Aviseringar
Rensa alla

Kommer MP joina Alliansen?


hixaren:

Kommer MP att stödja alliansen? och i så fall vad kommer de vilja ha och vad kommer de få i utbyte?

Barnsligt av Wetterstrand och Eriksson att helt utesluta samarbete med Alliansregeringen. De har ett år kvar som språkrör och eventuella förluster i och med ett slags samarbete med Alliansen tas igen snabbt.
Men, med tanke på att vi bara just lämnat valrörelsen så måste de Rödgröna hålla masken och hålla ihop såhär direkt efteråt (däremot kommer det rödgröna blocket att falla isär under denna mandatperiod).
Miljöpartiet borde, tycker jag, ta chansen att ta maktpositioner nu.

Vi får hoppas att Miljöpartiet säljer sig billigt dock. De har ännu mycket kvar att inhämta vad gäller realpolitik och allt vad verklighetsförankring heter..

Som ett parti som nu är större Folkpartiet kommer de sannolikt begära höga ministerposter, exempelvis posten som vice statsminister och givetvis posten som miljöminister.
Vet inte vad jag ska gissa om utfallet.. I Så Fall.


   
SvaraCitera

Att plocka in MP skulle nog innebära dödsstöten för C, så därför är det högst troligt att dom kommer att motsätta sig att MP kommer med i den blåa regeringen.

MP har dessutom knutit sig tätare kring vänsterblocket och lanserar sig mer som ett vänsteralternativ, så jag är inne på samma linje som Rödingjävel. Det skulle dessutom bli svårt för dom att motivera denna gränsöverskridning för sina väljare som i allra största mån består utav vänsterpartiser och sossar som tror att någon sorts environmental holocaust är på väg.

Alliansen bedriver en, vad jag uppfattat, helt olik miljölinje än vad tidigare regeringar gjort. Som maria sa igår när valvakan var slut, hon och peter skulle aldrig sälja ut sig själva och partiet för att gå med i en regering och vara delaktiga med och bygga ut "tio nya kärnkraftverk"

Förhoppningsvis kommer något av blocken att krypa till korset och ge SD inflytande. Men man är inne i ett känsligt läge där man försöker att hålla dörrarna stängda så långt det går.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Jävla skitsnack. Kom med sanning någon gång din dåliga förlorare!

Antagligen blir det så att Alliansen minoritetsregerar med stöd av SD, men man kan inte utesluta att de plockar in dem i regering om så krävs. Så har deras motsvarigheter ute i Europa gjort.

Mycket tyder på att de kommer att stödja sig på SD. Alliansen har i flera veckor nu öppnat upp för en sådan utveckling, de har relativiserat SD genom att hela tiden jämföra dem med Vänsterpartiet som sossarna regerar med. De väljer konsekvent att referera till dem som "populister" istället för "rasister"

Och viktigast av allt så finns det inga avgörande ideologiska skiljelinjer eller klassmässiga motsättningar. Alliansens kärnväljare i överklassen tycker visserligen att SD är väl pöbelaktiga men de är inte antirasister.


   
SvaraCitera

Spartakus:

Alliansen har i flera veckor nu öppnat upp för en sådan utveckling

Nej, verkligen inte. Jag vet inte hur goda dina svenskakunskaper är... Men alla partiledare i Alliansen har gång på gång på gång klartgjort att de inte kommer att samarbeta med SD. Om du nu har missat det.

Spartakus:

Och viktigast av allt så finns det inga avgörande ideologiska skiljelinjer eller klassmässiga motsättningar.

SD representeras utav människor med låg inkomst och betalningsanmärkningar. Ungefär som Vänsterpartiet. Deras politik går inte jämt med Alliansens för fem öre.


   
SvaraCitera

Miljöpartiet öppnar för samtal, skriver man nu på Svenska Dagbladet.

Jaha, det tog ju lång tid..
Vad-var-det-jag-sa, vill man nästan säga.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Nej, verkligen inte. Jag vet inte hur goda dina svenskakunskaper är... Men alla partiledare i Alliansen har gång på gång på gång klartgjort att de inte kommer att samarbeta med SD.

Alliansens företrädade sa också att de värnade om facket, jobben och välfärden, se hur det gick med den biten.

Du måste lära dig att läsa mellan raderna.

Chryseus:

SD representeras utav människor med låg inkomst och betalningsanmärkningar.

Jo men de för ingen sådan politik eftersom de är idioter.


   
SvaraCitera

Spartakus:

Alliansens företrädade sa också att de värnade om facket, jobben och välfärden, se hur det gick med den biten.

Att förändra välfärden på fyra år hade ingen lyckats med. Inte heller att förändra arbetslösheten något markant under en så pass kort period, och speciellt inte under en rådande global ekonomisk kris.

Du måste lära dig att tänka ett steg längre. Vi får se nu när Alliansen för en gångs skull regerar när ekonomin är på väg uppåt. Förvåna dig inte om stödet ökar till nästa val om fyra år.

Spartakus:

Jo men de för ingen sådan politik eftersom de är idioter.

