Aviseringar
Rensa alla

Komma ut som homo/bi- sexuell mm.


Ämnesstartare

Hej alla!

Jag är 18 år och har alltid definierat mig som heterosexuell, men har nu kommit på att jag dras till båda könen. Jag vill att andra ska få veta, men som många andra är jag rädd för att berätta.

Jag undrar:

- Varför tror ni att många är rädda att "komma ut" som homo/bi-sexuella?

Tror ni att det är viktigt att veta vår egen och andras sexuella läggning och i så fall varför? Är det viktigt att definiera sig som bi, homo, och/eller heterosexuell?

Jättetacksam för svar!


   
Citera

Gladochfin:

- Varför tror ni att många är rädda att "komma ut" som homo/bi-sexuella?

För att samhället är gravt heteronormt och människor med andra typer av upplevda sexuella läggningar bemöts med fördomar, förakt och skepsis.

Gladochfin:

Tror ni att det är viktigt att veta vår egen och andras sexuella läggning och i så fall varför?

Nej.

Gladochfin:

Är det viktigt att definiera sig som bi, homo, och/eller heterosexuell?

Nej.


   
SvaraCitera

Jag ser inte varför du måste "komma ut".
Jag tycker inte att du borde ljuga om din läggning, absolut inte. Prata bara om snygga brudar på samma sätt som du pratar om snygga killar på.


   
SvaraCitera

Jag menar, eftersom att heteros inte "kommer ut" tycker jag inte andra behöver göra det heller.


   
SvaraCitera

stereo total:

Jag menar, eftersom att heteros inte "kommer ut" tycker jag inte andra behöver göra det heller.

Dock, eftersom samhället är heteronormt (oavsett hur värdelöst det är) kan det vara praktiskt att redogöra för vad man tänder på, annars kommer flertalet utgå ifrån att man är heterosexuell vilket kan leda till att man missar en del möjligheter till någon typ av romans.


   
SvaraCitera

Nachac:

Dock, eftersom samhället är heteronormt (oavsett hur värdelöst det är) kan det vara praktiskt att redogöra för vad man tänder på, annars kommer flertalet utgå ifrån att man är heterosexuell vilket kan leda till att man missar en del möjligheter till någon typ av romans.

varför skulle man missa någon romans? Jag vet inte hur dte med andra, men ser jag en brud på krogen som jag vill ligga med/prata med så tar jag kontakt med henne. Utgår inte från att någon är hetero.


   
SvaraCitera

stereo total:

varför skulle man missa någon romans? Jag vet inte hur dte med andra, men ser jag en brud på krogen som jag vill ligga med/prata med så tar jag kontakt med henne. Utgår inte från att någon är hetero.

För att människor, tyvärr, i allmänhet inte är lika normokänsliga/motståndskraftiga som du.


   
SvaraCitera

Nachac:

För att människor, tyvärr, i allmänhet inte är lika normokänsliga/motståndskraftiga som du.

suxz


   
SvaraCitera

stereo total:

suxz

Indeed it does. Stora delar av samhället är i grunden ruttna.


   
SvaraCitera

Varför tror ni att många är rädda att "komma ut" som homo/bi-sexuella?

Samhället gillar inte sådana, dock går det bättre och bättre. Och inte minst sagt är de rädda för att omgivningen dvs. familj, vänner och släktingar ska ta avstånd ifrån dem.

Tror ni att det är viktigt att veta vår egen och andras sexuella läggning och i så fall varför? Är det viktigt att definiera sig som bi, homo, och/eller heterosexuell?

Nej, varför skulle det vara viktigt? Ingen har väl rätt att ifrågasätta en annans persons läggning? Det är liksom inte vår business att lägga oss i vad t.ex. vår kompis tänder på. Dem märker det själva i rättan tid.

Om alla skulle tala om sin läggning, undra hur många 1000-tals människor som inte då skulle leva idag... Det gäller inte bara homosexuella utan även pedofiler...

Däremoet vår egna läggning är jag dock mer tveksam på. Är det viktigt att veta den? Kan jag inte svara på... Jag skulle sagt att det beror på hur dina framtidsplaner ser ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Komma ut är bra, kommer man inte ut är man feg (om man inte har cp-familj osv).

Finns inget värre än när man är tillsammans med någon som inte vill komma ut, hålla hand osv.


   
SvaraCitera
zazz
 zazz

stereo total:

Jag menar, eftersom att heteros inte "kommer ut" tycker jag inte andra behöver göra det heller.

Det håller jag med dig om. Samma sak som att det anses modigt och som en bedrift och något stort att komma ut tycker jag att det är dumt. Jag menar förstås att det är modigt att göra det p g a samhället, men jag tycker inte att det ska vara det för det är lika normalt att vara bi/homo som det är att vara hetero.
Jag tycker att man bara ska kunna gå fram och presentera sin pojk/flickvän för vänner, familj och släktingar precis lika lätt som heteropersoner gör det och ingen ska reagera mer än positivt.


   
SvaraCitera

zazz:

det är lika normalt att vara bi/homo som det är att vara hetero.
Jag tycker att man bara ska kunna gå fram och presentera sin pojk/flickvän för vänner, familj och släktingar precis lika lätt som heteropersoner gör det och ingen ska reagera

Ja, precis det här.


   
SvaraCitera

Heterosexualitet betraktas oupphörligt som det "normala" och heterosexuella behöver sällan fundera så mycket kring sin sexuella läggning eller berätta för sin omgivning om den. För den som är homosexuell eller bisexuell kan det däremot dröja betydligt länge innan man vågar berätta för någon, eftersom man kanske oroar sig för hur omgivningen ska reagera.


   
SvaraCitera

Gladochfin:

- Varför tror ni att många är rädda att "komma ut" som homo/bi-sexuella?

För att mångas föräldrar och mormor/farmor etc. och ännu längre tillbaka har växt upp med inställningen på 70-talet där det var abnormalt och en sjukdom. Vissa kommer också ifrån hederskulturer.
Bisexualitet tar de sällan på allvar, då det är konstigt även för unga att förstå, och inget man visste fanns på riktigt innan utan det bara sågs som en fas när någon kom ut efter att has varit gift med en man länge.
Man tror att ens föräldrar ska bli besvikna på en för att man inte blev "rätt" och "normal" och (om homo) inte kan få barn utan större, svåra åtgärder.

Gladochfin:

Tror ni att det är viktigt att veta vår egen och andras sexuella läggning och i så fall varför?

Ingetdera oftast. Det är lika orelevant i de flesta situationer för personligheten som att man har en fetisch för brunetter. [bigsmile]
On man själv inte vet och känner en tomhet - ja verkligen! Om man lever livet hyfsat lyckligt och kan ta det efter hand, nÄ.

Gladochfin:

Är det viktigt att definiera sig som bi, homo, och/eller heterosexuell?

Det är viktigt för alla människor att ha en identitet, psykologiskt. Man kan ju välja odefinierbar, osäker och queer också... bara man känner sig bekväm i det. Det är det viktigaste. Man blir mer trygg och självsäker i en identitet.

zazz:

det är lika normalt att vara bi/homo som det är att vara hetero.
Jag tycker att man bara ska kunna gå fram och presentera sin pojk/flickvän för vänner, familj och släktingar precis lika lätt som heteropersoner gör det och ingen ska reagera mer än positivt.

Tack! Precis hur jag känner om homo/bisexualitet.
De enda som behöver bevisa något är de som går emot alla studier som har gjorts och inte tar hänsyn till ditt liv.


   
SvaraCitera