Aviseringar
Rensa alla

Kommer du rösta på samma parti kommunalt som till riksdagsvalet?


funnylife:

Nog är det idé att rösta, men du behöver ju inte rösta på något parti. Rösta blankt, då visar du att du inte vill rösta på något parti och tycker att det är skräp

Tack för svar Glad 

Jovars, partierna är skräp, men så även den svenska """"""""demokratin""""""""" är skräp. Därför tänker jag inte taga tid för något som jag tycker är fullständigt korrupt :/

Ändå så tycker jag att andra får/ska rösta Hjärta


   
SvaraCitera

bertrimmarpåstjärt:

Eller så kan man strunta i att rösta för att visa sitt missnöje mot demokrati.

Men GREJEN är ju den att ingen lägger märke till dig om du inte visar något! Det är ju därför som man kan rösta blankt 🙂 Om man väljer att inte rösta alls utstrålar det ju snarare att man inte bryr sig om hur landet styrs, vilket så kanske inte alls var fallet. Men om du röstar blankt så har du iallafall rätt sen att uttrycka ditt missnöje 🙂


   
SvaraCitera

My dreams are her: Nej

De som jag kommer rösta på i riksdagsvalet ställer inte upp i valet till kommmunfullmäktige där jag bor. 


   
SvaraCitera

funnylife: att bidra till sänkt valdeltagande är väl en större protest mot skendemokratin än att rösta blankt? 


   
SvaraCitera

funnylife:

Men GREJEN är ju den att ingen lägger märke till dig om du inte visar något! Det är ju därför som man kan rösta blankt 🙂 Om man väljer att inte rösta alls utstrålar det ju snarare att man inte bryr sig om hur landet styrs, vilket så kanske inte alls var fallet. Men om du röstar blankt så har du iallafall rätt sen att uttrycka ditt missnöje 🙂

Röstar man blankt betyder det att det inte finns något parti som passar en.

Röstar man inte alls är det en protest mot statsskicket, alltså demokratin.

Och demokratin är inte alls så perfekt och ofelbar som media vill få den till.


   
SvaraCitera

Xuzkie:

Tack för svar Glad 

Jovars, partierna är skräp, men så även den svenska """"""""demokratin""""""""" är skräp. Därför tänker jag inte taga tid för något som jag tycker är fullständigt korrupt :/

Ändå så tycker jag att andra får/ska rösta Hjärta

Jag får säga så här; även om du tycker att partierna är skräp, så är det bra att du tycker någonting 🙂 Åsikter är viktigt!

Du säger att Sveriges demokrati är skräp och att våra partier är korrupta, och jag kan säga att jag förstår dig. Idag handlar så gott som allt om pengar, när det egentligen borde vara störst fokus på välmående och välbefinnande. Eller hur? 

Trots att du tycker att den svenska demokratin idag är skräp, så vågar jag ändå påstå att vi svenskar lever i ett av de länder i världen med bäst fungerande demokrati. Alla vuxna här har LIKA rösträtt, valfusk förekommer sällan, och vi VILL faktiskt att det ska fungera. Demokratin gör att människor inte behöver göra sig hörda och sedda med våld.

Idag i Sverige är vi 9 miljoner människor, dvs. 9 miljoner olika åsikter. Det är helt omöjligt att alla dessa människor ska kunna komma överens om exakt hur landet ska styras för att alla ska vara nöjda. Det är därför som vi har demokratin: för att kompromissa. Som jag ser det så är demokratin den bästa lösningen för att få ett samhälle med så många åsikter att fungera , även om demokratin självklart är långt ifrån perfekt. Man får liksom göra det bästa av situationen. 

Men du verkar tycka saker iallafall Xuzkie, och det tycker jag är intressant 🙂 Om du nu fick bestämma hur sverige skulle styras och hur den svenska demokratin skulle se ut, hur skulle det vara då? 🙂


   
SvaraCitera

bertrimmarpåstjärt:

Röstar man blankt betyder det att det inte finns något parti som passar en.

Röstar man inte alls är det en protest mot statsskicket, alltså demokratin.

Och demokratin är inte alls så perfekt och ofelbar som media vill få den till.

Nej självklart är inte demokratin perfekt och ofelbar, den har många brister. Men trots det så har faktiskt vi svenskar en av de mest välfungerande demokratierna i världen, och tack vare demokratin så kommer vi människor i Sverige överens om hur vi ska styra landet genom att kompromissa. Det går inte att få alla nöjda, så man får göra det bästa av situationen.

Du verkar vara väldigt missnöjd med statsskicket och demokratin. Hur skulle Sverige styras om du fick bestämma?


   
SvaraCitera

funnylife:

Nej självklart är inte demokratin perfekt och ofelbar, den har många brister. Men trots det så har faktiskt vi svenskar en av de mest välfungerande demokratierna i världen, och tack vare demokratin så kommer vi människor i Sverige överens om hur vi ska styra landet genom att kompromissa. Det går inte att få alla nöjda, så man får göra det bästa av situationen.

