Aviseringar
Rensa alla

Köpa reducerat-busskort trots att man är 20?


Ämnesstartare

Jag blev nyligen 20 och bär därför börja köpa vuxen-busskort för 690 kr/månad, men hur stor risk på en skala 1-10 (och varför) är det att åka fast om jag köper och använder ett Juni-Juli-Augusti busskort för 550 kr istället?

Om en kontrollant vill kolla busskoret så kan han ju inte på mitt utseende avgöra om jag är över 20 (eftersom jag nyss fyllt det och ser ut som vilken tonåring som helst) ... ber dom om ID-handlinga eller vad händer? Om jag inte har med mig LEG då?

ÄNDRAT 2009-06-05 09:09

ÄNDRAT 2009-06-05 09:14
Nu köper jag det där underbara 550 kr busskortet! Det är mer värt att åka billigt hela sommaren men riskera att åka fast än att inte ta chansen. [badgrin]

Även om jag åker fast TVÅ gånger (550+1600=2150:-) så är det mer okey än att köpa tre vuxenbusskort (2070:-). [cute]

I live life on the edge [cool] klart som fan man ska våghalsa lite [bigcheers]


   
Citera
Ämnesetiketter

finns risk att dom kollar legg ja


   
SvaraCitera

diamond_:

Om jag inte har med mig LEG då?

Tough luck för dom. Vad ska dom göra? Följa efter dig hem och sen kolla ditt leg? Ofta dom hade slösat sin tid på en person som -- mja, han/hon KAN ju vara 20, bäst att vi arresterar och drar till stationen! -- när de kan tjäna mycket mer på att jaga tjuvåkare eller "riktiga" förbrytare som ljuger om sin ålder.

Sluta ha med dig leg, eller ha legget med dig fast inte i väskan/plånboken/whateveryoumayhave.


   
SvaraCitera

diamond_:

men hur stor risk på en skala 1-10

du kan inte åka fast.

Avatar:

Följa efter dig hem och sen kolla ditt leg?

det har dom inte rätt till.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Avatar:

Sluta ha med dig leg, eller ha legget med dig fast inte i väskan/plånboken/whateveryoumayhave.

dom får inte rota i ens väska eller fickor


   
SvaraCitera

diamond_:

ber dom om ID-handlinga eller vad händer? Om jag inte har med mig LEG då?

Dom kommer säga att du ska betala 400 spänn eller vad det är för att du saknar biljett...om du inte betalar vet jag inte vad de ska göra...ringa polisen kanske...

Fan betala det du ska eller ta dig fram på något annat sätt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

när de kan tjäna mycket mer på att jaga tjuvåkare eller "riktiga" förbrytare som ljuger om sin ålder.

Sluta ha med dig leg, eller ha legget med dig fast inte i väskan/plånboken/whateveryoumayhave.

Tack, gillar ditt svar skarpt [cool] köper lugnt det där billiga kortet idag tack vare dig!

hixaren:

400 spänn eller vad det är för att du saknar biljett

Vadå saknar biljett.
550 kr juni-juli-augusti-busskort ÄR JU "biljett"!


   
SvaraCitera

diamond_:

Vadå saknar biljett.
550 kr juni-juli-augusti-busskort ÄR JU "biljett"!

Om du åker på rabatterat pris ska du kunna uppvisa legitimation, annars är det fullt pris som gäller, så är det i alla fall här...


   
SvaraCitera

hixaren:

Om du åker på rabatterat pris ska du kunna uppvisa legitimation, annars är det fullt pris som gäller, så är det i alla fall här...

dom där kontrollanterna säger ju så mkt, om du väl åker fast så drar du ut tiden så mkt som det går när dom pratar med dig (ibland tröttnar dom bara o skiter i dig). vägra sedan att ¨följa med dom åt sidan¨ då du står i vägen blir det jobbigt för andra att ta sig förbi dig och därav problematisk. skriv sedan rätt personnummer och namn men skriv slarvigt och fel signatur. när du sedan får fakturan så skickar du bara en kopia av ditt leg med rätt signatur o säger att det inte var du. sedan kan du alltid behålla din böteslapp och gör dom en razzia kan du bara vifta med den o säga: jag har redan åkt fast.


