Aviseringar
Rensa alla

Kompisen har ÄS. Hjälp mig att hjälpa


Ämnesstartare

Hej

Jag har en mycket kär vän som har ÄS. Vi har känt varandra länge men är inte så väldigt tajta. Dock litar hon på mig och hon ser mig som en bra vän.

Visste sen tidigare att hon tyckte att hon var tjock och så men på sista tiden har jag även fått reda på att hon slutat äta. Men hon äter iaf en gång varje dag. Och ibland äter hon både frukost lunch å middag. Antar att det går lite upp och ner för henne.

I vilket fall så vill jag hjälpa henne.

Vill att hon ska få professionell hjälp men vet inte om det kommer hjälpa.

Försöker ge henne positiva kommentarer om hennes kropp men det får samtidigt inte bli för mycket. Hur gör man för att få någon förstå att de är fina som de är?

Någon som haft ÄS och kommit ur det? Hur kom du ur det? Gjorde du på egen hand eller fick du hjälp? Av vem?

Hon är världens finaste person och förtjänar så mycket bättre. Snälla hjälp mig att hjälpa henne!

/niven


   
Citera
Ämnesetiketter

Det du kan göra är att prata med skolsköterskan och säga att du vill vara anonym men att hon måste få hjälp

kolla in denna hemsidan www.abkontakt.se
där finns stöd för anhöriga men även stöd för de som har ätstörningar
Lyck till


   
SvaraCitera

Skicka henne dit hon hör hemma:

Image

[cool]


   
SvaraCitera

Ge inte dig själv mer problem


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Ge inte dig själv mer problem

Image

Självklart ska du hjälpa människan, speciellt om det är en vän. Ta kontakt med en psykolog och ge henne (inte psykologen asså...) yerba mate och omega-3 kapslar i julklapp så får hon inga brister på viktiga näringsämnen iaf.


   
SvaraCitera

Fint av dig att vara dedikerad och tänka rationellt kring problemet. Hon kommer förmodligen behöva ha fasta punkter i tillvaron om hon ska kunna ta sig ur det.
Vet ej hur du kan hjälpa henne mer än att bara vara en riktigt bra vän. Hoppas hon blir frisk, lycka till.


   
SvaraCitera

Visa att du bryr dig. Kommentera inte hennes kropp, varken positivt eller negativt. Samma sak med ätandet, kommentera inget om det.
Visa bara att du finns där för henne och att hon kan lita på dig. Fråga hur hon mår, om det är något som tynger henne.
Om du märker att det börjar gå alldeles överstyr med ätstörningen kanske du ska prata med hennes föräldrar, för hennes egen skull.

Men som sagt. Visa att du finns och försök få henne att prata, men tjata inte om kropp, mat och liknande.

Lycka till!


   
SvaraCitera

zombiegirl:

Kommentera inte hennes kropp, varken positivt eller negativt. Samma sak med ätandet, kommentera inget om det.

Varför inte?


   
SvaraCitera
time
 time

Im not a lemon:

Varför inte?

Därför att det inte hjälper en ätstörning att sätta mer fokus på kroppen, även om man tror att komplimanger ska göra saken bättre. Säg att någon med ÄS börjar gå ner i vikt och kompisar runtom henne/honom börjar ge massa komplimanger för hennes utseende. Han eller hon kommer med största sannolikhet att tänka att komplimangerna börjar trilla in på grund av viktnedgången istället för att förstå att de kommer för att kompisarna försöker sätta stopp för en ätstörning.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Han eller hon kommer med största sannolikhet att tänka att komplimangerna börjar trilla in på grund av viktnedgången istället för att förstå att de kommer för att kompisarna försöker sätta stopp för en ätstörning.

Point. Men man kan ju komplimera sådant som absolut inte kan påverkas med viktnedgång. Tex hår, näsa, ögon, händer etc. Sen kan man väl även säga nåt i stil med snygga kurvor du har, synd om de skulle försvinna.

Sen varför bör man inte kommentera matintag?


   
SvaraCitera
time
 time

Im not a lemon:

Sen varför bör man inte kommentera matintag?

För att det också lägger fokus på maten. Alla kommentarer kan i värsta fall trigga igång ännu värre reaktioner. Att ha en ätstörning är en allvarlig psykisk sjukdom, inte något livsval som man ska se lätt på. Visa hellre att du som anhörig bryr dig och var upplyst om var vännen kan få hjälp, men kommentera inte på kroppsformen eller matintaget. Jag kan inte förklara det bättre än så, men jag vet att jag kunde flippa för sådant när jag var som sjukast.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

men kommentera inte på kroppsformen eller matintaget.

Kan man baka kakor åt personen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså berättade detta för en annan tjejkompis och hon sa att detta är jättevanligt bland tonårstjejer. Vistt jag har väl också fattat att tjejer är fokuserade på sitt utseende mycket men liksom hur vanligt är det att tjejer har ätstörningar egentligen?

Tycker ni att jag borde övertyga henne om att hon behöver hjälp? Känns fel att jag gör det åt henne utan hennes samtycke.

timeisrunningout:

kommentera inte på kroppsformen eller matintaget

Joo, jag har tänkt på det. Ska börja säga snälla saker om insidan från och med nu. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns inte så mycket att göra än att försöka få henne att ta emot riktig hjälp, har varit med om samma sak men tror inte att jag gjorde varken till eller från egentligen, det enda som hände var att jag började må bajs.


   
SvaraCitera
time
 time

Im not a lemon:

Kan man baka kakor åt personen?

Han eller hon lär ju inte äta dem, men visst.


   
SvaraCitera