Aviseringar
Rensa alla

Kollektivism och individualism


Ämnesstartare

http://highered.mcgraw-hill.com/sites/0070876940/student_view0/chapter2/activity_2_6.htm l" target="blank">[TEST]

Individualism: 32

Kollektivism: 38

-------------

Individualism refers to the extent that you value independence and personal uniqueness. Highly individualist people value personal freedom, self-sufficiency, control over their own lives, and appreciation of their unique qualities that distinguish them from others.

Collectivism refers to the extent that we value our duty to groups to which we belong, and to group harmony. Highly collectivist people define themselves by their group membership and value harmonious relationships within those groups.

-------------

Och hur ser ni på förhållandet mellan individualism och kollektivism? Ofta har de betraktats som polära motsatser, men jag ser snarare att min goda individualitet förutsätter och berikar goda kollektiv.

Finns det för lite kollektivistiska värden i dagens Sverige?  


   
Citera
mynona

Man bör inte välja ett, utan kombinera individualism och kollektivism till en sund balans. Det är nödvändigt med solidaritet och politisk kollektivism (läs social välfärd) för att säkerställa individualistisk frihet och självutveckling åt alla och inte bara de rika. Jag väljer alltså inte mellan dem. Jag väljer de goda delarna ur båda fenomen och rensar bort de dåliga. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Individualism: 35.
Kollektivism: 27.


   
SvaraCitera
mynona

Individualism: 33
Kollektivism: 20


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Individualism: 35.
Kollektivism: 33.


   
SvaraCitera

Individualism: 36

Kollektivism: 22


   
SvaraCitera

Individualism: 32

Kollektivism: 31


   
SvaraCitera