Deras syn på hur statens finanser och det sociala skyddsnät ska fungera är mer lik de Rödgrönas än Alliansens.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

shajjn:

Jaha, det tog ju lång tid..
Vad-var-det-jag-sa, vill man nästan säga.

MP har en historia av att hoppa mellan blocken. Det är inget som förvånar direkt.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Att förändra välfärden på fyra år hade ingen lyckats med. Inte heller att förändra arbetslösheten något markant under en så pass kort period, och speciellt inte under en rådande global ekonomisk kris.

Även om finanskrisen innebar ett problem så hindrade den inte från att ta steg i rätt riktning. Var de intresserade av att minska arbetslösheten så borde de rimligtvis i.a.f. försökt åstadkomma detta.

I vilket fall så var min poäng att man inte kan lita på Moderater. Deras PR-strategi har sedan 2002 varit att låta som sossar men bedriva en gammaldags Moderat-politik.

Chryseus:

Deras syn på hur statens finanser och det sociala skyddsnät ska fungera är mer lik de Rödgrönas än Alliansens.

SD har lagt tig i mitten av det politiska spektrat för att kunna tilltala så många som möjligt. Men den enda fråga de verkligen bryr sig om är invandringen och "islamiseringen".


   
SvaraCitera

Chryseus:

MP har en historia av att hoppa mellan blocken. Det är inget som förvånar direkt.

Ja, de ska egentligen vara obundna till block eller till något hörn i politisk vänster-höger-skala, eller?


   
SvaraCitera

Spartakus:

Var de intresserade av att minska arbetslösheten så borde de rimligtvis i.a.f. försökt åstadkomma detta.

Det har de också gjort. Men precis som övriga världen har vi haft hög arbetslöshet. Dock har Alliansen och Anders Borg gjort så att vi klarat oss bättre än de flesta medlemsländerna i EU.

Att höja skatter, bidrag och arbetaravgifter bidrar inte till fler jobb.

Spartakus:

SD har lagt tig i mitten av det politiska spektrat för att kunna tilltala så många som möjligt. Men den enda fråga de verkligen bryr sig om är invandringen och "islamiseringen".

Jag vet faktiskt inte. För helt ärligt så har vi inte haft chansen till att se och lyssna på en vettig debatt med SD. Hur ofta har Jimmie Åkesson tillåtits prata till punkt? Vilka frågor har SVT och TV4 alltid ställt? Det har inte handlat om arbetslöshet, välfärd och skola i alla fall..

Det enda som jag som stolt sympatistör av Alliansen kan klaga på är sättet media och politikerna har behandlat SD, och då menar jag alla politiker. Det är inte demokratiskt för fem öre.

Jag tror att det är dels därför SD har fått så många röster.


   
SvaraCitera

shajjn:

Ja, de ska egentligen vara obundna till block eller till något hörn i politisk vänster-höger-skala, eller?

Vet faktiskt inte. De vänder kappan efter vinden mer än något annat parti gör för att få makt i alla fall, den saken är klar. Och det är nästan värre tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Kan inte SD joina Alliansen? De tycker ju ändå samma sak.

Huh?

Spartakus:

Alliansen har i flera veckor nu öppnat upp för en sådan utveckling

Såg du valvakan igår? Där sa alla alliansledae bestämt nej till samarbete med SD. även om inställningen kanske kommer att förändras så känns det mycket troligare att de går ihop med mp.

Fast i nuläget verkar mp utesluta samarbete om inte S får vara med i diskussionerna.

ska bli spännande att se hur läget ser ut på onsdag...


   
SvaraCitera

Troligtvis. Men alldeles för tidigt att resonera såhär tett inpå valresultatet. Dock förhandlas de säkert inom en vecka.


   
SvaraCitera

Chryseus:

I stort sett det enda de rödgröna skiljer sig ifrån SD är när det kommer till invandre, invandring och integration. Ta en titt på deras partiprogram och jämför med exempelvis MP.[zzz]

Kriminalpolitik också. MP och resten av vänsterfjantarna vill ju att brottslingar ska behandlas med silkesvantar och ta bort allt vad straff och fängelse heter.


   
SvaraCitera

hixaren:

Kommer MP att stödja alliansen? och i så fall vad kommer de vilja ha och vad kommer de få i utbyte?

Jag tror att chansen/risken att de gör det är rätt stor. Så sent som valet 2002 låg ju MP i förhandlingar med detta block om att bilda regering om jag inte minns helt fel. Detta tog de även upp på valvaken i går.

Ministerpost samt ingen utbyggnad av kärnkraften under mandatperioden känns rimligt.

hixaren:

Kommer de ingå i alliansen fullt ut på samma villkor som de andra (dvs de får miljömnister- och vicestatsministerposterna?)

Låter rimligt.

hixaren:

Eller blir det så att alliansen minoritetsregerar?

En minoritetsregering känns också rimligt, rent historiskt så har vi ofta haft minoritetsregering i Sverige så det är inte något konstigt med det.


   
SvaraCitera