Aviseringar
Rensa alla

Kommer kanske få underbett!? Vad händer?


Ämnesstartare

Hej!

Jag har varit hos tandläkaren och hon har sagt att jag möjligtvis kan få ett underbett om sådär 2-3 år (är 13 år nu). Jag har ett ganska neutralt bett och hon säger att underkäken växer mer en överkäken så detta kan leda till ett underbett. Jag har inget emot underbett och kan leva med det även ifall jag vet att man kan operera bort det. Hon sa även att i framtiden kan underbett bli besvärligt och det kunde orsaka problem men hon sa inte om vad för problem det kunde bli. Så om nån vet snälla skriv.

En sista fråga! Kan man kyssas med underbett? Vill inte faila när jag ska kyssa nån!

Tack på förhand!


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Sa hon ingenting om tandställning?
Över- och underbett är väl inte så farligt om det inte blir så mycket att man inte kan stänga munnen tex. Hade en sådan kompis. Men hon var jättepoppis och fick alla killar ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Sa hon ingenting om tandställning?

Jo men det justerar ju bara tänderna å inte käken! eller?

isola:

Över- och underbett är väl inte så farligt om det inte blir så mycket att man inte kan stänga munnen tex.

Hur många centimeters underbett är det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pilen3:

Jo men det justerar ju bara tänderna å inte käken! eller?

Justerar nog allt. Tror jag. Pressar tillbaka tänderna.

pilen3:

Hur många centimeters underbett är det?

Överbett hade hon. Frågade inte, men minns att hon inte kunde stänga munnen helt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Justerar nog allt. Tror jag. Pressar tillbaka tänderna.

tänkte att den inte kunde justera käken eftersom det är ben men vad vet jag?! tack iaf! hoppas jag inte får problem med käken eftersom jag inte gärna vill operera käken för jag är stolt hur jag är född!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pilen3:

hoppas jag inte får problem med käken eftersom jag inte gärna vill operera käken för jag är stolt hur jag är född!

Det behövs nog inte. Tandställning kan justera mycket, du är ju så ung också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det behövs nog inte. Tandställning kan justera mycket, du är ju så ung också.

jag var faktiskt hos doktorn för cirka 2 månader sen men skrev tråden nu! men jag har inte fått nåt svar av tandläkaren om tandställning. vilken ålder är gränsen tror du för att få tandställning som ska justera i munnen på det sättet som man gör isf? asså då menar jag hur gammal tror du man högst får vara?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pilen3:

vilken ålder är gränsen tror du för att få tandställning som ska justera i munnen på det sättet som man gör isf? asså då menar jag hur gammal tror du man högst får vara?

Man kan vara hur gammal som helst, men då får man bekosta tandställningen själv (vilket är jättedyrt). Har för mig att det tar längre tid då också eftersom problemet redan är fullt utvecklat, än om man skulle gjort det i tex högstadieålder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Man kan vara hur gammal som helst, men då får man bekosta tandställningen själv (vilket är jättedyrt). Har för mig att det tar längre tid då också eftersom problemet redan är fullt utvecklat, än om man skulle gjort det i tex högstadieålder.

så du menar att det BÄSTA skulle vara när man e i åldern 13-16 eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pilen3:

så du menar att det BÄSTA skulle vara när man e i åldern 13-16 eller?

Tror det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Tror det!

Okej tack! 😀


   
SvaraCitera