Aviseringar
Rensa alla

Kommunism?


Ämnesstartare

Fungerar det? Varför? Varför inte? 


   
Citera

svaret är nej och dagens sverige är ett tydligt exempel på varför.


   
SvaraCitera

kolla på alla kommunistiska regimer som funnits genom tiderna. Har någon ut av de funkat särskilt bra tycker du?


   
SvaraCitera

Axelinaaas:
kolla på alla kommunistiska regimer som funnits genom tiderna. Har någon ut av de funkat särskilt bra tycker du?

De var ju inte kommunistiska. 


   
SvaraCitera

Kommunism innebär att eliten styr över folket och tar bort oliktänkande. 


   
SvaraCitera

thl*kt N.: svaret är nej och dagens sverige är ett tydligt exempel på varför.

Vad har det moderna sveriges väldigt konservativa samhälle att göra med kommunism?

SvenskWithAttitude: Kommunism innebär att eliten styr över folket och tar bort oliktänkande.

Du tänker på "demokrati"


   
SvaraCitera

S3ON:

De var ju inte kommunistiska. 

var inte kommunistiska regimer kommunistiska? Ööö vänta va? Fattar inte :I 


   
SvaraCitera

Axelinaaas:
kolla på alla kommunistiska regimer som funnits genom tiderna. Har någon ut av de funkat särskilt bra tycker du?

kolla på världen idag, tycker du att marknadsekonomin som den ser ut idag fungerar särskilt bra? nu syftar jag inte ens på skev resursfördelning, utan snarare på hur en konsumentdriven ekonomi flaskhalsas av det faktum att vi producerar för effektivt, vilket leder till överskott av arbetskraft, vilket leder till svagare konsumenter, vilket leder till mindre efterfrågan, vilket leder till mindre behov av arbetskraft, et cetra. ska man ifrågasätta huruvida ett system funkat historiskt måste man samtidigt fråga sig om de andra gjort det. och huruvida något funkar idag kan vara mer relevant än huruvida något annat fungerade under andra förutsättningar. det är tydligt att vi behöver en annan ekonomisk modell för att hantera det rådande läget, och det kan inte argumenteras bort med "men stalin!!1". kom med ett eget förslag som faktiskt fungerar i stället.


   
SvaraCitera

Jag skulle kunna tänka mig att det funkar.


   
SvaraCitera

Jungman:

Vad har det moderna sveriges väldigt konservativa samhälle att göra med kommunism?

hög skatt, hög underförstådd tilltro till statens förmåga att lösa problem, hegemoni för social reformism, orealistiska kontraproduktiva välfärds- och jämlikhetsambitioner, väloljat propagandamaskineri, påtaglig åsiktskorridor med stor diskrepans mellan offentlig och privat opinion (se den ärkesvenska företeelsen flashback forum), konformitetskrav som orsakar psykisk splittring och försvagar motståndskraften mot överheten, historielöshet, total brist på förståelse och uppskattning av människans faktiska natur.

dagens sverige är ett skolboksexempel på essensen av kommunistisk ideologi, kommunistisk doktrin och kommunistiskt åsiktsklimat.

det finns förstås andra aspekter som även, och kanske bättre, kan hänföras till konservatism. 


   
SvaraCitera

Axelinaaas:

var inte kommunistiska regimer kommunistiska? Ööö vänta va? Fattar inte :I 

De "kommunistiska" regimerna var inte kommunistiska, nej.

Korrupt utav bara fan 


   
SvaraCitera

player one:

kolla på världen idag, tycker du att marknadsekonomin som den ser ut idag fungerar särskilt bra? nu syftar jag inte ens på skev resursfördelning, utan snarare på hur en konsumentdriven ekonomi flaskhalsas av det faktum att vi producerar för effektivt, vilket leder till överskott av arbetskraft, vilket leder till svagare konsumenter, vilket leder till mindre efterfrågan, vilket leder till mindre behov av arbetskraft, et cetra. ska man ifrågasätta huruvida ett system funkat historiskt måste man samtidigt fråga sig om de andra gjort det. och huruvida något funkar idag kan vara mer relevant än huruvida något annat fungerade under andra förutsättningar. det är tydligt att vi behöver en annan ekonomisk modell för att hantera det rådande läget, och det kan inte argumenteras bort med "men stalin!!1". kom med ett eget förslag som faktiskt fungerar i stället.

marknadsekonomi är inte något "system" utan sakernas oreglerade tillstånd.

hela "förslag"-diskursen är kommunistisk eftersom den förutsätter centraliserad makt. 

det enda som i dagsläget går att göra för att dämpa marknadsekonomins problem är att avskaffa dess statliga sanktioner i form av upphovsrätt och byråkratiska hinder för uppstart av egenföretag. där har du ett förslag, eftersom det ligger inom ramarna för den centraliserade makten. liksom alla rimliga förslag går det dock ut på att minska den centraliserade makten.


   
SvaraCitera

S3ON:

De "kommunistiska" regimerna var inte kommunistiska, nej.

Korrupt utav bara fan 

vilket beror på att kommunism är en puckad fantasi som vid försök till implementation obönhörligen resulterar i korruption och misär. duh.


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

vilket beror på att kommunism är en puckad fantasi som vid försök till implementation obönhörligen resulterar i korruption och misär. duh.

Allt är möjligt om alla tycker likadant. Rodnar


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:
Jag skulle kunna tänka mig att det funkar.

vad du "kan tänka dig" är totalt irrelevant för verkligheten.

ge argument för din sak eller låt bli att propagera för ruttna människofientliga doktriner.

jag kan tänka mig att det funkar att droppa en miljon liter sågspån och gröt över landet.


   
SvaraCitera