Aviseringar
Rensa alla

kommer jag få inkassokrav på inkassoavgift?


Ämnesstartare

jag fick ett inkassokrav på en försenad mobilräkning för ett tag sen, glömde bort det hela, och betalade originalräkningen via internet. sen fick jag en räkning från inkassoföretaget där jag ombads betala inkassoavgiften, men att de noterade att själva räkningen redan var betald. om jag struntar i att betala, vilket ligger närmast till hands då jag inte orkar leta fram räkningen, kommer jag få betala inkassoavgift för försenad betalning av inkassoavgift, och om så är fallet, vilka kommer kräva inkassot? använder inkassobolag andra inkassobolag, eller skickar de sitt eget inkassokrav? är det värt att testa bara för att få veta?


   
Citera

Samma inkassobolag. Iaf tills de tröttnar och skickar vidare till Kronofogden [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kilowatt:

Samma inkassobolag. Iaf tills de tröttnar och skickar vidare till Kronofogden [y]

säker? nåväl, de måste ju ändå skicka en påminnelse innan de skickar det till kronofogden (om jag inte minns fel), så jag kan lika gärna vänta och se hur de väljer att formulera det, om de inte inser hur korkat det låter själva. hoppas att de skickar den ändå, då skulle jag ha något att rama in och sätta upp på väggen.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

säker?

Jepp. Egen erfarenhet ftw [blush]

Leijonsparf:

de måste ju ändå skicka en påminnelse innan de skickar det till kronofogden

Nej, räkningen på bara inkassoavgiften är ju en påminnelse. Betala fort som fan säger jag bara - det suger rätt hårt när en räkning på typ 160 spänn blir en räkning på närmare 1000 x)


   
SvaraCitera

betala snabbt, annars går den till kronkalle!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Betala. De är envisa som iglar och kommer ej att lämna dig ifred förens du betalat alla deras påminnelseavgifter etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kilowatt:

Nej, räkningen på bara inkassoavgiften är ju en påminnelse. Betala fort som fan säger jag bara - det suger rätt hårt när en räkning på typ 160 spänn blir en räkning på närmare 1000 x)

är lite skeptisk till det, ändå. jag menar, de sysslar med inkassoverksamhet. hade det varit mer lönsamt att helt enkelt lämna ärendet till kronofogden direkt så hade inte inkassoföretag haft något existensberättigande.

och nej, räkningen kan omöjligen vara en påminnelse - det är första gången jag får en sådan räkning. den föregående räkningen, men summan som de fått i uppdrag att inkassera plus inkassoavgiften, har jag däremot fått förut. den var heller inte formulerad som någon påminnelse, om jag inte minns fel.


   
SvaraCitera

Jag har typ också fått det för ett paraply som jag har lämnat tillbaks men enligt biblioteket (där jag lånade paraplyet) så har jag inte det.
[cry][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förmodligen. När det gäller räkningar bör man alltid räkna med att det kostar mer än vad som verkar rimligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Förmodligen. När det gäller räkningar bör man alltid räkna med att det kostar mer än vad som verkar rimligt.

det är inte rimligheten i deras resonemang som jag ifrågasätter, jag mest anmärker på lustigheten i det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Jag har typ också fått det för ett paraply som jag har lämnat tillbaks men enligt biblioteket (där jag lånade paraplyet) så har jag inte det.
[cry][cry]

[love]


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

då jag inte orkar leta fram räkningen

ring o be de kolla upp ocr o belopp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det är inte rimligheten i deras resonemang som jag ifrågasätter, jag mest anmärker på lustigheten i det.

Det finns inget lustigt med räkningar. Aldrig någonsin.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

är lite skeptisk till det, ändå. jag menar, de sysslar med inkassoverksamhet. hade det varit mer lönsamt att helt enkelt lämna ärendet till kronofogden direkt så hade inte inkassoföretag haft något existensberättigande.

Pengarna får de ju in ändå varesig de får de direkt från sig eller via kronkalle. Nåja, sålänge du har pengar att betala med vill säga.

Leijonsparf:

och nej, räkningen kan omöjligen vara en påminnelse - det är första gången jag får en sådan räkning. den föregående räkningen, men summan som de fått i uppdrag att inkassera plus inkassoavgiften, har jag däremot fått förut. den var heller inte formulerad som någon påminnelse, om jag inte minns fel.

Fast de har ju skickat en räkning på både vad-det-nu-var och inkassoavgiften. När de sen skickar en på bara inkassoavgiften borde väl det ses som en påminnelse?
Spela roll, jag tvivlar på att de måste skicka ut någon (mer?) påminnelse oavsett. Det gjorde de inte till mig iaf utan poff så satt jag där hos kronkalle när jag glömde bort att betala skiten. Förbannat surt är det, både för pengarna och den där förbannade pricken x)

iddqd:

Det finns inget lustigt med räkningar. Aldrig någonsin.

Jo, när en räkning på 5 kr går till inkasso [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kilowatt:

Jo, när en räkning på 5 kr går till inkasso [bigsmile]

Nej.


   
SvaraCitera