Aviseringar
Rensa alla

Kompistrubbel - hjälp!


Ämnesstartare

Jag har ett problem jag gärna vill lösa, och det snabbt för jag står inte ut längre.

Vi är fyra vänner som umgås i princip varje dag. Tre tjejer och en kille, som vi här kan kalla Svala (det är jag), Emma, Jenna och Alex.

Alex är kär i Jenna och har förklarat det för henne. Hon är inte intresserad och det har hon förklarat för honom.
Alex är nu jättedepp och i perioder megadepp, och beklagar sig hos mig och Emma lite då och då. Mest hos mig faktiskt.

Jenna som beklagat sig hos mig och Elin många många gånger för att Alex har varit alldeles för på och tjatig, trots att han vet att hon inte är intresserad, tänker på ett sätt som ingen av oss förstår. Ibland är det jäääättejobbigt att Alex finns överhuvudtaget, och ibland får hon för sig att hon ska umgås massa med honom och skickar sms till honom hela tiden. Uppmuntrar honom, när hon egentligen borde låta honom vara så han kan komma över henne.

Alex själv gör inte alls sitt bästa för att komma över henne. För ett par dagar sedan frågade han henne om hon ville hänga med på bio (hur smart är det egentligen?). Såvitt vi (jag och Emma) vet så vill hon haka på, så fort hon har pengarna.

Lite då och då kommer Jenna och Alex till oss och vill gråta ut, "det är sååå jobbigt, livet är hemskt, jag är jättedepp, åhh...". Men samtidigt uppmuntrar de varandra och förstör för sig själva. De säger liksom emot sig själva.

Emma och jag har tröttnat på det här dramat. Vi vill prata ut om det, men vi vill inte bli osams med dem för trots deras beteenden så är de våra vänner.

Det svåra är att Jenna är en sådan person som har svårt att ta emot kritik, och att sätta sig in i andras synvinkel. Hon vill inte, kan inte. Alex är alldeles för lättretad och när man väl försöker prata med honom så växlar han mellan att ta allt som förolämpningar, och att vara extremt förstående.

HUR TUSAN LÖSER VI DETTA? Vi har mången gång tänkt tanken att samla ihop oss och ryta till åt Jenna och Alex, men vi vill ju som sagt att vi ska fortsätta vara vänner. På nyår planerar vi tidernas fest, men den lär bli förstörd om vi inte kan fixa det här på ett snyggt sätt.


   
Citera
Ämnesstartare

svala:

Alex är nu jättedepp och i perioder megadepp, och beklagar sig hos mig och Emma lite då och då. Mest hos mig faktiskt.

Min första tanke är att du visar Alex denna sida.

http://c-r.se/forum/showthread.php?t=​2248

Kommer inte på något annat just nu.


   
SvaraCitera

hur gamla är ni?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

hur gamla är ni?

Tro det eller ej, men vi är alla arton år.

Bajwa:

Min första tanke är att du visar Alex denna sida.

Med tanke på att Jenna inte är intresserad så förstår jag inte hur det kan hjälpa Alex.


   
SvaraCitera

Jesus. Det ter sig rätt uppenbart tycker jag. Tjejen måste sluta söka bekräftelse hos Alex. Hon är inte intresserad samtidigt som hon vill åt att han ska åtrå henne, vilket får henne att må bra och känna sig snygg antagligen (egoboostar). Hon är kanske inte medveten om det, så berätta det för henne, så kanske hon inser själv att det är just det hon gör.

Alex måste gå vidare. Varför presenterar ni inte honom för fler tjejer? Eller hjälper honom att ragga? Sen kan jag FÖRSTÅ, eftersom det i regel är så här i mina umgängeskretsar, att Alex kan ha svårt att träffa tjejer som är intresserade av honom. Det är för att han umgås med för mycket tjejer, han måste fan ha lite killvänner så att han lär sig hur man ska vara som kille och inte går omkring och är som en tjej. Se till så att han inte uteslutande umgås med er tjejer utan även får tid med killar i hans egen ålder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sonson:

Hon är inte intresserad samtidigt som hon vill åt att han ska åtrå henne, vilket får henne att må bra och känna sig snygg antagligen (egoboostar). Hon är kanske inte medveten om det, så berätta det för henne, så kanske hon inser själv att det är just det hon gör.

Där slog du nog huvudet på spiken!

sonson:

Det är för att han umgås med för mycket tjejer, han måste fan ha lite killvänner så att han lär sig hur man ska vara som kille och inte går omkring och är som en tjej.

Det stämmer nog också ganska så väldigt bra. Men han är rätt tillbakadragen och blyg, och det är dessvärre både jag och Emma också. Han umgås med ett par killar, men de är lika deppiga de. Så hur gör man?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svala:

Med tanke på att Jenna inte är intresserad så förstår jag inte hur det kan hjälpa Alex.

