Aviseringar
Rensa alla

Kommunism


Ämnesstartare

varför finns det ett så stort motstånd mot kommunismen?

jag menar, kommunismens grundidé är ju lika rättigheter för alla och rättvist osv.........

så varför finns det så många som hatar kommunister när grundidéerna är bra?b[sad]


   
Citera
Ämnesstartare

för att livet inte är rättvist och aldrig kommer bli det.


   
SvaraCitera

WestUnited:

varför finns det ett så stort motstånd mot kommunismen?

Därför att det är samhället som formar människans tankar. "Det mänskliga varat bestämmer dess medvetande", som Marx skrev.

Revolutioner sker inte därför att folk bestämmer sig för att en idé är bra. Det sker därför att systemet spelat ut sin roll.


   
SvaraCitera

För att folk fruktar förändring, de tror att det kommer bli sämre.

/thread


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De som kontrollerar media och såna påtryckningsmedel osv hotas ju av kommunismen och blir då jävligt kritiska. [zzz]


   
SvaraCitera

för att folk inte ser på grundidéen utan hur det fungerat i praktiken... bl a


   
SvaraCitera

WestUnited:

så varför finns det så många som hatar kommunister när grundidéerna är bra?

Därför att ni vill förstöra den individuella friheten till förmån för den kollektiva. Det är skäl nog att hata kommunismen.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

för att folk inte ser på grundidéen utan hur det fungerat i praktiken... bl a

Den enda gången kommunism kan sägas ha praktiserats (som jag kan dra mig till minnes, vissa skulle även nämna tex. Pariskommunen, men pga. bristande kunskap i ämnet från min sida avstår jag) var i delar av det republikanska Spanien i slutet av 1930-talet.

Stater som brukar benämnas kommunistiska (Kuba, Sovjetunionen/Östblocket och Kina) är på sin höjd monument över den "proletära diktaturens" misslyckanden, och inte kommunismens. Kommunism är arbetarnas ägande av produktionsmedlen och en lönemodell enligt devisen "från var och en efter förmåga, åt var och en efter behov". Inget av dessa stater tillämpade det.


   
SvaraCitera

Holger Meins:

Stater som brukar benämnas kommunistiska (Kuba, Sovjetunionen/Östblocket och Kina) är på sin höjd monument över den "proletära diktaturens" misslyckanden, och inte kommunismens.

Men de flesta ser dem som kommunistiska stater ändock, och med tanke på det är det inte särskilt konstigt att folk är emot kommunism.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Men de flesta ser dem som kommunistiska stater ändock, och med tanke på det är det inte särskilt konstigt att folk är emot kommunism.

Vad folk ser det som är oväsentligt. Det är inte kommunism som praktiserats, så det är inga bevis över kommunismens "misslyckande".


   
SvaraCitera
Imgood

Kommunismen är gay


   
SvaraCitera

Holger Meins:

Vad folk ser det som är oväsentligt. Det är inte kommunism som praktiserats, så det är inga bevis över kommunismens "misslyckande".

Precis, man kan kalla is för vatten men all vatten är inte is och inte heller är all is vatten. Bara för att de flesta folk tänker på is som vatten betyder inte att det är så.
...Den liknelsen lät lite bättre i mitt huvud. [blush]

The_gunslinger:

Därför att ni vill förstöra den individuella friheten till förmån för den kollektiva. Det är skäl nog att hata kommunismen.

Jaså, det visste jag inte att "vi" ville [rolleyes]


   
SvaraCitera

Jonesh:

Jaså, det visste jag inte att "vi" ville

Okej då har du väl missat nåt.


   
SvaraCitera

The_gunslinger:

Okej då har du väl missat nåt.

Tror snarare att det är du som har missförstått något. Kan du förklara dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imgood:

Kommunismen är gay

den här killen var med i debattlaget [y]


   
SvaraCitera