Aviseringar
Rensa alla

Koffein....


mediakatt:

Jaså? Hur?

Helt enkelt att någon får i sig en viss mängd koffein på en regelbunden basis. Får personen i fråga inte i sig koffeinet så som kroppen är van vid får man huvudvärk, blir lättirriterad, vätskenivåerna kan skilja och personen kan må illa och spy. Visst krävs det att man har vant sig vid ganska stora mängder för att man ska börja spy vid abstinensen, men kort och gott kroppen fungerar inte ordentligt utan drogen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Får personen i fråga inte i sig koffeinet så som kroppen är van vid får man huvudvärk, blir lättirriterad, vätskenivåerna kan skilja och personen kan må illa och spy.

Att vätskenivåerna kan skilja sig beror väl rimligtvis på att koffein faktiskt är vätskedrivande. Finns det anledning att det övriga skulle vara annat än samma slags abstinensbesvär som uppkommer vid psykiska beroenden?


   
SvaraCitera

mediakatt:

Att vätskenivåerna kan skilja sig beror väl rimligtvis på att koffein faktiskt är vätskedrivande.

Jo, det låter rimligt tycker jag.

mediakatt:

Finns det anledning att det övriga skulle vara annat än samma slags abstinensbesvär som uppkommer vid psykiska beroenden?

Njae, vid psykiska beroenden brukar man väl mest svettas och få sömnsvårigheter bara...? Jag har inte så jävla bra koll på det faktiskt, tänkte mest på att man kan få ett sug efter kaffe och att man kan få ordentlig huvudvärk i ett par dagar, man kan bli deprimerad och rent allmänt att både psyket och kroppen mår piss efter att man har slutat.

Dumt att ge mig in i den här disskusionen dock då jag inte har riktigt koll på hur det funkar...inte mycket att säga dumt av mig, får skylla på att jag är trött och full[crazy]


   
SvaraCitera

TurKesoX:

den

Aha den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

får skylla på att jag är trött och full

Trött och full är alltid en bra ursäkt. Jag delar nämnda sinnestillstånd, så jag orkar inte riktigt kommentera resten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Njae, vid psykiska beroenden brukar man väl mest svettas och få sömnsvårigheter bara...? Jag har inte så jävla bra koll på det faktiskt

Nej, det enda som händer vid ett psykiskt beroende är att man blir som ett barn utan sin leksak. Man blir deprimerad.


   
SvaraCitera

Infraröd:

Nej, det enda som händer vid ett psykiskt beroende är att man blir som ett barn utan sin leksak. Man blir deprimerad.

Hmm, jag har trott att de droger man får ett sug efter är fysiskt beroendeframkallande och de man bara tänker "fan det hade varit gott med *** nu" är på psykiskt beroendeframkallande.
Men man kan ju få fler abstiensbesvär än deprission av droger som man inte får ett sug av...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image

Det finns alltid en beskrivande Fallout-illustrering!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Hmm, jag har trott att de droger man får ett sug efter är fysiskt beroendeframkallande och de man bara tänker "fan det hade varit gott med *** nu" är på psykiskt beroendeframkallande.

Ja, det är väl så det är...?

hixaren:

Men man kan ju få fler abstiensbesvär än deprission av droger som man inte får ett sug av...

Nämligen? Motivera.

Tickstart:

Det finns alltid en beskrivande Fallout-illustrering!

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Infraröd:

Ja, det är väl så det är...?

Jag fattade det som att du menade att man bara går efter hur abstinensen ser ut..?

Infraröd:

Nämligen? Motivera.

T.ex. Cannabis. Man får inget sug efter det, men när man slutar efter ett längre bruk/missbruk så kan man få sömnproblem, kallsvettas och bli tjurig och irriterad på allt och alla...

Något annat kan jag väl inte komma på såhär på rak arm. Jag har inte riktigt koll på hur abstinensen från lsd eller Psilocybin tar sig form men det borde väl vara något liknande..? Det är ju inga extrema symptom men det är inte bara deprission man kan drabbas av...


   
SvaraCitera

Infraröd:

Ja, det är väl så det är...?

Att få ett sug efter en drog eller att vara sugen på en drog, var ligger skillnaden?

Infraröd:

Nej, det enda som händer vid ett psykiskt beroende är att man blir som ett barn utan sin leksak. Man blir deprimerad.

Jag får kallsvettningar, sömnsvårigheter och väldigt intensiva mardrömmar när jag tar uppehåll efter längre periods rökande och du skulle väl inte påstå att cannabis orsakar ett fysiskt beroende? Deprimerad blir jag dock inte alls utan rökat, har faktist mindre ångest än dom perioder jag röker mkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

socker

Nej socker är inte en drog.


   
SvaraCitera

Stinky_alex:

Nej socker är inte en drog.

Jo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Jo.

Inte psykoaktiv. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

socker

Nej nu va du rolig [bigsmile]
Eller?... [confused]


   
SvaraCitera