Aviseringar
Rensa alla

Kommer det någonsin gå att skydda upphovsrätten?


Ämnesstartare

vhfaj:

Utveckling mot mer kriminalitet? Utveckla hur du menar.

Utveckling mot utopi (vilket bör vara allas dröm, om man inte tänker på röv hela dagarna det vill säga).
Kriminalitet är som allt annat subjektivt och är ganska enkelt att förändra till något lagligt.


   
SvaraCitera
KSENIA

blir så himla trött på antipirater, ni får det ofta att låta som om att det är mitt ansvar som konsument att se till att de personer som skapar musik/film/whatever ska kunna leva på det de gör. lägg av va, häng med i utvecklingen istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

OK, så alla intäkter måste numera fås från biografsalongen eftersom S3ON inte vill betala för filmer längre?

Jag är verkligen inte ensam. [wink]

vhfaj:

Och hur gör speltillverkarna?

De har inga problem, folk köper spel.

vhfaj:

Så alla som tjänar "tillräckligt" med pengar ska få finna sig i att få sitt arbete stulet eller piratkopierat? Ska vi införa en gräns hur mycket pengar Volvo får tjäna innan det blir OK att stjäla deras bilar?

Så länge dom får tillräckligt med pengar för att försörja sig själva, och det får dom + lite till. Då ser jag inget negativt med det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Notera att ny forskning från Norge visar att åtminstone norska artister har haft en inkomstökning på 66% de senaste tio åren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Kriminalitet är som allt annat subjektivt och är ganska enkelt att förändra till något lagligt.

Ja självklart. men då säger vi så här istället. Det kostar flera miljoner dollar att utveckla, producera och marknadsföra ett spel, och personerna som gör det tar alltid stora risker. Men du tycker alltså det är helt rätt att ladda ned det gratis. Det är rätt utveckling enligt dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Det är rätt utveckling enligt dig?

Det är ett steg mot en värld fri från ekonomiska spärrar, så ja, det är helt rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA:

blir så himla trött på antipirater, ni får det ofta att låta som om att det är mitt ansvar som konsument att se till att de personer som skapar musik/film/whatever ska kunna leva på det de gör. lägg av va, häng med i utvecklingen istället.

Så var går utvecklingen? Ingenting ska kosta pengar?

S3ON:

Jag är verkligen inte ensam.

Nej, det är du verkligen inte.

S3ON:

De har inga problem, folk köper spel.

Ja, och folk köper filmer också. Fast det var ju inte det som var frågan här. Du snackar som att det är helt OK med snattare i butiker för gemene man köper ju sin mat i alla fall.

S3ON:

Så länge dom får tillräckligt med pengar för att försörja sig själva, och det får dom + lite till. Då ser jag inget negativt med det hela.

Vill du tillföra det tankesättet på andra branscher också?

Liebestraum:

Det är ett steg mot en värld fri från ekonomiska spärrar, så ja, det är helt rätt.

Beskriv hur du menar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Vill du tillföra det tankesättet på andra branscher också?

Det skulle kunna fungera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Beskriv hur du menar.

Det är rätt simpelt, ekonomi i den form som existerar idag förhindrar en väldig massa människor att göra diverse saker, mest prominent att leva ett värdigt liv. I det exempel som du tidigare angett är det ett minimalt steg mot att uppnå något som jag inte beskriver här ovan, men likväl ett steg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Det skulle kunna fungera.

Så jag ska kunna promenera in hos närmsta Volvo-handlare och sätta mig i en av deras bilar och köra därifrån efter att ha tittat på deras helårsrapport och sett att de går med rejäl vinst?

Är inte det lite orättvist mot alla som har betalat för sina bilar och sett till att Volvo kan fortsätta tillverka bilar?

Liebestraum:

Det är rätt simpelt, ekonomi i den form som existerar idag förhindrar en väldig massa människor att göra diverse saker, mest prominent att leva ett värdigt liv.

