Aviseringar
Rensa alla

Kommer inte konfirmera mig


Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam:

Känns ju knappt lönt att du betraktar dig som kristen då

Det centrala inom kristendomen är väl ändå tron? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam:

Känns ju knappt lönt att du betraktar dig som kristen då

Vem är du att avgöra detta?Jag är kristen. Men jag är knappt i kyrkan. Jag läser sällan Bibeln. Om dessa två saker avgör om man är kristen eller inte så känns det som en väldigt hög tröskel att komma över. 


   
SvaraCitera

Xisco: Vem är du att avgöra detta?Jag är kristen. Men jag är knappt i kyrkan. Jag läser sällan Bibeln. Om dessa två saker avgör om man är kristen eller inte så känns det som en väldigt hög tröskel att komma över.

Ja för att religion är så simpel. "Ja men jag ger mig in på vara kristen när jag knappt vet vad det innebär att jag håller med" Då kan du ju lika gärna kalla dig muslim om du bara tror på gud, same shit

stoppljus: Det centrala inom kristendomen är väl ändå tron?

Ja men det har ju med att "tro" med de följande regler som kommer med den tungt översatta boken. Han heter ju egentligen inte ens Jesus, det är bara en översättning, han började egentligen på någon med Y om jag inte missminner mig.Folk kastar runt tro för att dom "tror" att man bara behöver tro för att passera tröskeln in till himmelriket. Dock fungerar inte det så. Jo i missionskyrkan kanske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam:

Ja för att religion är så simpel. "Ja men jag ger mig in på vara kristen när jag knappt vet vad det innebär att jag håller med" Då kan du ju lika gärna kalla dig muslim om du bara tror på gud, same shit

Ja men det har ju med att "tro" med de följande regler som kommer med den tungt översatta boken. Han heter ju egentligen inte ens Jesus, det är bara en översättning, han började egentligen på någon med Y om jag inte missminner mig.Folk kastar runt tro för att dom "tror" att man bara behöver tro för att passera tröskeln in till himmelriket. Dock fungerar inte det så. Jo i missionskyrkan kanske

Jag vet mycket väl vad det handlar om. Jag har spenderat hela min tonårstid i kyrkan. Och nej, det är inte, i mina ögon, "same shit". 
Vilka regler? Jesus sa att det viktigaste är att älska Gud och älska sina medmänniskor. Hur hans namn stavas är knappast viktigt. Precis som Mikael är den svenska formen av Michael. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så jag ska alltså bara kontakta dom via mejl?


   
SvaraCitera

Xisco: Jag vet mycket väl vad det handlar om. Jag har spenderat hela min tonårstid i kyrkan. Och nej, det är inte, i mina ögon, "same shit".

Synd för dig, men på en allvarligare not, om du håller med allt boken säger kan du ju kalla dig "Kristen" annars är du ju inte det. Sen btw så vill jag ta del av din lärdom här, det är väl  dom i kristendomen som tror att dinosaur ben är ett test på tro. Tycker jag är relativt roligt.

Xisco: Vilka regler?

Tänkte gamla testamentet ursäkta, det är så stor skillnad på den kristendomen och den i dagsläget. Men det kan du ju ha förstålse för


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoppljus:
Så jag ska alltså bara kontakta dom via mejl?

Ringa är nog bättre. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Ringa är nog bättre. 

Får väl göra det då 🙂


   
SvaraCitera
reben

min församling svarade på mitt mejl inom 10 min 😎


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam:

Synd för dig, men på en allvarligare not, om du håller med allt boken säger kan du ju kalla dig "Kristen" annars är du ju inte det. Sen btw så vill jag ta del av din lärdom här, det är väl  dom i kristendomen som tror att dinosaur ben är ett test på tro. Tycker jag är relativt roligt.

Tänkte gamla testamentet ursäkta, det är så stor skillnad på den kristendomen och den i dagsläget. Men det kan du ju ha förstålse för

Varför är det synd för mig?Jag håller inte med om allt då allt inte är bokstavligt sant. Att du som icke-troende då kan säga att jag inte är kristen för detta, när du själv inte har koll på tron, känns fail. 
Det finns lika många olika kristna som det finns antalet kristna. Så ja det finns de som tror att det är ett test. Men det är ingen norm. 
Ja jag kan ha förståelse för att en person anklagar andra för att inte vara kristna när den själv inte har koll på vad det innebär att vara kristen. 


   
SvaraCitera

Xisco: Varför är det synd för mig?Jag håller inte med om allt då allt inte är bokstavligt sant. Att du som icke-troende då kan säga att jag inte är kristen för detta, när du själv inte har koll på tron, känns fail. 
Det finns lika många olika kristna som det finns antalet kristna. Så ja det finns de som tror att det är ett test. Men det är ingen norm. 
Ja jag kan ha förståelse för att en person anklagar andra för att inte vara kristna när den själv inte har koll på vad det innebär att vara kristen.

Ursäkta när du sitter och förklarar för mig att att "Det finns lika många olika kristna som det finns antalet kristna" och förväntar dig att jag ska kunna din personliga syn på det hela, genom att säga emot dig själv, känns fail
Tydligen kommer jag aldrig få grepp om det hela, tror jag kan leva med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam:

Ursäkta när du sitter och förklarar för mig att att "Det finns lika många olika kristna som det finns antalet kristna" och förväntar dig att jag ska kunna din personliga syn på det hela, genom att säga emot dig själv, känns fail
Tydligen kommer jag aldrig få grepp om det hela, tror jag kan leva med det.

Nu kanske du förstår min poäng. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag hade fått gå tillbaka i tiden hade jag valt att inte konfirmera mig. Jag gjorde det av fel anledning och är inte troende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men för din del tror jag att det inte skulle vara något problem att ringa in och meddela att du vill vara med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:
Men för din del tror jag att det inte skulle vara något problem att ringa in och meddela att du vill vara med.

Tackar!


   
SvaraCitera