Aviseringar
Rensa alla

komkomkommer ni ihåg?


Ämnesstartare

Geigermätare:

Tycker du att gravfen är för djupNåvälan så tag dig då en supTag dig sen dito en dito två dito treSå dör du nöjdare.

man vet att man är hemma
för stan är likadan
man vet att man är hemma
men det är ändå inte samma sak
vad bryr jag mig om fredag
vad bryr jag mig om lördag
det här är en söndagmåndagsång

davvelito:

skriver bättre, men jag orkar inte leta upp massa klipp nu.

motbevis räknas inte om de inte presenteras! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jasså du har vaknat till liv nu också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

motbevisa mig.

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Jasså du har vaknat till liv nu också.

så lätt får man minsann inte död på mig.

Tiotype_:

&feature=related

nah.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

man vet att man är hemmaför stan är likadan
man vet att man är hemma
men det är ändå inte samma sak
vad bryr jag mig om fredag
vad bryr jag mig om lördag
det här är en söndagmåndagsång

Jag ser verkligen inte charmen, kalla mig ointelligent, men det hela känns väldigt... pubertalt.

Lundell då:

Men nere i city står en hund och gråter
Gå ner dit om du kan
och ge'n en hjälpande hand
Nån har glömt honom där han är övergiven
och det står ingenting på hans
hundhalsband
Du kan kalla'n vad du vill
men jag tror att den hunden heter Chans
Skynda dej ner nu
Du måste ändå snart någon annanstans


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigermätare:

Jag ser verkligen inte charmen, kalla mig ointelligent, men det hela känns väldigt... pubertalt.

det är klart som fan att det är pubertalt, men det är äkta, och inte det minsta krystat. eller, pubertalt, jag vet inte. snarare postpubertalt. men mest av allt väldigt tidsenligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

postpubertalt

post är världens bästa prefix.

Aldrig greppat Thåström riktigt... Många vassare textförfattare har listats i tråden.

Vreeswijk då i synnerhet. Att Håkan Hellström inte är listad är en skam... Även Grioa borde vara med. Tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nekromutant:

post är världens bästa prefix.

världens bästa. fast inte riktigt efterpubertalt som så, utan snarare i bemärkelsen att det är som en utveckling av det pubertala, utan att i grunden förändras så mycket att det kan kallas för vuxet och städat. postpubertalt, helt enkelt.

nekromutant:

Aldrig greppat Thåström riktigt... Många vassare textförfattare har listats i tråden.

nah, jag vill bestämt hävda att thåström säger det han vill ha sagt med mest kraft, energi och utan att linda in det. det är fan riktigt jävla svårt, och i thåströms fall, mer än lite imponerande. thåström är inget språkligt geni, men fan så mycket ärligare än alla andra som nämnts i tråden.

nekromutant:

Vreeswijk då i synnerhet. Att Håkan Hellström inte är listad är en skam... Även Grioa borde vara med. Tycker jag.

håkan hellström? han har "skrivit" en hel del vettiga saker, men det är samma problem där, oftast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

håkan hellström? han har "skrivit" en hel del vettiga saker, men det är samma problem där, oftast.

han om någon är väl ärlig... eller det kanske bara är jag som tycker det.

mörknäs:

nah, jag vill bestämt hävda att thåström säger det han vill ha sagt med mest kraft, energi och utan att linda in det. det är fan riktigt jävla svårt, och i thåströms fall, mer än lite imponerande. thåström är inget språkligt geni, men fan så mycket ärligare än alla andra som nämnts i tråden.

jag har ju inte lyssnat på honom sådär jättemycket så jag kanske inte ska uttala mig. såg honom live en gång, på roskilde. tyckte det var ganska lamt. fast ändå bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

men mest av allt väldigt tidsenligt.

Ptja, det kan jag tycka om Lundell också.

Stackars Jack[D]
vad ska du göra med drömmen som sprack[A]
Nu när röken och dimman har [G]lagt sej
och [A]dagen gryr
och ditt [Bm]äventyr
aldrig [G]nånsin vill kom[A]ma igång[D]
Din skiva tycks ha fått sej ett hack[A]
Du går på som om ingenting hänt[G]
på alla [A]dessa år
Ja, jag [Bm]vet hur du mår
i[G]dag, men[A] tiden går
[D]Och också du måste [A]skynda ikapp oss and[G]ra
För jag [D]tror vi ska komma
att be[A]höva varand[G]ra
om vi nånsin ska komma nån vart[A]
Stackars Jack[D]

Nu blev det mycket Lundellrunkande, men det är för att han är det bästa exemplet jag har på ypperliga svenska textförfattare. Både i musik och bokform.

Jag skall återkomma med andra sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nekromutant:

han om någon är väl ärlig... eller det kanske bara är jag som tycker det.

grejen är den att ska man försöka sig på poetiska omskrivningar så måste man vara löjligt jävla bra på det för att det inte ska låta krystat. och hellström sysslar mycket med just sånt, och ärligt talat så är han inte så jävla bra på det. thåström skiter fullständigt i allt sånt, på ett sätt som helt enkelt är jävligt svårt att göra bra. många har försökt, få har lyckats. försvinnande få. thåström är, rent textmässigt, vad iggy pop är rent musikaliskt.

nekromutant:

jag har ju inte lyssnat på honom sådär jättemycket så jag kanske inte ska uttala mig. såg honom live en gång, på roskilde. tyckte det var ganska lamt. fast ändå bra.

jag kan itne dra mig till minnes att jag någonsin sett thåström, men förmodligen var jag bara för full för att ha något minne av det om det hänt, så det är ingen garanti. nuet är allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigermätare:

Ptja, det kan jag tycka om Lundell också.

alltså, om vi ska fortsätta använda improviserade uttryck så är inte lundell postpubertal i den bemärkelsen, utan snarare någonstans mitt emellan pubertal och vuxen. det saknas helt enkelt jävlar anamma. lite som med winnerbäck (även om jag bitvis älskar winnerbäck).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

Vreeswijk

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

alltså, om vi ska fortsätta använda improviserade uttryck så är inte lundell postpubertal i den bemärkelsen, utan snarare någonstans mitt emellan pubertal och vuxen.

Vilket, i ordets mening är efter pubertal, dvs postpubertal. Men jag ändrade faktiskt citatet till att bara åsyfta tidsenlig då jag förstod vad du menade med postpubertal.

Däremot kan jag tycka att du har fel beträffande hans jävlaranamma då det är väldigt återkommande i både lyrik och musik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nekromutant:

Att Håkan Hellström inte är listad är en skam.

Glömde han, hehe


   
SvaraCitera