Aviseringar
Rensa alla

Konfirmation


Ämnesstartare

Vet inte vilket forum denna fråga hör hemma i men jag provar här. Jag har blivit bjuden på en persons konfirmation som är om ca 3 månader, och hon är ingen i min släkt (min pojkväns syster). Jag har aldrig varit på någonting sånt förut, så jag har lite frågor kring det där med konfirmationsbjudningar.

Vill helst inte skämma ut mig och fråga svägerskan om det här då jag skäms över att aldrig ha varit med om det här förut osv.

1) Hur bör man helst vara klädd som gäst?
2) Ska/bör man ge en present även om man inte ingår i släkten, och isåfall har ni exempel på vadå?
3) Hur går sådanna grejer till, alltså hur går själva konfirmationen till ungefär?

Tacksam för seriösa svar, även om det här är UM -.-


   
Citera

säg att du har normal klädstil: klä dig i nån najs klänning typ. förslagsvis inte helvit. Att ge en present är nog bra, men det behöver inte bli FÖR dyrt. Ngt smycke eller nåt beroende på din relation till henne/hennes intresse. Jag fick tex ett resespel + en hoppsadel när jag konfirmerade mig.

"ceremonin" brukar vara nåt liknande: konfikrmanderna går in, har nåt eget program, några sjunger, nån mindre teater kanske, några sjunger lite till, nån läser nån vers, sen blir det antagligenlite predikan, kanske kyrkokören sjunger, konfimandledarna säger nåt. nån välsignelse över konfirmanderna, de får en bibel typ, utgång, slut.

var ett tag sen jag konfirmerades men typ så. kan vara lite psalmsjungande också.


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

men det behöver inte bli FÖR dyrt

100 kr presentkort på hm?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för ditt svar! 😀


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera