Aviseringar
Rensa alla

Koncentrera sig i skolan?


Ämnesstartare

Alltså jag kan verkligen inte koncentrera mig i skolan. Jag orkar inte skolan mer, jag gör inte det. Och är inte bara för att skolarbetena är jobbiga och sådär, det är massa annat. Hatar skolan. Hatar den. Har en termin kvar av 9an, men känner att det sagt stopp. Vissa saker går att hänga med på på lektionerna men som tex NO, det tyckte jag va skit kul förut. Men nu så när vi skulle lyssna på en genomgång så kom jag på mig själv efter en halvtimme att jag suttit å tänkt på annat. Eller att jag suttit en halvtimme å bara glott på en sak eller något, och tankarna bara flyger iväg. Tänker bara på allt negativt. Fyfan alltså.

Har ni också koncentrations svårigheter i skolan till och från?


   
Citera
Ämnesstartare

Har samma problem och lyckas i princip bara koncentrera mig ordentligt nær jag anvænder stimulanter (kaffe, energidrycker).


   
SvaraCitera

Går du i 9an är det lugnt, säkert rätt naturligt. Jag var inte mentalt närvarande alls i högstadiet, men det verkar bli folk av mig ändå. Man växer upp och lär sig att koncentrera sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

szara:

Har ni också koncentrations svårigheter i skolan till och från?

Ja, tur man kan plugga till datanörd hemifrån när man vill[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

szara:

Har ni också koncentrations svårigheter i skolan till och från?

Ja, aldrig mer någon skola för min del! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej däremot svårt att ta mig dit hehe

sover du bra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angeleyes:

sover du bra?

Sover aldrig regelbundet. Ibland sover jag mesta delen av min tid på dygnet och ibland sover jag inte på 2 dygn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har nästan alltid det. När jag väl pluggar, gör jag det i 9 av 10 fall hemma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom resten av det du skrivit här visar att du allmänt inte mår så bra, så är det nog där skon klämmer. Oroa dig inte så mycket, saker kommer lösa sig. Det finns alltid alternativ senare om ditt nuvarande mående kommer påverka din skolgång. Och med tanke på vilken gymnasiumutbildning du sedan vill söka, så spelar inte pluggande så stor roll för dig, varken nu eller då.

Om du upplever att detta är ett stort problem för dig tycker jag du ska prata med skolan och se om du kan korta ner skoldagarna och sånt. Så att du läser så mycket som du klarar av och slipper känna att orken tar slut varje dag. Om inte skolan vill ordna detta åt dig, gör det själv genom att taktiskt välja vad du närvarar på. Du riskerar ju inte att förlora några pengar eller nått som man senare gör när man studerar på gymnasiet och inte har tillräcklig närvaro.
Det är inte bra om du förvärrar ditt mående genom att möta krav du inte klarar av att nå upp till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Du riskerar ju inte att förlora några pengar eller nått som man senare gör när man studerar på gymnasiet och inte har tillräcklig närvaro.

Grejen är att sänker jag mig i något betyg så har jag inte tillräckligt med poäng för att kunna söka vidare på gymnasiet. Så jag känner så jävla stor press.. fan orkar inte mer [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

szara:

Grejen är att sänker jag mig i något betyg så har jag inte tillräckligt med poäng för att kunna söka vidare på gymnasiet. Så jag känner så jävla stor press.. fan orkar inte mer [cry]

man kommer in överallt även om man inte har världens bästa betyg när det gäller gymnasium


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

szara:

Grejen är att sänker jag mig i något betyg så har jag inte tillräckligt med poäng för att kunna söka vidare på gymnasiet.

Kommer du då inte in på just dendära linjen du skulle söka?

szara:

Så jag känner så jävla stor press.. fan orkar inte mer

Men prata då med skolan om det hela. Du kan ju, om du omöjligt orkar med, gå nian i två år eller nått.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

gå nian i två år eller nått.

ALDRIG :s vad får dig att tro att jag skulle vilja det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angeleyes:

man kommer in överallt även om man inte har världens bästa betyg när det gäller gymnasium

Nej, det gör man inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angeleyes:

man kommer in överallt även om man inte har världens bästa betyg när det gäller gymnasium

Inte överallt.. [tard]


   
SvaraCitera