Är det inte så att det faktiskt är människorna själva som förhindrar det?


   
SvaraCitera

vhfaj:

Ska vi införa en gräns hur mycket pengar Volvo får tjäna innan det blir OK att stjäla deras bilar?

Fast nu är det ju inte så det fungerar. Om vi nu skulle använda piratkopierningstänket på ditt exempel innebär det ju att vi skulle börja kopiera Volvos bilar, inte stjäla dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Fast nu är det ju inte så det fungerar. Om vi nu skulle använda piratkopierningstänket på ditt exempel innebär det ju att vi skulle börja kopiera Volvos bilar, inte stjäla dem.

Vilket i praktiken innebär att bilen står kvar i butiken utan att ha sålts, och Volvo förlorar de pengar du egentligen skulle ha betalat för den.

Eller tänkte du på något annat sätt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Är inte det lite orättvist mot alla som har betalat för sina bilar och sett till att Volvo kan fortsätta tillverka bilar?

Det går inte riktigt att jämföra med bilbranschen på det viset.

En hel del människor köper film, just därför att de tycker filmen är bra.

Dvs att de redan har sätt en piratkopierad version.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Är det inte så att det faktiskt är människorna själva som förhindrar det?

Nej, det är det sannerligen inte, om vi (europa) inte koloniserat halva världen och tvingat in en ansenlig del av världsbefolkningen i våra regler och tankar så skulle dessa ha haft alla möjligheter att bilda sig en egen värld.
I förlängningen så har vi nu tvingat in väldigt många i fattigdom, svält och misär utan hopp om något annat. Det är väl ett ganska klart faktum att om samtliga människor i denna värld hade ett anständigt liv så skulle inte vår monetära ekonomi palla det, utan snarare skapa inflationer etc. som visserligen skulle skapa entropi i misären, men sannerligen inget som någon vill uppleva. (Bland annat) därför så kan dagens värld inte tillåta någon förändring i pyramidspelet.

Har vandrat rätt långt ifrån grundfrågeställningen nu, men den var löjlig så jag ignorerar det.


   
SvaraCitera
Åtta

vhfaj:

Så du tycker alltså att all piratkopiering ska vara helt fri? Ingen ska behöva betala för någonting?

Du skapar en falsk dikotomi. Fri kopiering av upphovsrättsskyddat material och att inte betala för något hänger inte ihop.

Låt oss säga att jag uppfinner en maskin som kan duplicera materia utan någon nämnvärd energikostnad. Om jag då lånar din bil och gör mig en kopia av den, blir din bil mindre värd för dig? Ska jag helt enkelt låta bli att göra en kopia - trots att detta skulle förbättra min situation utan att försämra någon annans? Det känns aningen ogint.

Detta är precis vad som skett med hjälp av informationstekniken. Vi har nu möjlighet att utan någon reel kostnad kunna fritt göra kopior utav information. Att sätta sig emot den utveckligen vore som att sätta sig emot uppfinnandet av tryckpressen med argumentet att det är synd om alla arbetslösa munkar som inte längre kan försörja sig på att skapa handskrivna kopior utav böcker. Tekniken går framåt och marknaden måste utvecklas med den. Istället för att gnälla över att tusentals år gamla ekonomiska principer måste förändras lite så kan man t.ex. erbjuda tjänster som inte går att replicera på detta vis. Med mitt exempel kunde t.ex. Volvo erbjuda högkvalitativ service för sina bilar. Det kostar dem inte en krona att jag kopierar mig en bil. Däremot tjänar de tusentals kronor varje gång jag måste få den reparerad. Samma koncept gäller immateriella ting.

Jag sysslar själv med spelutveckling och har planer på att försöka kommersiallisera detta. Trots detta ser du mig inte gnälla över att människor skulle "stjäla mina spel". Tvärtom. I värsta fall har jag inte förlorat en spänn. I bästa fall så får spelet mer publicitet som leder till att andra köper det.


   
SvaraCitera