Aviseringar
Rensa alla

Körkortstillstånd


Ämnesstartare

Hej!
Är 17 år och har tänkt börja ta tag i det här med övningskörning nu. Känns som det är många olika steg (handledaren ska ansöka om tillstånd, jag ska ansöka om tillstånd, synintyg ska skickas in, avgift ska betalas, handledarkurs ska genomföras) och det jag undrar är väl, spelar det någon större roll i vilken ordning vi gör stegen? Hehe blir så förvirrad 😛

Dessutom tror jag att jag har för dålig syn, så måste antagligen skaffa glasögon/linser, kan man göra det i samma veva? Liksom gå till optikern och både kolla synen, fixa glasögon/linser och få fixat intyget av optikern? 

Många frågor men har lite ångest över allt detta haha så är tacksam över svar. 


   
Citera

Själv måste man söka läkarintyg också oså ska dom se igenom de so ja lär nog få vänta nåra månader på att de ska fixas. men ja tror inte de spelar så stor roll bara gör syntest först


   
SvaraCitera

Var det ens så många steg? Gjorde typ allt samtidigt, lol.


   
SvaraCitera
Hando

Om jag vill minnas rätt när jag gjorde den utbildningen för 7 år sedan gjordes allt samtidigt.
Dvs typ en halvtimme innan kursen startade fick man fylla i papper och göra syntest. Men jag vill minnas att det räckte för handledaren att haft körkort i 5-10 år utan några grövre "felsteg" i trafiken så var de godkända efter kursen var avklarad, typ 2 timmar efter vi kom dit.
Och det var väl också bara att anmäla sig till kursen och betala i förväg så var det chill.

Du kan nog gå till optikern innan om du känner att du ser såpass illa. För mig var det att jag blev underkänd innan kursen började på synen så skrev han upp det på ett papper så fick jag visa det för mina föräldrar. När de senare pratade med honom om det hade han tydligen gjort ett misstag och strök det felet så jag var godkänd på synen igen. Mycket glad

Men som sagt, jag gjorde den kursen för 7 år sen så det kan ändrats en del. Men för mig var alltihopa samtidigt.


   
SvaraCitera

Allt måste ju sammanfalla någorlunda pga annars går ju intygen ut och du måste göra om dem. 


   
SvaraCitera