Aviseringar
Rensa alla

Konfirmation - hur/när/vadå?


Ämnesstartare

Vet inte vilket forum denna fråga hör hemma i men jag provar här. Jag har blivit bjuden på en persons konfirmation som är om ca 3 månader, och hon är ingen i min släkt (min pojkväns syster). Jag har aldrig varit på någonting sånt förut, så jag har lite frågor kring det där med konfirmationsbjudningar.

Vill helst inte skämma ut mig och fråga svägerskan om det här då jag skäms över att aldrig ha varit med om det här förut osv.

1) Hur bör man helst vara klädd som gäst?
2) Ska/bör man ge en present även om man inte ingår i släkten, och isåfall har ni exempel på vadå?
3) Hur går sådanna grejer till, alltså hur går själva konfirmationen till ungefär?

Tacksam för seriösa svar, även om det här är UM -.-


   
Citera

1. som man brukar vara klädd när någon firas
2. ja det är därför man konfirmerar sig
3. konfirmationsgudstjänsten är ungefär som en vanlig gudstjänst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beroende på "tillfälle" när någon firas så är jag klädd olika, sådär kan du inte svara ;p


   
SvaraCitera

SarahPN:

3) Hur går sådanna grejer till, alltså hur går själva konfirmationen till ungefär?

lite finare klädsel borde funka
kolla med killen om du kan vara med och köpa present med honom/hans familj så du inte behöver köpa sj

och en konfirmationsgudstjänst är olika beroende på vilken kyrkan de är, när jag var med i kyrkan, i en frikyrka, var det oftast lite större och många fler kom då släkten till konfirmanderna kom och konfirmanderna fick göra lite saker för att visa vad de lärt sig under året.
lite större än en vanlig gudstjänst


   
SvaraCitera

SarahPN:

1) Hur bör man helst vara klädd som gäst?

I något fint, men inte överdrivet. Kanske någon fin skjorta eller något. Hel och ren.

SarahPN:

2) Ska/bör man ge en present även om man inte ingår i släkten, och isåfall har ni exempel på vadå?

Ja, men något litet räcker. En trisslott eller blommor eller något.

SarahPN:

3) Hur går sådanna grejer till, alltså hur går själva konfirmationen till ungefär?

Har för mig att det är som en gudstjänst väl? Och sedan åker man väl hem och dricker kaffe.


   
SvaraCitera

Håller inte med någon här.

Konfirmationen gör de flesta ungdomar, just för att få presenter av folk.
Konfirmationen är egentligen en "utbildning" inom kristendomen, och när man har genomgått den så har man bekräftat sin tro.

Visst, denna tösen kanske gör det för presenterna, men du går väl där i sällskap med din pojkvän?
Var jag du så skulle jag inte känna mig tvingad att ge något, låt curlingföräldrarna stå för pengar och mopeder..

Ta på dig något fint bara, som att du ska på någon fest eller vanlig bjudning.
Tycker du att det känns jättedumt att vara där utan att ge något, så okej, ge någon liten blomma eller något x)

Vanligtvis går gudstjänsten till som vanligt även fast det är konfirmation, de kanske sjunger något tillsammans, spelar upp ett rollspel, eller får någon gåva, annars är det inget märkvärdigt.
Förr i tiden så förhördes alla konfirmander om olika saker, tror att du slipper vara med om detta..

Gudstjänsten kanske tar en timme, sedan stannar man på kaffe eller åker hem och fikar och umgås


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså ta bara på dig något du känner för. Kanske inte mjukisbyxor och en urtvättad t-shirt är det bästa alternativet, men något lite finare, även om det inte behöver vara allt för mycket.
På min konfirmation blev vi indelade i grupper och framförde lite olika, och så. Det var inte alls som en vanlig gudstjänst, men det är nog olika från olika konfirmationer. Men oftast är det enda man behövder göra är att sitta och lyssna och titta på.
Sedan så kanske det känns bättre om man har någon liten present med sig. Men det behöver inte vara något jättedyrt. Fråga din pojkvän om ni kan dela på något, eller så köper du något själv. Men brukar juh ge smyken till konfirmandrar. Så du kan juh köpa ett litet smyke och ett kort där det står "grattis till konfirmationen" eller så [smile]


   
SvaraCitera