske inte värt att lägga de extra hundralapparna men i längden vill du kanske spela med förstärkare?

Brother:

Hur mycket bör jag vara redo att lägga ut för en fungerande akustiskt gitarr? Vart borde jag köpa en ifrån?

Går inte att säga. Gå in i en musikaffär och provspela. Köp sedan en som passar med ditt syfte och som känns bra.


   
SvaraCitera

beror på vad du ska ha gitarren till
ska du bara sitta hemma och plinka lite spelar det egentligen inte så stor roll vad du har för gitarr

bara för att köper en gitarr nu behöver inte dte betyda att du ska ha den hela livet, det kan vara bra att köpa någon rätt billig i början så kan du investera i en bättre sen om du märker att det verkligen är något du vill lägga ner tid på så att du inte tröttnar efter några månader.

använde min mammas gamla gitarr när jag började, fick sen en lite dyrare efter något år


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Med tanke på det sista du skrev, att besöka en affär och prata med dem är det en bra idé?


   
SvaraCitera

Brother:

att besöka en affär och prata med dem är det en bra idé?

Ja, antagligen det bästa du kan göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brother:

Hur mycket bör jag vara redo att lägga ut för en fungerande akustiskt gitarr? Vart borde jag köpa en ifrån?

Kolla runt lite på blocket och ta med dig en polare eller någon du känner som "kan lite om gitarrer" och be om att få känna lite på gitarren, hur den ligger i knät, när du står upp och om den har skönt grepp runt greppbrädan.

Jag började med en stålsträngad men det är såklart en smaksak, en nylon strängad får man ju inga hårdnader av på fingertopparna och den är lite större på greppbrädan, medans en stålsträngad har mycket mer "krämigare" och vackrare ljud samt är lite mindre och mer lätthanterlig (enligt mig) Lycka till! [bigcheers]


   
SvaraCitera

Min rekommendation är att du besöker en större musikaffär. För övrigt om du är riktig nybörjare så är nog nylonsträngad att föredra. Finns hyfsat bra från en tusenlapp och uppåt. Håll dig borta från lågprisgitarrer. Nackdelen med dom är många bl a att halsarna inte är raka samt att de nästan är omöjliga att stämma. En bra elektronisk stämapparat är guld värd men köp även en vanlig stämgaffel då det tränar upp ditt musiköra.


   
SvaraCitera

Brother:

Hur mycket bör jag vara redo att lägga ut för en fungerande akustiskt gitarr? Vart borde jag köpa en ifrån?

​Förmodligen den billigaste gitarren på nätet

Duger absolut tills du lärt dig spela bättre.


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Förmodligen den billigaste gitarren på nätet

​Billigare
​Ännu billligare


   
SvaraCitera

ChickiBull:

Ännu billligare

GRR DU SKA DÅ ALLTID VARA STÖRST OCH VÄRST!

Dold text: Kanske köper den där som var ännu billigare. Skulle behöva en expendable gitarr att dra med ut på fyllan i sommar och festivaler.


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Dold text:

Fast den är inte fullstor [blush]


   
SvaraCitera

ChickiBull:

Fast den är inte fullstor [blush]

Nä, såg det. Beställde den stora för 400 kr istället. Oyea, en gitarr som man inte behöver oroa sig för eller ta hand om. Fast fan, skulle ha beställt den som jag länkade. Den hade ju med gitarrfodral. Aja, får investera i ett senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var beredd på att lägga ca tusen riksdaler för en nybörjargitarr. Det är inte värt att köpa en för billig då dessa kan vara svårare att lära sig på som t.ex att barréackord kan vara omöjliga att ta på en sketen och billig nybörjargitarr.

Annars är det bästa att gå till affären och fråga, testa och smeka gitarren du vill ha.


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Nä, såg det. Beställde den stora för 400 kr istället. Oyea, en gitarr som man inte behöver oroa sig för eller ta hand om. Fast fan, skulle ha beställt den andra. Den hade ju med gitarrfodral.

Image Är ju bara maila å säga du ångra dig


   
SvaraCitera

Weeförfan:

t.ex att barréackord kan vara omöjliga att ta på en sketen och billig nybörjargitarr.

haha ja justdet, det klassiska barréackordspärren som finns på de billiga gitarrerna [zzz]

Är ju snarare tvärt om. Jag har en Yamaha och min syster har den billiga från hobbex. Är lättare att ta barréackord på den billigare eftersom strängarna som följer med guran är tjockare och därmed inte lika spända


   
SvaraCitera