Aviseringar
Rensa alla

Kommer den lossna?


zebra
Ämnesstartare

Okej, så jag är 15 år gammal, snart 16 och jag kan inte dra bak min förhud helt när jag har stånd. Jag kan dra bak den ungefär 3/4 av ollonet. Är det så att jag bör ge det lite mer tid, eller måste jag gå till ungdomsmottagningen?


   
Citera

ge det lite tid


   
SvaraCitera

Jag hade också väntat lite. Det är vanligare än vad du tror med att inte kunna dra bak den. Om det inte alls går efter nåt år hade jag kanske kollat upp det. Men just nu kan du bara helt enkelt vänta


   
SvaraCitera

Asså alla mognar annorlunda. Testa att ge det lite tid. Annars kan några på UMO säkert hjälpa dig 🙂


   
SvaraCitera

Om det inte gör ont när du får stånd eller runkar kan du nog vänta ett tag med att söka hjälp. Hormonerna under puberteten gör att förhuden vidgas och släpper från ollonet. Det är även bra att runka för att tänja ut förhuden. Det ska dock inte göra ont när du runkar för då riskerar det att bli sprickor i förhuden. Om det inte löser sig av sig själv kan en läkare skriva ut en stark kortisonsalva som kan mjuka upp förhuden och underlätta uttänjningen. Kom ihåg att det är viktigt att söka hjälp omedelbart om förhuden skulle fastna nedanför ollonet och inte går att få upp igen. Det är dock ovanligt och inget som du borde behöva bekymra dig för 🙂

Läs merv på UMO
https://www.umo.se/kroppen/penisen-och-pungen/trang-forhud/


   
SvaraCitera