Du verkar vara väldigt missnöjd med statsskicket och demokratin. Hur skulle Sverige styras om du fick bestämma?

Du kanske har märkt att Sverige har ovanligt många partier i riksdagen jämfört med andra länder? Och det känns som att Sverige som land blir mer och mer splittrat.

Jag har den inställningen att det inte finns en ultimat lösning. Precis som du säger så har demokrati flera brister, bland annat att den inte kontrollerar att de som röstar faktiskt vet vad de röstar på. En väljare som bara röstar på ett parti för en enda fråga har makt att påverka alla andra som bryr sig om betydligt mer än en endaste fråga.


   
SvaraCitera

mpt:hv:
funnylife: att bidra till sänkt valdeltagande är väl en större protest mot skendemokratin än att rösta blankt? 

Låt oss säga att du väljer att inte rösta eftersom att du vill protestera mot Sveriges demokrati. Efter valet kommer det att synas hur många som röstade på varje parti, men det kommer också att synas hur många det var som INTE röstade. Dock så berättar den siffran inte ORSAKEN till varför dessa människor inte röstade. Självklart finns det ju de som väljer att inte rösta, eftersom att de genom att inte rösta vill protestera mot Sveriges statsskick. Men bland dessa som inte röstar så finns också de som bara är allmänt oengagerade i politik och inte bryr sig om hur Sverige styrs (men som inte protesterar), sen finns de de som är lata och inte "orkar" gå och rösta, och sen finns det också de som inte haft möjlighet att rösta.

Men ni som vill protestera mot Sveriges statsskick och demokrati, ni HAR ju ÅSIKTER. Väljer ni att inte rösta så kommer ni bara hamna i ett luddigt tal som i statens ögon förmodligen inte alls kommer att tolkas som en protest. 
Val är ju till för att ta reda på vad människor tycker. Om man nu vill protestera mot Sveriges statsskick och demokrati så tycker jag att att man istället borde göra sig sedd och hörd. Om du röstar blankt så visar du staten att det inte finns något parti som du håller med, men att du ändå har åsikter om hur Sverige ska styras. En blank röst säger mer än ingen röst alls.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg; demokratin är långt ifrån felfri och perfekt, men är ändå den bästa lösningen för att få ett så stort samhälle att fungera idag. Det går inte att få alla nöjda, men alla får iallafall säga hur de vill att landet ska styras.


   
SvaraCitera

bertrimmarpåstjärt:

Du kanske har märkt att Sverige har ovDvsanligt många partier i riksdagen jämfört med andra länder? Och det känns som att Sverige som land blir mer och mer splittrat.

Jag har den inställningen att det inte finns en ultimat lösning. Precis som du säger så har demokrati flera brister, bland annat att den inte kontrollerar att de som röstar faktiskt vet vad de röstar på. En väljare som bara röstar på ett parti för en enda fråga har makt att påverka alla andra som bryr sig om betydligt mer än en endaste fråga.

Jag håller med dig. 
Visst har Sverige många partier i riksdagen, och dessa är ju menade att representera människornas åsikter i landet. Men många olika åsikter behöver inte betyda att Sverige blir mer och mer splittrat, så länge det finns tolerans och acceptans i samhället. När vi är så många som vi är idag så måste vi ofta göra kompromisser för att det ska kännas okej för så många som möjligt.
Rättvisa är jätteviktigt för att ett samhälle ska kännas tryggt, och ur rättvisan så föds förtroendet. Förtroende i samhället handlar delvis om att jag litar på att du vill mig väl, även om vi har olika politiska åsikter. Dvs. bara för att vi inte tycker lika så behöver inte jag vara rädd för dig. Olika åsikter kommer alltid att finnas, och då är det bättre att acceptera och kompromissa än att vara fientlig. Själv tror jag att alla i samhället, oavsett politisk åsikt, tjänar mer på samarbete än på konflikter.


   
SvaraCitera

funnylife:

Jag håller med dig. 
Visst har Sverige många partier i riksdagen, och dessa är ju menade att representera människornas åsikter i landet. Men många olika åsikter behöver inte betyda att Sverige blir mer och mer splittrat, så länge det finns tolerans och acceptans i samhället. När vi är så många som vi är idag så måste vi ofta göra kompromisser för att det ska kännas okej för så många som möjligt.
Rättvisa är jätteviktigt för att ett samhälle ska kännas tryggt, och ur rättvisan så föds förtroendet. Förtroende i samhället handlar delvis om att jag litar på att du vill mig väl, även om vi har olika politiska åsikter. Dvs. bara för att vi inte tycker lika så behöver inte jag vara rädd för dig. Olika åsikter kommer alltid att finnas, och då är det bättre att acceptera och kompromissa än att vara fientlig. Själv tror jag att alla i samhället, oavsett politisk åsikt, tjänar mer på samarbete än på konflikter.

Fina ord, men det brukar inte gå så bra i praktiken.


   
SvaraCitera

är inte mycket för att diskutera med folk som pratar förbi en och moraliserar konstant. hejdå.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

   
SvaraCitera