Aviseringar
Rensa alla

Koncentrations svårigheter i flera år?


Ämnesstartare

Hejsan.

Läst omkring lite om Koncentrations svårigheter och symptom för bland annat ADHD..

en text från wikipedia om ADHD symptomer

***************************
Symptom

För att en person ska få diagnosen ADHD så måste dessa symtom finnas och ha funnits under lång tid. Varje symtom ska också vara mycket mer påtagligt än vad man kan vänta sig utifrån personens ålder, kön och utvecklingsnivå.

* Koncentrationssvårigheter
* Dålig impulskontroll
* Hyperaktivitet
* Glömska

Det finns även andra symptom som är vanliga bland folk med ADHD men som inte är nödvändiga för att få diagnosen.

* Problem med motoriken
* Problem med sömn
* Sen tal- och språkutveckling
* Problem med att tolka sinnesintryck
* Hetsigt humör och trots
* Psykiska problem som ångest, stark oro eller depression
* Tendens att upprepa eller "haka upp sig på" ord eller meningar

***************************

Jag har verkligen haft svårt för skolan och att koncentrera mig lixom, hur mycket jag än anstränger mig så går det läraren säger ändå rakt igenom mig.
Jag sitter ofta, om inte alltid och skakar på benen eller typ med fingrarna, gungar även i stolen hemma vid datorn.. (Hyperaktivitet?)
Jag gör dock inte alltid saker som jag inte får göra (impulsivkontroll?) men det händer väll nån gång då och då.

glömmer inte mer än någon annan vad jag vet.. har relativt bra minne om jag ska vara ärlig.

alltid haft svårt för att sova, lite av "insomnia" skulle jag sattsa på.

har väldiga humörsvängningar, senast samma dag som jag skriver det här, mådde bra imorse o gick ner på stan för att se om jag kunde hitta någon att umgås med.. när det visade sig att de inte gick kände jag mig deppig och lite ledsen men det kanske är vanligt?

haka upp sig på ord är bara förnamnet.. det är något jag gör mer än ofta >.<

Har börjat fundera på om jag kanske har ADHD eller något sådant?
Men jag är 17 bast och om jag haft det borde det väll kommigt fram för länge sen?

Rätta mig om jag har fel? Är det bara jag som är paranoid nog att få för mig nått sånthär?


   
Citera

iLime:

Jag har verkligen haft svårt för skolan och att koncentrera mig

Det har de flesta, tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irresiistible:

Det har de flesta, tror jag.

jo det vet jag men.. jag har haft det under flera flera år.. sen 1:an troligtvis.. mitt minne är inte SÅ bra så jag vet när jag fick svårigheter för att koncentrera mig för sånt.. men det är inte bara i skolan jag har svårt för det..


   
SvaraCitera

Kan vara många olika saker, men troligtvis inget allvarligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag kanske bara nojjar.. mamma som har medecinsk utbildning osv har flera gånger hållt med mig om att det inte skulle förvåna henne om jag nu hade nått i likhet med adhd.


   
SvaraCitera

iLime:

Men jag är 17 bast och om jag haft det borde det väll kommigt fram för länge sen?

Inte nödvändigtvis att det skulle kommit fram.

I vilket fall som helst så är det svårt (omöjligt!) för en okunnig att kunna avgöra en sådan sak som om du har ADHD eller inte, är du orolig så snacka med nån och fixa remiss till utredning?
Annars är det väll inget att haka upp sig på?


   
SvaraCitera

jag har alla symptomen och har nog haft det så länge jag kan minnas... inte bra...


   
SvaraCitera

Det roliga med ADHD är att det går inte att diagnosera "mild" ADHD under tonåren, för då är alla fan lika dampiga.


   
SvaraCitera

Om man har svårt att koncentrera sig kan man ju alltid åka på läger! [y]

Det är ganska vanligt att ha svårt att koncentrera sig tror jag


   
SvaraCitera

iLime:

Har börjat fundera på om jag kanske har ADHD eller något sådant?
Men jag är 17 bast och om jag haft det borde det väll kommigt fram för länge sen?

Jag är 17 och gör ADD-utredning nu, tidigare har min problematik namngetts med andra diagnoser men jag misstänker att det i grunden är koncentrationen det är "fel" på. Om du misstänker ADHD starkt så kan du be att få göra en utredning på psyk.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera