Aviseringar
Rensa alla

Kondylom 🙁


Ämnesstartare

Jag misstänker starkt att jag har fått kondylom, har kollat på symptomen osv. och det mesta verkar stämma. Har tid på ungdomsmottagningen nästa tisdag för att kolla upp det.

Men.. Jag skulle gärna vilja att någon som har haft (eller aa, man är ju alltid smittad, så har) det berättar lite hur det är... Hur fort sprider sig prickarna/vårtorna? Finns det något man kan göra (som inte är receptbelagt) för att motverka att det sprider sig och göra att det syns mindre?

Sen har jag ett problem också, en kille som jag har hållit på med ett tag, men aldrig haft sex med, kommer hit i helgen. Vi är väl så gott som tillsammans (jag vet inte riktigt..) och jag känner mig redo att ha sex med honom nu, så vad gör jag? xD I och med att man alltid är smittad så är det väl inte värre för mig att ha sex nu än efter (om) jag behandlat vårtorna så att de försvunnit? Ge mig tips ! xD


   
Citera
Ämnesetiketter

Vårtspridningen är ju helt individuell, men jag har läst att rökning kan bidra till problemas, exakt hur minns jag inte.
Och nä, det är bara imunförsvaret eller receptbelagda mediciner som för vårtorna att försvinna igen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okejokej.. Kanske borde fundera på att sluta röka då... 😛


   
SvaraCitera

[bigsmile]
Dold text: Skadeglädje... =/


   
SvaraCitera

Hade jag varit du hade jag väntat med att ligga till att du har fått medicin (tar bort symptomen väldigt snabbt), sen kan du ligga och om killen får kondylom själv kan du bara spela oskyldig [bigsmile]


   
SvaraCitera

Jag är nästan glad att jag inte har haft sex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

sen kan du ligga och om killen får kondylom själv kan du bara spela oskyldig [bigsmile]

I och för sig sant [bigsmile] Haha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men hur lång tid tar det efter att man påbörjat behandlingen tills symptomen är borta ungefär?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur länge sen var det inträffade för det brukar ta månader innan ens symptomen brukar uppstå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

porrgroda:

Men hur lång tid tar det efter att man påbörjat behandlingen tills symptomen är borta ungefär?

idags läget finns det krämer som skyndar på läkningen men du kommer alltid ha kvar viruset i kroppen men faktum är att kondylom kan läka sig själv men det kan ta från 1 år till 5 år innan det har lagt sig. och under tiden kan man såklart inte ha sexuellt umgänge. och om du skulle få barn innan kondylomet har lagt sig så kommer troligen barnen få kondylom redan från födslen.


   
SvaraCitera

Anthon911:

idags läget finns det krämer som skyndar på läkningen men du kommer alltid ha kvar viruset i kroppen

Kroppen kan bekämpa viruset. Däremot finns det inget sätt att veta om man har det kvar eller inte.


   
SvaraCitera

Anthon911:

och under tiden kan man såklart inte ha sexuellt umgänge.

Kan man visst, kondylom är till skillnad från andra könssjukdomar inget farligt (om man bortser för livmoderhalscancerrisken för tjejer). Det handlar bara om vad man själv anser är fräscht.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Kan man visst, kondylom är till skillnad från andra könssjukdomar inget farligt (om man bortser för livmoderhalscancerrisken för tjejer). Det handlar bara om vad man själv anser är fräscht.

1 det är inte samma virus som orsakar livmoder cancer
2 Vårtorna försvinner vanligtvis av sig själv, även om det kan ta tid. Om man får besvär av dem kan man få behandling med en receptbelagd lösning eller kräm som man stryker på. Ibland kan vårtorna behöva opereras bort. All behandling syftar till att ta bort vårtorna och tar inte bort själva viruset.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=26294

läs själv 🙂


   
SvaraCitera

Anthon911:

tar inte bort själva viruset.

Nej, för viruset måste kroppen själv bekämpa. Finns inget botmedel mot virus, men kroppen kan däremot själv ta hand om det.


   
SvaraCitera
Issen

Förövrigt så går inte kondylom under smittskyddslagen så du måste inte ens säga nåt... även om det kan vara lite elakt. Sen så som sagt har du alltid viruset.


   
SvaraCitera