Aviseringar
Rensa alla

Köpenhamn i December!


Verkligen inte, jag kommer att göra något av mitt liv i stället för att springa runt och skylla bort allt man inte är nöjd med på andra.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

tråkigt för dig då [smile]

mm tråkigt för dig, er, för jag kommer inte.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

Visa dom att vi inte tycker att det är okej att blunda för problemet och att de måste komma fram till en lösning på EUmötet så att vi kan rädda vår planet.

Och det kan ni inte göra på ett bättre sätt än att ställa till med blockader? Tror inte att det kommer leda till ngt annat än att demonstranterna i slutändan blir utskrattade då det lär finnas väldigt många där i leden som mest är där för att det är kul och inte ens vet vad det går ut på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Verkligen inte, jag kommer att göra något av mitt liv i stället för att springa runt och skylla bort allt man inte är nöjd med på andra.

Så du påstår att det är mitt fel att europas ledare inte har enats om att vår planet måste räddas och att jag skyller ifrån mig?
Jag tycker fan inte jag skyller ifrån mig.

The_gunslinger:

Och det kan ni inte göra på ett bättre sätt än att ställa till med blockader? Tror inte att det kommer leda till ngt annat än att demonstranterna i slutändan blir utskrattade då det lär finnas väldigt många där i leden som mest är där för att det är kul och inte ens vet vad det går ut på.

Utskrattade? Jag ska åka dit med Green peace, de vet vad de håller på med och skulle inte ta med någon som inte visste varför den var där. och om man inte vet vad som händer i köpenhamn i december så vet jag inte var den personen har hållit hus senaste månaderna för det är ganska svårt att undvika informationen.

Dessutom är det just massorna som är viktiga. Mängden av folk som sätter sig emot. Man kan tyvärr inte sitta hemma i soffan och hoppas på det bästa och auktoriteter brukar inte lyssna om man bara ber snällt.


   
SvaraCitera

Vill, dock är jag osäker på huruvida jag har möjlighet till det. Pengar.


   
SvaraCitera
Exner

Postlapsaria:

meh, hur ofta händer det liksom? man har tid med det man gör tid till.

Nej, men där emot kan man ta sig tid, och prioritera.

[mad]


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

supportrar det svenska företaget Vattenfall som inte råkar ligga i sverige

Såvitt jag vet så jobbar min bror i Sverige och på Vattenfall. Vattenfall har många anläggningar i Sverige. Så vad är det för struntprat du kommer med?

Anledningen att de har införskaffat sig kolkraftverk i andra länder är för att de håller på att utveckla ett sätt att ta vara på och skilja ut koldioxiden i utsläppen. För att plocka fram mer miljövänlig el.

Jag hoppas att den danska polisen visar vad de går för och kör bort er. Våld får de gärna använda om ni inte följer deras uppmaningar att flytta på er.


   
SvaraCitera

Jag ska dit, ska gå i det frihetliga/antikapitalistiska blocket.


   
SvaraCitera

Danska snuten ska ju få värsta julklappen med antidemokratiska lagar under COP15. De ska kunna utvisa alla utländska medborgare från landet som de misstänker att dessa ska delta i brottslig verksamhet (alltså typ vem fan de själva känner för att köra ut), de kan hålla utländska aktivister i tre dygn utan att ens berätta vad du är misstänkt för, knivlagen ska utökas så att i princip vad som helst kan räknas som ett vapen (en plastkniv från random gatukök t.ex.), de ska få upplösa alla folkmassor på mer än tre personer, de får aktivera s.k. "visitationszoner" som Köpenhamn är indelat i och har i dessa rätt att visitera vem som helst av vilken anledning som helst (självklart kommer alla zoner vara aktiva, så är du i Köpenhamn får du visiteras helt godtyckligt), alla som hindrar polisen i sitt utövande av makt kan dömas till fängelse (alltså räcker det typ med att stå passivt i vägen för att hamna på kåken), alla böter som utdelas ska minst femdubblas och kan upp till tiodubblas och alla grupper som "har för avsikt att revoltera" räknas som kriminella (att ens gå i det antikapitalistiska blocket är alltså straffbart). Tror dock inte detta COP15 paketet har gått igenom officiellt ännu, men alla räknar med att det går igenom. Värt att notera är även att Bella Center där mötet hålls kommer att vara en FN-zon och inte räknas som Danmark, därför gäller inte dansk lag där och FN-soldater kommer med all sannolikhet att närvara.

shajjn:

nej, man har den tid schemat säger att man har.

är det under en helg?

Det är 7-18e december. De har dock reserverat även 19-20 ifall tiden skulle dra över. De aktioner och aktiviteter jag själv känner till är dock mellan 11-16e december.

shajjn:

jag känner inte att jag kan vara borta från praktik på universitetsnivå.

Vet inte hur det är på din skola, men Lunds Universitet har i alla fall nån form av policy som gör att du har rätt att åka på miljörelaterad politisk verksamhet eller något sånt. Tror t.o.m. de betalar resan eller nåt sånt. Du har i alla fall rätt att ta dig till platsen och kan inte utvisas p.g.a. misstanke om uppsåtligt avstånd vilket man kan annars.


   
SvaraCitera

Bash a Brat:

de kan hålla utländska aktivister i tre dygn utan att ens berätta vad du är misstänkt för

De drog vapen, inga pistoler inte, annan tung skit mot svenska Greenpeace-aktivister och häktade dem utan någon egentlig orsak. Den danska polisen är festlig.[party]


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

Vilka kommer att åka till Köpenhamn vid EUtoppmötet och demonstrera, göra blockader o.s.v ???

jag!!!! :D:D


   
SvaraCitera

Anarkandi:

jag!!!! :D:D

På vilkas pengar åker du?


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

På vilkas pengar åker du?

Jag vet inte. Förhoppningsvis GU Norr's, men lär antagligen bli en del egna utgifter också.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Jag vet inte. Förhoppningsvis GU Norr's, men lär antagligen bli en del egna utgifter också.

Gott, sätter således även mitt hopp till GU Norr.


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Gott, sätter således även mitt hopp till GU Norr.

Annars får vi sätta våra förhoppningar till GU Norrbotten. 🙂


   
SvaraCitera