Denna sida visar inte hur man ska få "jenna", visar mer hur man går vidare utan "jenna"


   
SvaraCitera

svala:

Det stämmer nog också ganska så väldigt bra. Men han är rätt tillbakadragen och blyg, och det är dessvärre både jag och Emma också. Han umgås med ett par killar, men de är lika deppiga de. Så hur gör man?

Hur gamla är ni?

Det är svårt att ge tips när man inte vet så mycket om killen. Jag hjälper personligen polare i min krets som har det svårt med tjejer och deppighet. Och de brukar alla ha samma grundläggande problem.

1. Sitter vid datorn för mycket.

2. Saknar en ordentlig hobby/något som driver dom.

3. Har för mycket tjejvänner (som de ofta i hemlighet är kära i/vill ha sex med)


   
SvaraCitera

svala:

Svala

vet 1 kille som kallades det på 1 skola jag gick på 1 gng i tid1 lol

ont prata med dem, det finns inget annat att göra. funkar det inte så umgås inte med dem.
tråkigt men sant


   
SvaraCitera

svala:

Tro det eller ej, men vi är alla arton år.

tufft, trodde ni va 19. iaf. Det skulleva trevligt om jenna kunde sluta söka bekräftelse hos alex. Prata med henne och fråga varför hon gör så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sonson:

Hur gamla är ni?

Vi är arton allihopa.

sonson:

1. Sitter vid datorn för mycket.

2. Saknar en ordentlig hobby/något som driver dom.

3. Har för mycket tjejvänner (som de ofta i hemlighet är kära i/vill ha sex med)

Allt passar in, alldeles för bra.


   
SvaraCitera

svala:

Allt passar in, alldeles för bra.

Alltså det finns ingen "lätt" lösning på detta problem. Problemen är rätt djupa, men dock hyffsat lätta att komma ifrån om man vill det själv. Men anyways, så här har jag hjälpt några av mina polare:

Det är svårt att komma ur sån här skit som kille, särskilt om man själv inte är en som först erkänner att man behöver hjälp. De tenderar att bli sura om man försöker hjälpa dom med något de inte vill erkänna de behöver hjälp med. Det gör det hela rätt svårt.

Försök hjälpa honom med de tre punkterna. Punkt 3 är en konsekvens av att allt annat i hans liv är lite knasigt. Så om han får en hobby, om han börjar umgås med fler välmående killar, och går ut och träffar fler tjejer kommer han inte längre vara i punkt 3.

Så jag personligen hade ignorerat att han är kär i in polare och istället börja fokusera på att få bort honom från datorn och få honom att börja med någon aktivitet han tycker är kul. Gärna sport om han inte gör det, man mår bättre om man är fysiskt aktiv.

Boxning kan jag rekommendera, bra träning, mycket killar han kan umgås med och hans självförtroende kommer höjas när han blivit någorlunda duktig på det. Men det viktiga är att han tycker det är kul och att han får tid att umgås med andra välmående killar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sonson:

Boxning kan jag rekommendera, bra träning, mycket killar han kan umgås med och hans självförtroende kommer höjas när han blivit någorlunda duktig på det. Men det viktiga är att han tycker det är kul och att han får tid att umgås med andra välmående killar

Han har pratat om att börja med kampsporter och så vidare, dock vet jag inte om han börjat ännu. Det har varit svårt att prata med honom på senaste tiden, för han är fast besluten att han ska joina armén eller liknande. Han vill bli soldat, men det går inte att få ur honom någon vettig anledning till det. Med tanke på hur deppig han är och har varit, så låter det som ett sorts självmord i våra öron.


   
SvaraCitera

svala:

Han vill bli soldat, men det går inte att få ur honom någon vettig anledning till det. Med tanke på hur deppig han är och har varit, så låter det som ett sorts självmord i våra öron.

Armén är skitbra för att komma ur depression mm. Tusen gånger bättre än alla piller och majoriteten av alla psykologbesök. Verkligen, det borde ni stötta honom i. Där kommer han få kamratskap av mestadels killar samt efter att man varit ett år i armén är man en man. Så mycket äventyr man är med om där är det inte många som någonsin upplever igen. Bara att han kommer bort från datorn är jättebra.

I armén har man inte tid att tänka så himla mycket, man blir tillsagd vad man ska göra, det är tuffa dagar (om än roliga!) och det är sjukt sköna människor man är med. Att komma bort lite och få perspektiv på saker och ting är alltid jättebra.

Jag är inte ensam om att säga att efter jag muckat kände jag mig vuxen och redo för livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det där. Men okej. Jag ska försöka stötta honom så gott jag kan då! Först måste jag dock ta itu med Jenna. Hon retar gallfeber på hela gänget.


   
SvaraCitera