Aviseringar
Rensa alla

Kolla min film!


cyber
Ämnesstartare

Tänkte visa er en av mina senaste novellfilmer. Den här filmen heter Världens snällaste kille och handlar om en 14 år gammal tjej som blir våldtagen utav en av skolans mest populära och omtyckta killar.
Filmen är baserad på och drar stora paralleller till "fallet Linnea" som är ett i media väldigt upplyst fall där en 14-årig tjej blev våldtagen på en skoltoalett. ( http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12249020.ab)

Filmen är tänkt att kunna ligga som ett diskussionsunderlag samt öppna upp för diskussion kring frågor rörande ungdomar och ungdomsrelationer.

Vi spelade in filmen under 10 hektiska dagar i juli förra året med en budget på några hundralappar. Alla som var med och jobbade under filminspelningen ställde upp ideellt då vi såg det som en rolig grej. Ingen av oss var eller är proffs, utan vi gjorde vårt bästa utifrån den kunskap, erfarenhet och tid vi hade.

Har publicerat filmen på Vimeo, och då filmen är ganska lång, nästan 40 minuter, så har kvaliteten försämrats avsevärt pga komprimeringen. Detta gäller både bild och ljud. Men ni får helt enkelt stå ut med det, om ni ens orkar titta på den dvs! [wink]

Skulle vara jättekul med lite kommentarer som både rör den praktiska inspelningen och om innehållet. Någon som kanske varit med om något liknande eller känner någon som har det?

Enjoy, and be nice please! [cute]


   
Citera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Relationer, Samlevnad och Kompisar


   
SvaraCitera

cyber:

!

Sådär, har nu kollat på den.

Ni är, som du sa, inga proffs eller så, och det märktes på vissa av personerna men det var ändå bra gjort tycker jag 🙂

Jag avskydde en scen, inte alls för att den var dålig, utan mest för att jag avskyr att se sådant eller ens höra om sådant för jag får ont själv av det fast jag inte är med om det själv. Tänker på scenen då hon skär sig själv.
Och lite konstruktiv kritik till den scenen:
Verkade som om hon skar sig väldigt snabbt de ggr hon skar sig.
Jag vet inte hur det är i verkligheten men verkar lite för enkelt/snabbt gjort där? Borde hon inte skära långsammare? Eller skär man sig sådär snabbt som det verkade på filmen.

Väldigt bra initiativ och väldigt bra gjort av er allihopa.
Måste ge cred till Malin/Lova, för hon gjorde sin roll väldigt, väldigt bra! Kan knappast vara enkelt att ha en sådan roll.

Väldigt stort ämne som ni berör dessutom. Jag minns när det kom ut om hur skolan gjort i den verkliga händelsen, blev väldigt förbannad och ledsen över att sådant ens kunde ske från skolans håll. Även från samhällets håll.
Rykten hit och rykten dit och en människas liv kan förstöras totalt...

Bra gjort [y]


   
SvaraCitera
cyber
Ämnesstartare

Knarko:

.

Tack så hemskt mycket för din kommentar!

Exakt, vi är inga proffs men många av oss är unga med ambitioner inom teater- och filmindustrin, och alla måste ju börja någon stans.

Vi var en härlig grupp men människor där några av oss hade mycket erfarenhet av teater och film medan några agerade framför kameran för första gången.

Vad kul att du tyckte det var jobbigt att se på "skär-scenen" höll jag på att säga, för det betyder att vi lyckats förmedla det vi ville med scenen.
För mig som regissör och manusförfattare kändes det viktigt att ha med en scen där Malin visar tydlig självdestruktivitet. Detta då jag i min research uppfattade att många tjejer känner sig väldigt smutsiga efter att ha blivit våldtagna (därav begreppet "våldtäktsduscha", vilket vi även porträtterar i filmen), samt känner en så stark inre smärta att de vill åstadkomma yttre smärta för att dämpa den inre (därav "skär-scenen").

Det där med hur snabbt man skär sig var faktiskt något som jag diskuterade ganska länge med min produktionsassistent. Vi funderade dels på det och vad man skär sig med. Vi kom fram till att vi ville använda oss av en vanlig rakhyvel eftersom att det känns mest naturligt. Inte så många som har rakblad liggandes i badrumsskåpen nu för tiden liksom. Vi är dock medvetna om att detta medför en liten "tabbe" i filmen då hon i närbilden på handleden har, tror det är, 5 tydliga skärsår, som om hon skärt sig med ett ensamt rakblad, inte med en rakhyvel som har flera rakblad. Men vi valde att göra på detta vis i alla fall för att få ut störta trovärdighet och effekt i scenen.

Vad gäller hur snabbt man skär sig så kom vi fram till att det förmodligen borde vara så att man vill få det överstökat snabbt, som med att avlägsna ett plåster, och jag regisserade scenen därefter. Jag säger inte att det var rätt. Kanske hade det vart konstnärligt bättre att dra ut på det? I vilket fall så är det jättebra att du tog upp det, så tar jag det vidare med mig i framtiden! 🙂

Återigen ett stort tack för alla fina kommentarer, det är alltid roligt med respons. Tack! [smile]


   
SvaraCitera