Aviseringar
Rensa alla

Kokainskvaller från brorsans flickvän


passaro:

genom att inte hamna i större problem, förslagsvis.

Något säger mig att problemen endast kommer att utvidgas med tiden såvida han inte slutar upp helt. [no-no]


   
SvaraCitera

brook:

Jag tänker inte gå bakom min brors rygg och berätta våra föräldrar, än. Men hur konfronterar man på bästa sätt? Och hur kan man hjälpa honom? Vad gör man om han vägrar?

Berätta om din oro, hur du känner. Berätta om hur det är skadligt och hur du märker det på honom.

Antagligen har han ju ingen bra insikt om sitt missbruk.

Men jag tänker att det största problemet, som garanterat är orsaken till hans missbruk, är hur han lever helt allmänt. Man kan ju för fan inte plugga stenhårt plus jobba plus festa mycket.

Är ju typisk grogrund för den här typen av missbruk tänker jag. Att plugga till typ läkare eller jurist, men sen inte vilja leva på sketet CSN utan kunna leva "la dolce vita" och festa gärnet helgerna och därför behöva jobba för att tjäna cash för det. Sen orka med hela denna extremt slitsamma och påfrestande livsföring. [tired]


   
SvaraCitera

Helleboríne:

Något säger mig att problemen endast kommer att utvidgas med tiden såvida han inte slutar upp helt.

Att bli stämplad som kriminell kommer inte alls att utvidga "problemet"(du vet inte om det de facto är ett problem) i fråga...


   
SvaraCitera

tycker att du sprider det vidare till alla ni känner istället för att typ prata med honom.


   
SvaraCitera
Åtta

qazedctgb:

men om man åker in en gång kanske man slutar?

Det enda som lär hända av det är att hans utbildning avbryts, han kommer ha svårt att få jobb, kan inte få lån till bostad/bil, o.s.v. Knappast något som motiverar människor att komma ut ur ett missbruk, om han nu är en missbrukare.

TS, det enda du kan göra är att prata med honom och lyssna på vad han säger. Säg att du är orolig och be att få höra hur läget är. Kanske har han problem, och i sådana fall kan han behöva hjälp med att sluta (och att ringa polisen eller slänga in honom på behandlingshem mot hans vilja är inte en lösning). Eller så har han kanske inga problem, utan brukar med rimlig frekvens, låt inte dina förutfattade meningar spela in allt för mycket.


   
SvaraCitera
brook
Ämnesstartare

Tack för svaren! Ska snacka med honom efter att han är klar med sin tenta.

isola:

Men hur gammal är han?

23

OnoOno:

Är ju typisk grogrund för den här typen av missbruk tänker jag. Att plugga till typ läkare eller jurist, men sen inte vilja leva på sketet CSN utan kunna leva "la dolce vita" och festa gärnet helgerna och därför behöva jobba för att tjäna cash för det. Sen orka med hela denna extremt slitsamma och påfrestande livsföring.

Jepp, you got it right.

Åtta:

TS, det enda du kan göra är att prata med honom och lyssna på vad han säger. Säg att du är orolig och be att få höra hur läget är. Kanske har han problem, och i sådana fall kan han behöva hjälp med att sluta (och att ringa polisen eller slänga in honom på behandlingshem mot hans vilja är inte en lösning). Eller så har han kanske inga problem, utan brukar med rimlig frekvens, låt inte dina förutfattade meningar spela in allt för mycket.

Ska absolut tänka på det. Anledningen till att jag reagerade var att hans flickvän berättade för mig. Vi går inte ihop särskilt bra, så det kändes som ett stort steg att hon pratade med mig. Får återkomma!


   
SvaraCitera

brook:

gå bakom min brors rygg och berätta våra föräldrar

du gör väl honom bara en tjänst om du berättar, varför ska folk hålla på med sånt där? annars kan du ju ta upp det med honom om han har några problem i livet eller om han bara är en sån där patetisk, bortskämd och girig människa som aldrig blir nöjd


   
SvaraCitera

OnoOno:

Antagligen har han ju ingen bra insikt om sitt missbruk.

Vad är det som säger att det är ett missbruk?


   
SvaraCitera

Men hallå, kan ni drogliberala knarkhjärnor hålla er lite realistiska och sluta sväva omkring i era ickediskussioner och bruk och missbruk och bla bla bla.
Hans knarkande är ett problem om han gör sin flickvän orolig.
Om flickvännen är orolig för hans knarkande och det förstärkts de senaste åren, och han senaste tiden uppvisat personlighetsförändring, kan vi väl utgå ifrån att hennes oro är att ta på allvar?

Trådskapare.
Om jag vore du skulle jag inte undanhålla informationen för era föräldrar, om inte era föräldrar var dumma i huvudet. Det är en jobbig situation att stå ensam i. Men om du vill prata med honom om det på något sätt innan du berättar för dem, så gör det.
Du konfronterar mest effektivt genom att tydliggöra att du gör det i kärlek och omtanke. Ifall han inte vill sluta, så kan ni ingenting göra. Ni kan ställa krav vad gäller er egen inblandning i hans liv, att ni slutar stödja honom eller träffa honom så länge han fortsätter knarka, och sådant hjälper vissa att söka vård för sitt missbruk. Men mest handlar ett sådant agerande om att skydda sig själv från själsligt slitage, och där väljer du själv hur nära du vill stå honom ifall han knarkar vidare.


   
SvaraCitera

passaro:

i fråga...

Tycker vi utgår från det ändå! [smile]


   
SvaraCitera

Skulle vilja nominera det här till årets tråd nästa år


   
SvaraCitera
brook
Ämnesstartare

framtidsro:

Men om du vill prata med honom om det på något sätt innan du berättar för dem, så gör det.
Du konfronterar mest effektivt genom att tydliggöra att du gör det i kärlek och omtanke. Ifall han inte vill sluta, så kan ni ingenting göra. Ni kan ställa krav vad gäller er egen inblandning i hans liv, att ni slutar stödja honom eller träffa honom så länge han fortsätter knarka, och sådant hjälper vissa att söka vård för sitt missbruk. Men mest handlar ett sådant agerande om att skydda sig själv från själsligt slitage, och där väljer du själv hur nära du vill stå honom ifall han knarkar vidare.

Tänker att jag ska prata med honom först och se hur han reagerar. Nekar, blir arg, eller bara erkänner. Än så länge har jag inte blivit så påverkad av hans missbruk. Eller iofs, kanske. Men att jag trodde att det berodde på stress. Får se hur det utvecklar sig efter att jag har snackat med honom.


   
SvaraCitera
brook
Ämnesstartare

Har pratat med honom nu. Han svarade förnekaande först men la sedan av med det när jag fortsatte prata. Han sa aldrig rakt ut att han sysslar med droger men han sa inte heller emot mig. Jag vågade inte riktigt sätta hårt mot hårt då det känns som att jag kommer att skada vår relation. Jag hade egentligen velat att han skulle sluta, men nu blev det mer att jag sa att han får göra vad han vill så länge han inte skadar sig själv. Vilket han iofs uppenbarligen gör.
Vet inte riktigt vad jag ska göra härnäst? Han vet att jag vet men allt har återgått till hur det var förut ..


   
SvaraCitera

Nintendos BFF:

om han klarar av att sköta sina studier och sitt jobb och alltså bara använder kokain som festdrog är det ju uppenbarligen inget missbruk.

det här kan vara det dummaste jag läst idag


   
SvaraCitera

brook:

Vet inte riktigt vad jag ska göra härnäst? Han vet att jag vet men allt har återgått till hur det var förut ..

stå på dig och fråga hur ofta han tar osv och förklara att du är orolig, han lär inte bli glad men hans välmående kanske är mer värt än en kortsiktig törn i er relation


   
SvaraCitera