Aviseringar
Rensa alla

Konfirmationsläger?


Ämnesstartare

Knarko:

ur sitt sammanhang

3 Mos 18
Du får inte närma dig en kvinna för att lägra henne när hon har menstruation och är oren. 20Du får inte ha samlag med hustrun till en landsman; du blir oren genom henne. 21Du får inte överlämna något av dina barn till Molok. Du får inte vanhelga din Guds namn; jag är Herren. 22Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt. 23Du får inte ha könsumgänge med djur av något slag och bli oren genom det. En kvinna får inte ställa sig framför ett djur för att para sig med det; det är något vämjeligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

3 Mos 18

Är något annat bibelord jag tänker på såg jag sen. Står i NT men har för mig att det ska stå någonstans i GT också.
Men detta är OT så aja baja!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Men detta är OT så aja baja!

jaja knasKnarko[party]


   
SvaraCitera

Panda:

3 mos 18:22
Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.

Det där är väldigt omdiskuterat, det står inte alls sådär i riktigt gamla biblar. Där används istället för "man" ett ord som betyder typ prostituerad pojke i ett tempel, ganska stor skillnad.

Knarko:

Om du inte vill det så tycker jag inte att du ska göra det.

Ok, tack [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe96:

Det där är väldigt omdiskuterat,

Thou shalt not lie with mankind, as with womankind: it is abomination.

King James bibeln[wink]
Finns även flera andra ställen i bibeln där homosexualitet ses ned på.
Inte för att de spelar nån roll[crazy]


   
SvaraCitera

Panda:

King James bibeln

Jag sa gamla biblar. De nyare har justerats för att passa kungar och påvar bättre, men i de riktigt gamla biblarna står inte att en man inte skall ligga med en man, utan det står något annat som bla engelska översättare fritt anpassade till sina egna idéer.

Om nu bibeln var så tydligt emot homosexualitet är det ju lite konstigt att svenska kyrkan både accepterar och viger homosexuella par.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe96:

Jag sa gamla biblar

Nu finns inte ens originaltexterna för någon av delarna i bibeln kvar så svårt att öht veta vad som menades från allra första början.

Frippe96:

Om nu bibeln var så tydligt emot homosexualitet är det ju lite konstigt att svenska kyrkan både accepterar och viger homosexuella par.

SvK tolkar lite som de vill i det fallet, vad är det som säger att de gör rätt i sin tolkning?
Sen tolkar inte alla inom SvK det så som de som bestämt detta gör.

Men som sagt, originalen finns inte kvar så vi kan inte veta vad som menades. Och om vi ens förstår vad som menades från början då dem personerna kanske tolkade som de trodde var sant?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe96:

Om nu bibeln var så tydligt emot homosexualitet är det ju lite konstigt att svenska kyrkan både accepterar och viger homosexuella par.

Inte alls[crazy] I sverige ska vi vara så PK som möjligt.

Frippe96:

Jag sa gamla biblar.

King james bibeln är den vida mest accepterade bibeln. Dock är de nya översättningarna bättre eftersom vi lärt oss mer om orginalspråken.[no-no]


   
SvaraCitera

Knarko:

Men som sagt, originalen finns inte kvar så vi kan inte veta vad som menades

Finns ju texter kvar från 200-300 talet, bla grekiska kopior. Och där används tex inte det vanliga begreppet för homosexualitet utan ett nykonstruerat ord som syftar till något annat.

Men är inte extremt påläst om detta, vet bara tillräckligt för att veta att det inte är så svart på vitt som många kristna försöker få det att låta. Översättarna har tagit sig ganska stora friheter.


   
SvaraCitera

Panda:

King james bibeln är den vida mest accepterade bibeln.

Det är också typ den sämsta översättningen och den som är mest färgad av översättarna och kyrkans maktmissbruk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe96:

kopior

skillnad på original och kopior 😉
hur vet vi att kopiorna är korrekta kopior...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe96:

Finns ju texter kvar från 200-300 talet, bla grekiska kopior. Och där används tex inte det vanliga begreppet för homosexualitet utan ett nykonstruerat ord som syftar till något annat.

Feel free to show 'em x)


   
SvaraCitera

Knarko:

hur vet vi att kopiorna är korrekta kopior...

Hur vet vi att bibeln inte är skriven av dresserade pingviner hos en galen professor?

Det vi vet är att de gamla texter som finns kvar innehåller betydande skillnader jämfört med de nyare texterna.

Och vi vet att homosexualitet inte ansågs vara något konstigt på den tid som bibeln skrevs, varför man kan anta att bibeln egentligen menar något annat, men som förvaskats genom århundraden.


   
SvaraCitera