Aviseringar
Rensa alla

Koncentrationssvårigheter


Ämnesstartare

FIG_GHD742:

Angånde hemma, om du nu måste plugga hemma så tro jag att mitt råd är, att sätta dig i köket eller något rum som är avset för arbete, ofta är inte ens eget rum lämpligt här häller.

FIG_GHD742:

enklast är att man har möjlighet och gå undan och plugga i en mindre grupp eller ensam, sitt gärna så nära läraren som undervisa så du lättare kan höra vad han och hon säger

FIG_GHD742:

Fördelen med det är att man på så sätt får en bättre konstras mellan skola och ledighet vilket man annas förlora hemma och blir lätt att man gör något annat.

Det är bra tips. Sätter mig ofta i sängen och pluggar vilket resulterar i att tv:n sätts igång för lite bakgrundsljud och... ja resten kan man ju lista ut själv.
Borde faktiskt sitta mer i skolan eller på typ biblioteket så att jag verkligen vänjer mig vid att "här SKA jag plugga"

FIG_GHD742:

Och till sist, blir inte arg på mig, men ofta så är just koncenatrationssvårigehten sällan ett ensam syntom hos barn och ungdomar utan är ofta en del av tex. ADHD, Lättare 'Cerebral pares' eller som i mitt fall dyxlise.

Nejnej jag blir inte arg.
Har klarat skolan bra genom åren och blir allt som oftast klar med uppgifter i tid. Grejen är att jag sätter mig själv i jobbiga och onödiga situationer genom att skjuta upp skolarbete och hela tiden fastna vid andra aktiviteter.


   
SvaraCitera

Det är nog ADHD. Det var i alla fall förklaringen på varför jag inte kan pyssla med saker fast jag är fullt motiverad, får ut något av det och vill göra det.
Senaste "incidenten" var väl att jag läste igenom en instruktion till en läxa 30 gånger men missuppfattade ändå vad man skulle göra när jag var mitt i uppgiften.

kallprat:

Faktiskt funderat på det, fast brukar inte bli sådär Kalle Anka-arg som killen i min klass med DAMP brukade bli. Har inga inlärningssvårigheter heller, är bara för slö.

Sluta missbruka diagnosen DAMP, det har ingenting att göra med var folk tror att det gör. Damp är som ADHD fast svårigheter med motoriken. Damp har inget att göra med vilda personer som skriker eller blir arga, det är bullshit.

Däremot är personer med ADHD väldigt rastlösa, detta utspelar sig bara när de är barn dock och vilka barn har inte fart och fläkt i vindarna? Äldre personer med ADHD har en inre rastlöshet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Sluta missbruka diagnosen DAMP, det har ingenting att göra med var folk tror att det gör. Damp är som ADHD fast svårigheter med motoriken. Damp har inget att göra med vilda personer som skriker eller blir arga, det är bullshit.

Förlåt, men killen i min klass hade DAMP och blev Kalle Anka-arg. Tror självklart inte att alla med DAMP är som han eller att jag har det.

sylar:

Däremot är personer med ADHD väldigt rastlösa, detta utspelar sig bara när de är barn dock och vilka barn har inte fart och fläkt i vindarna? Äldre personer med ADHD har en inre rastlöshet.

Hmm det stämmer faktiskt in lite. Inre rastlöshet. Fast det har aldrig varit någon lärare eller läkare som trott att jag har något sådant.
Var inte direkt vild som barn, mer en sådan som satt och drömde sig bort i timmar. Så illa att fröknarna på dagis frågade mamma om jag hade autism [tard]. Bara för att jag inte sjöng med under sångövningarna och fann det trevligt att sitta i ett träd och leka i fantasin.


   
SvaraCitera

kallprat:

Fast det har aldrig varit någon lärare eller läkare som trott att jag har något sådant.

Då är de inkompetenta som 50% av packet är. Läkare/psykologer jag gått till tidigare trodde inte heller att jag hade det. Well, hur gick det, surprise surprise det var ju förstås så att jag hade det. De kan ju ingenting om det fast de jobbar med det /facepalm.

Vet du hur många gånger jag har haft rätt men läkarna inte haft det? 7/7 gånger = 100%, det är oroväckande statistik. Och jag ska vara hjärnskadad, huff.

kallprat:

Var inte direkt vild som barn, mer en sådan som satt och drömde sig bort i timmar.

Låter väldigt likt ADHD det också. Jag själv finner stimulans med att fantisera och filosofera. Jag föreslår att du sätter upp dig på en kö för ADHD-utredning just för att det brukar vara väldigt lång väntetid på dessa. Då kan du ju gå på den om du känner för det, istället för att behöva vänta 2 år om du ångrar dig [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Låter väldigt likt ADHD det också. Jag själv finner stimulans med att fantisera och filosofera. Jag föreslår att du sätter upp dig på en kö för ADHD-utredning just för att det brukar vara väldigt lång väntetid på dessa.

Oj, ja jag vet inte. Det vore kanske bra. Fast jag lider ju inte av det mer än att jag segar i skolan. Tåls att tänka på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Vet du hur många gånger jag har haft rätt men läkarna inte haft det? 7/7 gånger = 100%, det är oroväckande statistik.

Ja det är så typiskt. Förstår inte, de har ju utbildning och ett (förmodat) stort intresse inom ämnet. Varför gör då så många av dem fel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Din pappa har rätt. Börja bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA:

Känner igen det där, men har tyvärr ingen lösning. Hatar att det är så jäääääääääääääävla svårt att bara göra det man ska[mad][mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SjörövarJenny:

Din pappa har rätt. Börja bara.

Japp. NU! Okej, nu börjar jag.... NU! Crap.[crazy]
Nej men seriöst, nu stänger jag ner den här sidan och fokuserar på skolarbetet.


   
SvaraCitera

kallprat:

Japp. NU! Okej, nu börjar jag.... NU! Crap.[crazy]
Nej men seriöst, nu stänger jag ner den här sidan och fokuserar på skolarbetet.

It's useless!
Kan inte kämpa mot ödet. Stänger du ner sidan så kommer du gå och städa, äta eller dansa ringdans.

kallprat:

Ja det är så typiskt. Förstår inte, de har ju utbildning och ett (förmodat) stort intresse inom ämnet. Varför gör då så många av dem fel?

Certainly. Vet inte varför, man har väl förståelse för att de missar på saker som är mer långdragna än tre långa parti proffshack. Men nu är det enkla saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

eller dansa ringdans.

ja! [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FIG_GHD742:

men för mig så har jag alltid/nästan alltid gjort minna läxor i skolan, då ofta innan jag börja skolan då jag är morgonpig.

Morgonpigghet (läs: att vissa personer inte behöver lika mycket sömn som andra) kan vara genetiskt betingat.


   
SvaraCitera

kallprat:

Hittar alltid på undanflykter och när jag väl sätter mig med skoluppgiften så tar det flera timmar.
Sitter och stirrar på t.ex word-dokumentet och typ trotsar mig själv. Förlorar ju bara på att slöa såhär.

Jag brukar iallafall sitta och spela något instrument eller nå't...

Men now for the real buisness, du ska bli instängd i rummet sätt på nå'n musik du gillar och jobba....Fan jag måste göra det nu(glömde läsa)!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera