Aviseringar
Rensa alla

Koka vatten


Ämnesstartare

Vad är grejen med att man alltid tar iskallt vatten när man ska koka vatten? Man lär ju tjäna lite tid om man tar varmt vatten för bakterierna lär väl ändå kokas bort, eller? [rolleyes]


   
Citera

det är en muppig vana folk har. spelar ingen faktisk roll.


   
SvaraCitera

Man tar ju varmt vatten?

Alltid gjort det [tard]


   
SvaraCitera

juland17:

eller?

Varmvattnet från kranarna innehåller mer metaller och andra fällningar från rör och så.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Från Livsmedelsverket:

Kan man dricka vattnet direkt från varmvattenkranen?
Nej. Det varma kranvattnet kontrolleras inte och bör därför inte användas som dryck och till matlagning.

Om man har kommunalt dricksvatten är vattnet i kallvattenkranen kontrollerat av leverantören. Kommunalt dricksvatten är ett livsmedel som ska följa Livsmedelsverkets bestämmelser.

Vill man dricka varmt vatten är rådet att man först spolar ut så mycket kallvatten ur kranen att det vatten som kommer ut har jämn temperatur. Det är lätt att känna med handen. Värm sedan upp det på spisen till önskad temperatur. Vattnet behöver inte koka.


   
SvaraCitera

[tired]


   
SvaraCitera

OF 5:

det är en muppig vana folk har. spelar ingen faktisk roll.

Slumpartad:

Man tar ju varmt vatten?

precis som myksa skriver så är det inte att rekommendera. jag vill minnas att varmvatten löser smuts och mineraler lättare än kallt vatten, och att det därför finns risk för höga halter av t.ex. koppar i vattnet som inte är särskilt bra för magen. bakterier dör vid upphettning, men metallerna finns kvar.

använd vattenkokare.


   
SvaraCitera

Det smakar ju bajs [no-no]
Och som sagt så innehåller det massa bajs också [no-no]


   
SvaraCitera

internet:

använd vattenkokare.

Men det brukar jag redan... [blush] Men om jag inte har tillgång till det brukar jag köra varmvatten. Skall genast sluta!


   
SvaraCitera

Myksa:

Varmvattnet från kranarna innehåller mer metaller och andra fällningar från rör och så.

om jag inte minns fel så brukade varmvattnet förr gå genom kopparledningar, vilket är anledningen till överdriven mängd spårämnen. nu är det plastledningar som gäller även för varmvattenledningar, för de flesta nybyggen, då är det inte samma fara. fast det är ju fortfarande inte livsmedelsklassat, så att använda varmvatten för att det kokar snabbare känns rätt tard.


   
SvaraCitera
oktan

Vattnets matar ledning är densamma fast det går en avstickare till värmaren. Så ledningarna har samma matrial kall som varm men därimot så har det kalla vattnet en friskare smak eftersom det används mer än det varma, alltså färskare vatten.


   
SvaraCitera

juland17:

tjäna lite tid om man tar varmt vatten för bakterierna lär väl ändå kokas bort, eller?

har även hört att det kan vara högre grad koppar i varmvattnet, många blir argare av koppar


   
SvaraCitera

Äckligt att ta varmvatten. Men måste erkänna en sak om varmvatten som grämer mig. Hällde en gång lite varmvatten från kranen i ett barns välling för att slippa värma upp den igen då jag var jättestressad och tusen saker hände runt mig. [cry][cry][cry][cry][cry]


   
SvaraCitera

Myksa:

Det varma kranvattnet kontrolleras inte

Myksa:

man först spolar ut så mycket kallvatten ur kranen att det vatten som kommer ut har jämn temperatur. Det är lätt att känna med handen.

Öh.. wtf? ALLT vatten kontrolleras. Det värms upp först när det kommer till FASTIGHETEN där man bor, där ALLT vatten värms upp, kranvatten som duschvatten och vidare bort till elementen. Det finns inget som heter "kommunalt uppvärmt vatten" som transporteras till kranen, ALLT vatten är kallt när det forslas dit i rören.

Däremot finns det säkert risk att varmvatten har lättare för att lösa upp skit i rören från "hus-tanken" till kranen, men skulle det vara bakterier och skit så kokar de sönder ändå. Sen DÖR inte magen av att få i sig de ytterst små rester av annan skit som kan lossna.

Myksa, den som skrivit den texten har ingen aning om vad den pratar om. Skulle det vara du som skrev den, så var du bara ett dåligt troll.

Obvious troll is obvious.


   
SvaraCitera

Myksa:

Varmvattnet från kranarna innehåller mer metaller och andra fällningar från rör och så.

Man kokar det ju ändå


   
SvaraCitera

Memnoch:

Myksa, den som skrivit den texten har ingen aning om vad den pratar om.

Oj du kan tänka själv. [zzz] Men det ser fånigt ut när du tror att du är ensam om det.

Memnoch:

Det värms upp först när det kommer till FASTIGHETEN där man bor, där ALLT vatten värms upp,

Ja och för att värmas ska vattnet exempelvis gå genom en varmvattenberedare. Det händer en massa med vattnet då det ska värmas och därför är det inte godkänt.
Kallvattnet däremot kan vara godkänt hela vägen från vattenverket till kranen.
Tror inte att du är ett troll. Tror bara du är lite korttänkt, trångsynt och allmänt dålig. [zzz]

dazed_and_confused:

Man kokar det ju ändå

Att koka dödar vissa bakterier och parasiter men det tar inte bort alla ämnen för det...
Kokat vatten är inte samma sak som destillerat.


   
SvaraCitera