Aviseringar
Rensa alla

Köpa ny dator, frågor


Ämnesstartare

Håller på att försöka spara till en ny dator då min nuvarande är inne på sista sucken (tar typ tre försök innan man lyckas starta den ibland) och heller inte klarar vissa nya spel.

Är lite osäker på grafikkort, vilka är det man ska ha? När man var liten räckte det ju med att titta på att grafikkortet hade rätt antal mb för att den ska klara ett spel, men nu ska de ju vara med i vissa serier och allt möjligt. Vill ha ett grafikkort som klarar de spel som finns ute nu, och gärna för åtminstone 2-3 år framåt.

Sen undrar jag också vilken sorts processor man ska ha? Sist jag kolla var typ Core 2 Duo det man skulle ha, men nu finns det ju i3, i5, i7 och allt möjligt. Vad betyder alla de grejerna?

RAM-minne och hårddisk tycker jag mig ha ganska bra koll på så det har jag inga frågor om.

Tar gärna emot tips på billiga färdiga datorpaket som är bra allround-datorer, eller på var man kan bygga ihop en själv billigt. Det jag främst ska ha datorn till är surfa på internet och datorspel. Har redan bra skärm och allt sånt så det är bara själva datorn jag vill ha. [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Pris budget?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kevindendaylige:

Pris budget?

Vet inte riktigt. Sparar hellre nån månad extra och får en bra dator jag inte behöver byta snart, men är ju inte rik direkt. 4000-6000 kanske?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Undrar också ifall det är värt att köpa nytt operativsystem till eller om jag ska fortsätta på XP? Fått höra för nåt år sedan att de som kommit efter är buggiga och har massa onödiga funktioner, men det kanske är bättre nu?


   
SvaraCitera

Core Duo 2 sjunger på sista refrängen. Intels i7 är väl det maffigaste just nu (men de skall komma ut med sandbron idag har jag hört!). Att lunka på på XP 10 år efter det kommit ut känns rätt beigt. Windows 7 är bra. Windowshatare tycker om Windows 7. SSD är najs. Satsa på en sådan om du har råd. Köp en liten och kör in Windows och de viktigaste programmen där, och ha allt annat på en vanlig hårddisk. Det ger en enorm prestandaskjuts.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

SSD

? [shake]


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

?

Säger killen som sade sig ha koll på hårdiskar ;)? SSD står för Solid State Disk och är hårdiskar utan rörliga delar. De är sjukt mycket snabbare än vanliga hårdiskar — men dyrare och har ett bäst före datum på antal skrivningar. Men en SSD på 80 gig räcker för Windows, Photoshop och ett par spel, och så kan du läggs alla nedladdade filmer på en vanlig hårdisk à 500gb eller vad du nu köper. SSD:er är mer än 10 gånger snabbare än vanliga snabba hårddiskar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

utnyttjat tre års garantin?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska man ha Intel eller AMD processor? Svårt att jämföra när de har olika beteckningar. [sad] Vad ska man kolla på på en processor? Är det viktigare med många kärnor eller med hög GHz? Vad är skillnaden mellan Intel i3,i5,i7?


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Är det viktigare med många kärnor eller med hög GHz? Vad är skillnaden mellan Intel i3,i5,i7?

Två kärnor à 1.52 GHz är bättre än en på 2.5 GHz. 1.52+1.52=3.04 GHz.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Säger killen som sade sig ha koll på hårdiskar ;)?

Menade att jag har koll på det i relation till grafikkort och processor, inte att jag har jättekoll. Kan inget alls om vi ska vara såna. [sad]

Hampie:

De är sjukt mycket snabbare än vanliga hårdiskar — men dyrare och har ett bäst före datum på antal skrivningar. Men en SSD på 80 gig räcker för Windows, Photoshop och ett par spel, och så kan du läggs alla nedladdade filmer på en vanlig hårdisk à 500gb eller vad du nu köper. SSD:er är mer än 10 gånger snabbare än vanliga snabba hårddiskar.

Ok, det låter ju bra! Har en extern disk redan som jag kan ha sånt på.

Lounge fact:

utnyttjat tre års garantin?

På min? Hade bara 1 år eftersom jag valde delar själv. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Två kärnor à 1.52 GHz är bättre än en på 2.5 GHz. 1.52+1.52=3.04 GHz.

