Aviseringar
Rensa alla

kondomen sprack..


Ämnesstartare

igår hade jag och min pojkvän en väldigt mysig kväll, tills vi märkte att det var ett stort hål i kondomen.

det satt 2-3cm upp ifrån toppen och vi försökte att inte oroa oss och att vi skulle försöka tänka på någonting annat. men det funkade inte. jag har varit så orolig hela dagen och samma med honom. jag hade tänkt att ta ett dagen efter piller, men eftersom att jag inte tål vanliga p-piller och får ta speciella vet jag inte om det finns dagen-efter-piller.

någon som vet hur stor chans det är att jag blir gravid? vi är bara 14 och 16 år.. [sad]


   
Citera
Ämnesstartare

linneqqc:

men eftersom att jag inte tål vanliga p-piller och får ta speciella

Så du tar preventivmedel?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

linneqqc:

någon som vet hur stor chans det är att jag blir gravid?

Nej.
Vi vet inte mer än du om kondomen läckte.
Kolla med ungdomsmottagningen om du kan ta dagen efter-piller, annars är det bara att vänta i två-tre veckor och sedan gravtesta.


   
SvaraCitera

lazertits:

ta dagen efter-piller


   
SvaraCitera

Att ta dagen-efterpiller låter som en jättebra idé om du vill vara lugn. Annars om du vill låta bli kan du ju ha i åtanke att: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/barnbidrag


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ta kontakt med ungdomsmottagningen för att graviditetstesta dig. Testa dig för sjukdomar också.
SNARAST!!!!!


   
SvaraCitera

men åt ts piller eller ej?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man blir inte så lätt gravid som folk tror, tare chill och fortsätt knulla men med icke håliga kondomer negst time


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag märkt ju att det var någonting i mig, jag sa till honom att han skulle kolla igenom den för att det kändes konstigt. Vi hällde vatten i den osv, är nu i väntummet hos barnmorskan och mitt hjärta slår i 180.

Vet inte heller om det är för sent med ett dagen efter piller, tror ni att det är det? Är ju 2 dagar efter..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

linneqqc:

Vet inte heller om det är för sent med ett dagen efter piller, tror ni att det är det? Är ju 2 dagar efter.

Det kan tas inom 72 timmar efter samlag, fast risken att du blir gravid blir mindre ju närmare sexet du tar det.

Fast ja, jag antar att du varit hos barnmorska nu? Hur gick det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Fast ja, jag antar att du varit hos barnmorska nu? Hur gick det?

det gick sådär, sa till henne att jag inte kunde ta dom vanliga p-pillrerna och hon förstog precis vad jag menade (sa hon). hon bad mig ta pillret och sen går jag därifrån..

kände hur illa jag mådde, vill bara kräkas osv. kollar igenom bruksamvisningen och det jag inte tål i p-pillrerna, finns i det pillret jag tog..

så nu mår jag sådär..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

linneqqc:

kände hur illa jag mådde, vill bara kräkas osv. kollar igenom bruksamvisningen och det jag inte tål i p-pillrerna, finns i det pillret jag tog..

På vilket sätt tål du dem inte? Om du har kraftiga eller farliga reaktioner så kanske du borde ringa sjukvårdsupplysningen och be dem om råd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag är jättekänslig för proppar, och kan få hjärnbrist osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

linneqqc:

jag är jättekänslig för proppar, och kan få hjärnbrist osv.

Då låter det som att du inte är allergisk, utan känslig för biverkningar.

Vanliga, kombinerade p-piller innehåller gestagen och östrogen. Det är östrogenet som gör att risken för blodproppar ökas. Ett akut p-piller innehåller bara gestagen, så om det är östrogenet du är känslig mot så ska det inte göra någon skillnad.

Om det är gestagenet du är känslig mot så kan du uppleva kraftigare biverkningar än du brukar göra, eftersom dosen är högre än den är i kombinerade p-piller och minipiller. I så fall så är det nog en bra idé att ringa ungdomsmottagningen igen.

När du säger att du får ta speciella p-piller, menar du minipiller då? De innehåller också bara gestagen, i så fall.


   
SvaraCitera

linneqqc:

kan få hjärnbrist

Ja.


   
SvaraCitera