Aviseringar
Rensa alla

Köp av ny dator


Ämnesstartare

Hej,

Behöver köpa en ny dator då denna kommer att braka ihop rätt snart. Det jag är intresserad av mest är Thinkpad, vilka modeller skall man kolla efter?

Har de blivit sämre i och med att Lenovo tagit över eller håller de fortfarande relativt hög klass? Skall man då i sådana fall kolla efter en äldre modell?

det jag tänkt använda den till är mest vardagligt arbete, skolarbete och programmering.

Skall bäras runt en hel del också.

Tack.


   
Citera
Ämnesstartare

passaro:

Har de blivit sämre i och med att Lenovo tagit över eller håller de fortfarande relativt hög klass?

Har en thinkpad, (billigaste modellen typ dock) skulle säja att kvaliten är likvärdig, har fingrat på några dyrare thinkpads av både IBM och Lenovo och de är ju pretty much the same [crazy] De har inte råd att tumma på det då det är hela deras affärsidé, byggkonstruktion och businesslooken.

OCH DIABLO 3 KOMMER JU!!!!!!!!!! Så köp en bra tp, blir dyrt [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad programmerar du btw [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borde vara förbjudet att köpa laptops.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker acer är det bästa märket jag haft i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thinkpad x220 (eller vad uppföljaren nu kommer heta) när den kommer med ivy bridge, kanske. eller x1, om du har för mycket pengar.


   
SvaraCitera

Har en thinkpad edge i 5000kr klassen, den fungerar bra. Min partner råkade välta ut ett helt glas vatten på den men den klarade sig perfekt pga spill säkert tangentbord. Men programmen som är förinstallerade tyckte jag var kassa så tog bort dom.


   
SvaraCitera

Jag vet inte om man fortfarande kan misshandla ett helt barnhem till döds med en ThinkPad och sedan använda den för att blogga om det, men det är ju fortfarande det klart stadigaste alternativet på den "vanliga" marknaden.

Trist dock att Lenovo gör sitt bästa för att sabotera ThinkPad-varumärket, med skitprodukterna i Edge-serien.

Har själv en X220i, och den har överlevt en hel del oöm behandling (tappad i golvet ett par gånger, och jag har en benägenhet att råka dänga in min tygväska i dörrar när jag har datorn i.) Det är lite irriterande att de börjat med oskicket att ha musplatta på X-serien, men den tar inte upp så farligt mycket plats och går enkelt att stänga av permanent. Tangentbord och musklitta är lika bra som vanligt, all hårdvara fungerar perfekt med Linux och batteritiden med niocellsbatteriet ligger på runt 10-11 timmars aktivt användande med behaglig inomhusljusstyrka på skärmen, WiFi på och blåtand av.

Som Leijonsparf säger så skulle jag dock rekommendera att du väntar på Ivy Bridge innan du köper.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sweet, kid.

Tack för svaren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

X220i

Gentlernen:

Ivy Bridge

Om man sitter illa till med nuvarande dator och inte kan vänta på Ivy Bridge, så är X220i, enligt dig en bra dator att inhandla?


   
SvaraCitera

passaro:

Om man sitter illa till med nuvarande dator och inte kan vänta på Ivy Bridge, så är X220i, enligt dig en bra dator att inhandla?

Jag är i vart fall väldigt nöjd med min; rekommenderas starkt.

Har du pengar att bränna kanske du ska överväga en X220 istället; exakt samma burk, men med i5 istället för i3 och IPS-skärm. Har inte själv märkt någon skillnad när jag småkikat på andras X220 med IPS, men en kursare som haft båda svär på att det är som natt och dag.


   
SvaraCitera