Aviseringar
Rensa alla

Kommit in på ett av världens bästa universitet- Ställ gärna frågor


Ämnesstartare

Hejsan!

Det är så att jag ska börja på ett av världens bästa universitet i England i höst. Om någon undrar hur jag gick till väga för att komma in eller om ni vill ha tips för att komma in på universitet utomlands i allmänt så svarar jag gärna på frågor 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

er1ksson:

Hejsan!

Grattis[y]

Vad ska du läsa för något? Är själv lite inne på att läsa i england, dock känns det som att pengar är det största problemet för tillfället, hur finansierar du dina studier? Eller hur bör man gå tillväga om man inte har en skön rik pappa som vill hjälpa till vilket jag tyvärr sakanr?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack!

Jag ska läsa en BSc in Economics och troligen en MSc i Finance efter det om det går vägen. Blir en motsvarande kandidat+master i ekonomi och finans helt enkelt.

Jag har lite tur med finansieringen måste jag medge eftersom det är sista året som avgiften ligger på 3375 pund/år. Från och mest nästa år kommer avgiften att höjas till 9000 pund vilken såklart är en ganska stor skillnad. Man får betala den avgift som man betalar första året under hela utbildningen så jag kommer komma undan billigt jämförelsevis.

Finansieringen kan vara lite klurig, men man kan söka stipendier och så finns det merkostnadslån hos CSN på ungefär 50000kr extra om året om man pluggar i England (För att just täcka avgift osv). Jag har även hört om lite rykten att dom ska erbjuda ökade lån till studenter i England för att man just ska kunna klara av att betala den ökade avgiften.

Sen finns det som sagt en rad stipendier att söka, nu senast har jag fått ett stipendie på 45000kr per år, vilket är jäkligt skönt och faktiskt inte så svårt att få. Det komplicerade med stipendier är att det är ganska svårt att hitta sådana som man är fullt kvalificerad till att söka. Men om du ska söka dig utomlands så småningom så kan jag skicka i ett PM om den som jag fick 45k/år av 🙂

Sen hade jag inte oroat mig så mycket om belåning. Det är klart att det blir lite mer lån än om man hade pluggat i Sverige. Men eftersom lönerna i de flesta yrken är relativt mycket högre i exempelvis England eller USA så är det inget du kommer märka av på lite längre sikt jämfört med Sverige.

Sorry för långt inlägg 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

er1ksson:

Sorry för långt inlägg 🙂

Mycket intressant läsning, speciellt då det just är MSc i finans jag hade tänkt mig, kör för tillfället nek. kand. här på hemmaplan. Är det möjligen LSE du ska gå på eller är det roligare än så?

Jag har absolut inga problem med själva principen att belåna mig, det betalar man tillbaka förr eller senare. Men ligger inte det svåra i att övertyga en bank att få ett lån utan någon säkerhet?

Hur gick själva ansökningsprocessen till och vad krävdes för extra meriter utöver ett bra gymnasiebetyg?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

er1ksson:

Det är så att jag ska börja på ett av världens bästa universitet i England i höst

Antar att du menar oxbridge, vilket universitet är det? Vad planerar du att jobba med när du är klar? Vad hade du för meriter utanför plugget? Om du hade en intervju, hur var det?

Får jag vara ärlig tror jag inte riktigt på dig men så är jag alltid, inget personligt 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, det är inte Oxbridge 🙂 Jag planerar att jobba som investment banker i London, det är främst därför som jag söker mig till en av bankernas "target skolor" i England.

Jag har blandannat varit med VD för ett företag som har vunnit en SM-kategori i ung företagsamhet. Har också varit ordförande i en Unga Aktiesparare-lokalavdelning. Sen lite skolrelaterade meriter som elevrådsordörande osv, som blandannat gjorde så att jag fick ett grymt referensbrev som ju behövs när man söker till skolor i England genom UCAS.

Telefonintervju eftersom jag är en "international student", de som bor i England tar dom in till intervju. Intervjun i sig var inte så jättesvår, dom körde mest följdfrågor på det jag hade skrivit i mitt personal statement.

Haha, du får tro vad du vill 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

er1ksson:

Nej, det är inte Oxbridge 🙂

Vilken skola då? Tror att det är för sent att vara anonym :p.

er1ksson:

dom körde mest följdfrågor på det jag hade skrivit i mitt personal statement.

Target, men hade intervju, UCL? 😀

er1ksson:

Jag planerar att jobba som investment banker i London,

då behöver du inte en master 🙂

Skulle du kunna pma mig om stipendier? Lite om hur du gick tillväga med det samt vilket stipendium du fick.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha, korrekt 🙂

Nej, jag vet att jag inte behöver, har inte spikat än om jag ska läsa det eller inte. Har funderat i banorna att eventuellt att jobba klart analytikerperioden sen söka mig till en MSc/MBA för att sedan söka vidare mig någon annanstans. Investment banking är inte det slutgiltiga målet för min del iallafall 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

er1ksson:

London

Hur löser du det med boende? Erbjuder skolan något eller får du fixa något helt på egen hand?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Universitet garanterar boende till alla deras förstaårselever som inte är bosatta i London, i någon av deras intercollegiate halls. Man får skriva vad man har för preferenser och den 18 augusti får jag reda på var jag ska bo. UCL som ligger centralt i London har många halls väldigt nära universitet så förhoppningsvis hamnar jag i någon av dom. Det är relativt billigt också, 150-200 pund i veckan beroende på var man hamnar och då ingår frukost och middag på vardagarna.

Till det andra året får jag fixa boende själv, men eftersom många andra kommer vara i samma sits då så tror jag inte det blir så svårt att hitta någon att dela med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Universitet garanterar boende till alla deras förstaårselever som inte är bosatta i London, i någon av deras intercollegiate halls. Man får skriva vad man har för preferenser och den 18 augusti får jag reda på var jag ska bo. UCL som ligger centralt i London har många halls väldigt nära universitet så förhoppningsvis hamnar jag i någon av dom. Det är relativt billigt också, 150-200 pund i veckan beroende på var man hamnar och då ingår frukost och middag på vardagarna.

Till det andra året får jag fixa boende själv, men eftersom många andra kommer vara i samma sits då så tror jag inte det blir så svårt att hitta någon att dela med.


   
SvaraCitera