Aviseringar
Rensa alla

Körkortslån från CSN – en bra idé?


Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Vet ej

Tycker iaf att stora delar av den teoretiska utbildningen borde vara gratis för gymnasieelever. Det är rätt hårda krav för att klara en uppkörning i Sverige, och många måste köra upp fler än en gång för att klara det, och priserna är inte nådiga. Dessutom så är de obligatoriska riskövningarna i min mening rätt överflödiga i samband med det pris man betalar. När jag gjorde halkbana så erkände instruktören att det egentligen är relativt onödigt då få egentligen tillämpar de metoder som de lär ut. Tycker dock inte det borde vara gratis att få det där jävla kortet, jag tycker jämt att jag möter trafikanter som inte ska ha det alls.

OnT: Jag skulle inte tagit lån för det iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Vet ej (Du röstade på detta alternativ)

körkort är gay


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Japp (Du röstade på detta alternativ)

Bättre än att inte ta det alls pga att det är svårt att få många jobb utan.
Men sen tycker jag att Rödingajävel säger något klokt:

Rödingajäveln:

Jag tycker att körkortsutbildning för bil ska ingå gratis i gymnasiet. Det är en förutsättning för att få de flesta jobb, och så dyrt som det är kan man i princip bara ta det tidigt i livet ifall föräldrarna betalar det åt dig. Har man fattiga föräldrar kommer man inte kunna ta det förrän långt in i livet.

Det har gått 5år sedan jag började övningsköra, pengarna tog slut och nu har jag börjat igen. Får lite pengar av mamma för att det ska kunna gå jämt ut med min snåla studieekonomi.


   
SvaraCitera

André Vifot Haas:

Japp (Du röstade på detta alternativ)

jag tycker det ska vra obligatoriskt för kommuner att erbjuda valbar kurs att göra teori utbildningen. och till körlektioner kan det vara en bra idé att ta csn-lån med samma argument till varför det finns csn-lån från början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En bra idé om man jämför med hur dåliga alla andra idéer gällande ämnet är. Med tanke på hur sinnessjukt dyrt det är så borde det förstatligas, men det har väl ingen bollar nog att föreslå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Vet ej (Du röstade på detta alternativ)

pga miljön


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

pga miljön

Så om man har körkort kör man automatiskt bil på sin fritid?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Så om man har körkort kör man automatiskt bil på sin fritid?

Nej men det skulle köras mer bil och färre skulle åka kommunalt då chansen till bilåkning skulle bli större


   
SvaraCitera

Större delen av jobb som "kräver" körkort behöver man inte köra bil i. Det är en slapphetskultur där företag bara vill ha fler faktorer att gallra ut folk på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nej men det skulle köras mer bil och färre skulle åka kommunalt då chansen till bilåkning skulle bli större

Om man inte har pengar nog att ta körkort har man heller inte pengar nog att ha bil. För min del kommer mitt körkort nog vara miljövänligt eftersom alternativet är att min mamma kör mig, vilket leder till dubbelt så lång åksträcka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Om man inte har pengar nog att ta körkort har man heller inte pengar nog att ha bil. Fö

Eller så har man råd ett tag för att körkortspriset blev reducerat Att sen köra bil behöver inte betyda att man äger den själv. Att låna föräldrar/vänner/släkts bil ett tag är det väl många som gör.

Dan_the_ironman:

För min del kommer mitt körkort nog vara miljövänligt eftersom alternativet är att min mamma kör mig, vilket leder till dubbelt så lång åksträcka.

Fast alla har ju det inte så bortskämt alt de får möta upp någonstans på vägen när föräldern ändå ska åt det hållet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fast alla har ju det inte så bortskämt alt de får möta upp någonstans på vägen när föräldern ändå ska åt det hållet.

Att du är ärkestockholmare gör sig nu tydligt. På landet har man på vintern inget val, förr eller senare får man bli hämtad.

isola:

Eller så har man råd ett tag för att körkortspriset blev reducerat

André Vifot Haas:

körkortsutbildningslån från CSN

isola:

Att sen köra bil behöver inte betyda att man äger den själv. Att låna föräldrar/vänner/släkts bil ett tag är det väl många som gör.

Så du tror att man kommer låna morsans bil om kollektivtrafik är ett alternativ?

isola:

Eller så har man råd ett tag för att körkortspriset blev reducerat

Har du en aning över hur mycket det kostar att ha bil egentligen? Att dessutom köra den kommer verkligen inte vara ett alternativ om man inte ens hade råd att ta körkortet före.

Ett kilo kött från nötkreatur motsvarar 32 Kilogram koldioxid, en liter diesel släpper ut 2,48 kilogram koldioxid, alltså kan man åka 21 mil om ens bil drar 0,6 liter per mil. Med andra ord kan du själv sluta äta kött innan du klagar på att andra tar körkort (som inte ens betyder att de kommer åka mer bil än före).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Att du är ärkestockholmare gör sig nu tydligt. På landet har man på vintern inget val, förr eller senare får man bli häm

Nejdå, men bor man på det viset så får man väl anpassa sig efter det. Jag har haft kompisar som bott på landet vars föräldrar inte haft bil.

Dan_the_ironman:

Har du en aning över hur mycket det kostar att ha bil egentligen? Att dessutom köra den kommer verkligen inte vara ett alternativ om man inte ens hade råd att ta körkortet före.

E

Ska det vara billigt för vissa så är det klart att det skall vara det för andra också, så pengarna man sparade in på körkortet håller bilen igång lite längre än vad den annars skulle ha gjort.

Och ja, vi föder upp alldeles för mycket djur och det är en hemsk industri, men det går fortfarande inte att komma ifrån att ju fler folk som har körkort desto fler kommer att ha möjlighet att köra bil istället för att åka kommunalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Så du tror att man kommer låna morsans bil om kollektivtrafik är ett alternativ?

du menar att man hellre åker kollektivt än åker bil när man har chans till det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Jag har haft kompisar som bott på landet vars föräldrar inte haft bil.

Om de hade bott på landet som jag gör hade de haft väldigt svårt för det, hade de bott som min kusin hade de inte klarat det öht.

isola:

Ska det vara billigt för vissa så är det klart att det skall vara det för andra också,

Vet du inte vad ett lån är eller?

isola:

men det går fortfarande inte att komma ifrån att ju fler folk som har körkort desto fler kommer att ha möjlighet att köra bil istället för att åka kommunalt.

Och det går inte att komma ifrån att om man äter kött men ändå väljer att moralisera om andra bilåkande så är man dum i huvudet.


   
SvaraCitera