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

dom där kontrollanterna säger ju så mkt, om du väl åker fast så drar du ut tiden så mkt som det går när dom pratar med dig (ibland tröttnar dom bara o skiter i dig). vägra sedan att ¨följa med dom åt sidan¨ då du står i vägen blir det jobbigt för andra att ta sig förbi dig och därav problematisk. skriv sedan rätt personnummer och namn men skriv slarvigt och fel signatur. när du sedan får fakturan så skickar du bara en kopia av ditt leg med rätt signatur o säger att det inte var du. sedan kan du alltid behålla din böteslapp och gör dom en razzia kan du bara vifta med den o säga: jag har redan åkt fast.

Haha[love] Värsta taktiken ju^^


   
SvaraCitera

hixaren:

Haha Värsta taktiken ju^^

jag åker mkt tunnelbana, man ser o lär [blush]


   
SvaraCitera

De behöver inte ditt legg, kontrollanterna brukar fråga om personnummer och ditt namn och sedan kolla så det stämmer överens, och vem kan inte sitt eget personnummer? Om risken är stor att kontrollanterna frågar om din ålder är svår att svara på utan att veta om du ser ung/gammal ut för din ålder men jag har känt en som åkt fast när hon gjorde på det här sättet och hon fick böta 800kr för det, vi pratar väl om Stockholm..?

Sedan finns det väl även någon lag som säger att man är skyldig att bära legitimation om man är över 18?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Fast 550+800 blir ändå billigare än 690*3 så testa på det ändå tycker jag för du kan inte förlora något ekonomiskt, SL kan suga kuk.


   
SvaraCitera

schism:

Sedan finns det väl även någon lag som säger att man är skyldig att bära legitimation om man är över 18?

Nog för att det finns korkade lagar, men jag tror knappast det finns någon lag så korkad som denna.


   
SvaraCitera

Avatar:

Nog för att det finns korkade lagar, men jag tror knappast det finns någon lag så korkad som denna.

Du har nog rätt gällande Sveriges lagar men det står väl på busskortens baksida att man är skyldig att bära legitimation för att kortet ska vara giltigt, alltså bryter man mot det avtalet om man inte bär legg och kan således bötas om jag förstått det rätt. Äh, detaljer..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

skriv sedan rätt personnummer och namn men skriv slarvigt och fel signatur. när du sedan får fakturan så skickar du bara en kopia av ditt leg med rätt signatur

[badgrin] DU ÄR BÄST [blush][love]

värdeuppgift:

sedan kan du alltid behålla din böteslapp och gör dom en razzia kan du bara vifta med den o säga: jag har redan åkt fast.

Men... det där förstod jag inte? (kl 9 är för tidigt på morgonen för mig att vara klar i huvudet)

schism:

personnummer och ditt namn och sedan kolla så det stämmer överens

Hmm men HUR KOLLAR DOM ATT DET STÄMMER ÖVERENS [confused] skickar dom iväg uppgifterna till något kontor via telefon samtidigt som man säger dom eller vadå?

schism:

Fast 550+800 blir ändå billigare än 690*3 så testa på det ändå tycker jag för du kan inte förlora något ekonomiskt, SL kan suga kuk.

HELL YEAH
hörde ni det SL? SUG ER STORA KUK vi vill inte suga den åt er[ops]

schism:

skyldig att bära legitimation för att kortet ska vara giltigt, alltså bryter man mot det avtalet om man inte bär legg och kan således bötas om jag förstått det rätt

Aha, jaja men jag får väl hoppas på att jag slipper kontrollanter. Med busskort behöver jag ju inte planka... jag kan snabbt ta mig hit och dit genom spärrarna utan att det ser misstänkt ut, varför ska dom stoppa en om man har brottom exempelvis? Jag skulle bli så jävla arg då.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tack för alla svar!


   
SvaraCitera

Jag har bott i Stockholm i ungefär ett och ett halvt år nu, är 21 och har köpt reducerade biljetter hela tiden, även efter att jag fyllde 20. Jag har råkat ut för kontrollanter två gånger.

Ena gången visade jag bara upp kortet och de nickade bara.
Andra gången visade jag upp kortet, och de ville ha leg. Tursamt nog stannade tuben strax därpå så då la jag benen på ryggen [smile]


   
SvaraCitera