Aviseringar
Rensa alla

Konditor, spelprogrammerare, butik.... gymnasieval!


adaq: Tillexempel så hade vi ett litet "lossas prov" innan vårat riktiga prov. På det hade jag i princip alla fel medans en av mina kompisar hade skit bra. Då bestämde jag mig för att göra något jag aldrig gjort... Plugga hemma inför matteprovet. Sedan på det riktiga provet var det jag som hade nästan alla rätt medans han hade massa konstiga fel.... Så om du pluggar hemma så kommer nog inte matten vara ett problem..... Iallafall inte för mig

Så du menar att det faktiskt gick BÄTTRE efter att du hade pluggat inför provet? :O:O:O no shit!

Matte är ingenting magiskt som bara vissa förstår och andra inte. Det går att öva och bli bra på matte, som med vilken annan skill som helst. Vissa har bara en större naturlig talang än andra, som med allt annat. Dvs människor som snabbt ser mönster och är bra på logiska problem.

my_br: Kan tänka mig att bli webbdesigner eller programmerare/spelprogrammerare MEN jag är usel på matte och dom har den svåraste matten i tre år. Plus så vill jag inte gå på högskola vilket man iprincip måste.

Om du verkligen inte alls vill plugga vidare efter gymnasiet så kan du glömma någon av dem jobben. Du kommer ingen vart som programmerare eller webbdesigner med bara gymnasieutbildning, så länge du inte är en av de få undantagen som lyckas bli självlärd och trotsa oddsen. Men det är en svårare väg att ta och kräver att du är både väldigt driftig och smart, så då blir det ju ändå lättare att bara läsa vidare efter gymnasiet, någon tekniks linje.

Btw, ingen gymnasielinje har svår matte. Var inte så rädd för matten eller rädd för att läsa vidare efter gymnasiet. Du sätter upp helt onödiga begränsningar för dig själv.


   
SvaraCitera
lok501

Prata med SYV. Men du om du kan lösa ditt problem gällande din sjukdom så bör du verkligen gå på konditori programet!

När det kommer till ditt hat för högskolan så tycker jag att du bör inse att det kommer vara extremt svårt att få jobb och känna mycket pengar utan en högskole utbildning. Så om du inte kan bli kock/konditor så får du antingen jobba dig igenom högskolan eller så får du leva med att det blir svårare att hitta job och ha hög lön. Jag säger bara att gör som du vill där, men klaga inte på konsikvenserna senare.


   
SvaraCitera

my_br:

Jo UF företag verkar super skoj att göra, man kan fortsätta med företaget efter gymnasiet och allt. Men det känns som om man liksom inte lär sig något. Man utbildar sig att jobba på ica typ, haha! (inte för att det är något fel med det but u get it)
Gymnasiet hamnar mest om sina intressen och att ta vara på dom men man måste tänka lite på framtiden och handels känns lite meeh 

tycker du ska gå på studiebesök på linjerna


   
SvaraCitera

Man har lättare att få jobb inom bageri och konditori om du pluggar Teknik istället för RL! RL har så dåligt rykte överallt, för bagerierna behöver endå lära upp de nya, så varför inte ta en smart jääkel?


   
SvaraCitera