Aviseringar
Rensa alla

Kommunism är den ideologin som har dödat mest.


Ämnesstartare

----------


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min tanke är att det snarare är människor motiverade av idéer som dödar, snarare än idealismen i sig. När tilltro till ett ändamål finns i tillräcklig hög grad, utan hänsyn till oliktänkande, är det inte underligt att det genom historien och i framtiden har och lär förekomma ideologiskt motiverad terrorism och förtryck. 

Vill vi förstå huruvida kommunismens sympatisörer tog flest liv, finns det ett bör frågor jag tänker mig bör ställas: 1) vad är en kommunist? stämmer definitionen av en kommunist och vad kommunism innebär överens med de folkmördare som åsyftas i sammanhanget? 2) definitionen av dödandet; redogöra för en exakt innebörd i syfte att förtydliga frågeställningen och möjligheten att svara. 3) Informationen som utgångspunkt - har den tillgängliga informationen betraktad som legitim kunskap? finns det anledning att misstro den? vilken kunskap är relevant för att uttömmande kunna besvara frågan? etc

Många av frågorna är ganska svåra att besvara, beroende på hur ambitiös vederbörande vill vara. Det ska nog gå att utröna vissa klarheter genom simpelt internetsurfande och för den som önskar sätta sig in i och göra sig lärd i ämnet kan således sedan dela med sig av sina värvade kunskaper här. 


   
SvaraCitera

har säkert redan skrivit det här eller någon annan men kapitalism har på sitt samvete alla som dör i svält världen över... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zalander95: Om Vänsterpartiet fick egen majoritet i riksdagsvalet så skulle det inte förvåna mig om ministrar försvinner mystiskt efter dispyter med Ordförande Sjöstedt.

Haha åh om det vore så väl. Hjärta


   
SvaraCitera
Lyra
 Lyra

eftersom kommunism innebär en statligt påtvingad utjämning av resurser så är kommunism per definition diktatoriskt


   
SvaraCitera

Lyra: eftersom kommunism innebär en statligt påtvingad utjämning av resurser så är kommunism per definition diktatoriskt

Vadå, staten fördelar ju resurser i alla samhällen, det gäller i högsta grad även kapitalistiska. 


   
SvaraCitera
Lyra
 Lyra

Ja, det finns olika grader av förtryck. Kommunism är väldigt många grader. 


   
SvaraCitera