Ah ok! Men om de skriver t.ex. (vet ej om denna finns) Intel Core 2 Duo 1,52 GHz, betyder det att den egentligen är 3.04?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

På min? Hade bara 1 år eftersom jag valde delar själv. [crazy]

aha.. alltså, man har normalt 1 års garanti för fel orsakade av en själv/icke av en själv, sedan har man två år till som man får gratis reparation om det är ett fabrikationsfel, dvs icke skapat av en själv


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Ah ok! Men om de skriver t.ex. (vet ej om denna finns) Intel Core 2 Duo 1,52 GHz, betyder det att den egentligen är 3.04

Naj. Det är två parallella kärnor somkan arbeta 1.52 GHz samtidigt.


   
SvaraCitera
Åtta

Hampie:

Två kärnor à 1.52 GHz är bättre än en på 2.5 GHz. 1.52+1.52=3.04 GHz.

Rödingajävel:

om de skriver t.ex. (vet ej om denna finns) Intel Core 2 Duo 1,52 GHz, betyder det att den egentligen är 3.04?

Det är inte riktigt så det funkar. [crazy] Klockhastigheten är inte det enda man ska titta på, utan även hur mycket cache-minne de har, samt busshastighet. Gör istället så att du hittar lämpliga processorer och kolla sedan upp benchmarks för att jämföra.

Rödingajävel:

Vad är skillnaden mellan Intel i3,i5,i7?

Olika antal kärnor. Sedan finns det olika modeller av alla de tre också, med olika busshastighet. Vet inte riktigt hur priset ser ut för i7:orna nu, men jag misstänker att det kan vara mer ekonomiskt att köpa en lite lyxigare i5:a istället.

Vill du ha ett färdigt paket så kanske denna​ kan vara lämplig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Sen undrar jag också vilken sorts processor man ska ha? Sist jag kolla var typ Core 2 Duo det man skulle ha, men nu finns det ju i3, i5, i7 och allt möjligt. Vad betyder alla de grejerna?

namnet på processorn betyder inte särskilt mycket alls, men prestandan gör. är du inne på intel så borde du kolla upp vad som skiljer sig mellan de olika modellerna, men jag kan spontant tipsa om i5. i3 saknar turbo boost (påverkar nog inte överdrivet mycket i praktiken, men lite gör det väl) och är i regel tvåkärniga, vill jag minnas. i7 är mer prestanda än vad du behöver för spelande. men hela modellbeteckningen bland intelprocessorer (i3, i5, i7) är rätt förvirrande, så ta reda på mer om just processorn du är ute efter.

Rödingajävel:

RAM-minne och hårddisk tycker jag mig ha ganska bra koll på så det har jag inga frågor om.

oavsett mängd koll du anser dig ha så tyckte jag inom rätt kort efter att vi skaffade nuvarande dator att 4 gb ram var lite snålt tilltaget, så om du inte har råd att köpa 8 gb direkt, se i alla fall till att du kan expandera till det utan krångel.

Rödingajävel:

Undrar också ifall det är värt att köpa nytt operativsystem till eller om jag ska fortsätta på XP? Fått höra för nåt år sedan att de som kommit efter är buggiga och har massa onödiga funktioner, men det kanske är bättre nu?

windows 7. och köp det på en originallicens, du ska ha rätt jävla låg timlön innan du faktiskt sparar pengar på det krångel som piratvarianter innebär.

Hampie:

Två kärnor à 1.52 GHz är bättre än en på 2.5 GHz. 1.52+1.52=3.04 GHz.

inte nödvändigtvis, det beror ju på användningsområde. enkeltrådade program flyter bättre med hög klockhastighet, och bryr sig inte om antal kärnor. i princip.

Rödingajävel:

Ah ok! Men om de skriver t.ex. (vet ej om denna finns) Intel Core 2 Duo 1,52 GHz, betyder det att den egentligen är 3.04?

nej, klockhastigheten är den som anges, däremot så har den två kärnor, så det blir (i princip) 1,52+1,52, vilket inte är det samma som 3,04, av olika anledningar.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

just det, vad har du för nätaggregat och dylikt liggandes? man kan spara in rätt stora summor till roligare saker än nätagg, chassi osv, om man har dem liggandes.


   
SvaraCitera