Aviseringar
Rensa alla

Köper du färdig mat eller lagar du själv?



   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Ledsen

Vi har awesome mapo doufuTumme upp


   
SvaraCitera

aristoteles:

Vi har awesome mapo doufuTumme upp

fick googla. är så okontinental. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

fick googla. är så okontinental. 

Kinesisk husmanskost, riktigt gott om den är bra gjord.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Kinesisk husmanskost, riktigt gott om den är bra gjord.

äter ni mer kinesiskt än typiskt svensk mat? 


   
SvaraCitera

aristoteles:

Vi har awesome mapo doufuTumme upp

Är den väldigt stark? 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

äter ni mer kinesiskt än typiskt svensk mat? 

Ja, jag själv lagar mest "svensk" mat, men generellt äter vi mer kinesiskt.

S3ON: Är den väldigt stark?

Beror på vem som gör den. Den måste inte vara starkt men skall innehålla både chili och Sìchuānpeppar, så lite sting har den oftast.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Ja, jag själv lagar mest "svensk" mat, men generellt äter vi mer kinesiskt.

Beror på vem som gör den. Den måste inte vara starkt men skall innehålla både chili och Sìchuānpeppar, så lite sting har den oftast.

Jo, men er tänkte jag. 


   
SvaraCitera

S3ON:

Jo, men er tänkte jag. 

Beror på, vill man ha en stark så kan man få det, men som standard ligger den nog på något mittenläge.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Beror på, vill man ha en stark så kan man få det, men som standard ligger den nog på något mittenläge.

Hur skiljer sig kryddstyrkan på en skala i Sverige jämfört med Kina? Stämmer det att typ de starkaste maträtterna etablerade på kinesiska restauranger i Sverige skulle ses som väldigt svaga i Kina? 


   
SvaraCitera

S3ON:

Hur skiljer sig kryddstyrkan på en skala i Sverige jämfört med Kina? Stämmer det att typ de starkaste maträtterna etablerade på kinesiska restauranger i Sverige skulle ses som väldigt svaga i Kina? 

Det beror helt vart i Kina du befinner dig, det skiljer lika mycket i olika Kinesiska regioner som det skiljer mellan Svensk husmans och Indiskt.

Generellt så är just Sichuan-regionen där maten är väldigt stark men det förekommer såklart på andra håll också. Men enligt min mening så är Kinesisk mat inte lika stark som till exempel Indisk, rent generellt.

Dock kan det nämnas att kombinationen chili och sichuanpeppar kan upplevas som väldigt stark och nästan smärtsam ty sichuanpeppar innehåller ett ämne som ger en stark stickande känsla i munnen.

Så jämfört med Kinesisk mat du får i Sverige på random kinakrog så är genuin Kinesisk mat rätt stark ja. Men Kinesisk mat handlar mycket mer om smakrikhet och att ta till vara på allt än att göra det så starkt som möjligt.Tumme upp


   
SvaraCitera

både och


   
SvaraCitera

gr sjlv

i år har ja ba köpt en grej som int ja lagat sjlv utan köpt färdi o de va kebabtallrik
idag faktiskt Förvånad

gillar int panpizzor o såna saker som e färdi
fast de hänt ibland ja gilla o så pga trött elr lat


   
SvaraCitera

Då jag fortfarande bor hemma och jobbar inte sällan sena dagar, så kommer jag (med ungefär ett undantag per vecka) hem till lagad mat som bara är för mig att peta in i mikron.
Förutom fredagar och lördagar, då jag gör min mat på jobbet. Kommer dit strax efter jobbet på dagis. Gör min mat, så kan jag slöa sedan.
Annat var det innan vi bytte byggnad. Då hade vi inte kök, så då blev det väldigt mycket Billys och Gorbys. Dock så var det ju mer ekonomiskt också...


   
SvaraCitera

Lagar för det mesta, men fy vad skönt det är ibland att köpa färdiglagat.


   
SvaraCitera