Aviseringar
Rensa alla

Koncentrationssvårigheter


Ämnesstartare

Vet inte hur andra går till väga för att komma igång och plugga men jag har själv problem med det. Hittar alltid på undanflykter och när jag väl sätter mig med skoluppgiften så tar det flera timmar.
Sitter och stirrar på t.ex word-dokumentet och typ trotsar mig själv. Förlorar ju bara på att slöa såhär.
Pappa säger; Gör det bara, så kan du fåna runt efteråt.
Men det fungerar inte. Slutar alltid med att jag skurar golvet, glor på Seinfeldt, sorterar gummisnoddar eller något annat totalt onödigt.
Så, hur gör du för att komma igång och bli klar?
Jag är trött på att panikplugga i sista sekunden och ständigt gå runt med oro i magen och skoluppgifter på hög.


   
Citera
KSENIA

Känner igen det där, men har tyvärr ingen lösning. Hatar att det är så jäääääääääääääävla svårt att bara göra det man ska[mad][mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ADHD/DAMP


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA:

Känner igen det där, men har tyvärr ingen lösning. Hatar att det är så jäääääääääääääävla svårt att bara göra det man ska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cacaoxo:

ADHD/DAMP

[party] Faktiskt funderat på det, fast brukar inte bli sådär Kalle Anka-arg som killen i min klass med DAMP brukade bli. Har inga inlärningssvårigheter heller, är bara för slö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA:

Känner igen det där, men har tyvärr ingen lösning. Hatar att det är så jäääääääääääääävla svårt att bara göra det man ska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gör också onödiga saker/sånt jag aldrig skulle göra annars när jag egentligen borde plugga [n]
tror det gäller att övertala sig själv om att skolan är viktigast osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kallprat:

glor på Seinfeldt

Seinfeld ska det vara! [no-no]

Den här epidemin måste stoppas! [mad]


   
SvaraCitera

prova göra plugget utan att bry dig om resultatet, sen kan du förfina/börja om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Seinfeld ska det vara! [no-no]

Den här epidemin måste stoppas

Uhnuuue, sorry! Men jag brukar bara se på Seinfeld på natten när det sänds på 6:an och då är det inte så lätt att koncentrera sig på stavning. Sover ju till hälften och vaknar bara ibland av att Kramer springer in genom dörren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kallprat:

Uhnuuue, sorry! Men jag brukar bara se på Seinfeld på natten när det sänds på 6:an och då är det inte så lätt att koncentrera sig på stavning. Sover ju till hälften och vaknar bara ibland av att Kramer springer in genom dörren.

Mm Nästan alla komedier blir ju asbra när man är trött och skrattar åt allt. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Mm Nästan alla komedier blir ju asbra när man är trött och skrattar åt allt. [cute]

Hehe ja, speciellt om man drömmer ihop konstiga saker till det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kallprat:

Hehe ja, speciellt om man drömmer ihop konstiga saker till det.

Mm 😀
It's Always Sunny In Philadelphia var verkligen asroligt då det gick kl 1 i våras 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

It's Always Sunny In Philadelphia var verkligen asroligt då det gick kl 1 i våras 😀

HAhaha![bigcheers]


   
SvaraCitera

kallprat:

Så, hur gör du för att komma igång och bli klar?
Jag är trött på att panikplugga i sista sekunden och ständigt gå runt med oro i magen och skoluppgifter på hög.

Nu så ska jag i varje fall fösöka och ger dig ett bra svar eller bättre svar.

Själv så har jag haft det innan men blivit bättre med åren. Jag vet inte riktigt hur det se ut för dig och ifall du har medicinsk fått det bekräftat.

Bland annat så i skolan så finns det mycket man kan göra, enklast är att man har möjlighet och gå undan och plugga i en mindre grupp eller ensam, sitt gärna så nära läraren som undervisa så du lättare kan höra vad han och hon säger, samt på det viset slipper du i varje fall se vad dina andra klasskamrater gör för något vilket bara det kan vara störande ibland.

Angånde läxor, vet ej här häller vad som känts normalt för dig, men för mig så har jag alltid/nästan alltid gjort minna läxor i skolan, då ofta innan jag börja skolan då jag är morgonpig.
Fördelen med det är att man på så sätt får en bättre konstras mellan skola och ledighet vilket man annas förlora hemma och blir lätt att man gör något annat.

Angånde hemma, om du nu måste plugga hemma så tro jag att mitt råd är, att sätta dig i köket eller något rum som är avset för arbete, ofta är inte ens eget rum lämpligt här häller.
Sätt gärna på någon rätt lung musik som inte stressa upp en när man ska jobba
Jag lyssna själv gärna på tex.
youtube.com/watch?v=d5p_U8J0iRQ

Och till sist, blir inte arg på mig, men ofta så är just koncenatrationssvårigehten sällan ett ensam syntom hos barn och ungdomar utan är ofta en del av tex. ADHD, Lättare 'Cerebral pares' eller som i mitt fall dyxlise.
Om i så fall så är skollan skyldighet att ger aktivt stöd för och hjälpa dessa elever.

Mvh FIG
Ps hoppas att något var till hjälp.


   
SvaraCitera