Aviseringar
Rensa alla

Konfirmeras?


Ämnesstartare

Jag behöver verkligen akut hjälp! Jag går på en konfirmations-kurs (säger man så?) som har haft 4 träffar och jag konfirmeras i sommar! Innan det ska det vara två läger, totalt 7 dagar. Det verkar roligt, och i början var det en självklarhet att jag skulle konfirmera mig, kan erkänna att mycket var för lägren och presenter...

men nu när vi har träffats totalt 8 timmar, och snackat om gud, jesus osv, så har allt intresse försvunnit. Jag har insett att jag inte tror på gud, och det skulle verkligen inte kännas bra att konfirmeras just för presenterna och lägren!

Om jag fortsätter att träffa gruppen i ett halvår, tror ni att jag kommer börja tro på gud osv?
Så snälla hjälp, ska jag avbryta konfirmationen eller fortsätta? 🙂


   
Citera

lol jag trodde inte ett skit på gud däremot ville jag ha presenter :ppppPPPPPp men var inte värt det


   
SvaraCitera

dom flesta gör det väl för presenterna liksom


   
SvaraCitera

sofia872:

Om jag fortsätter att träffa gruppen i ett halvår, tror ni att jag kommer börja tro på gud osv?

tycker du inte att det känns rätt att konfirmeras om du inte tror så gör det inte


   
SvaraCitera

Om du inte tycker att det känns bra att göra det bara för presenterna och lägret osv så ska du självklart inte fortsätta. Jag är konfirmerad och jag kan inte påstå att jag tror på gud. Alla gudstjänster, snack, lekar, läger osv övertygade mig inte heller.


   
SvaraCitera

tror i princip ingen som konfirmerar sig tror på gud. sverige är för ateistiskt för att det skulle vara trovärdigt. däremot kanske det är kul att pröva sin tro, KUL (hur nu det går till) att konfirmera sig och lite som en tradition/rutin.


   
SvaraCitera

Äh, det är ditt beslut.. [zzz]


   
SvaraCitera

Lounge fact:

KUL (hur nu det går till) att konfirmera sig och lite som en tradition/rutin.

menar du att man inte kan ha en rolig konfirmationstid?


   
SvaraCitera
smisk

Lounge fact:

tror i princip ingen som konfirmerar sig tror på gud. sverige är för ateistiskt för att det skulle vara trovärdigt. däremot kanske det är kul att pröva sin tro, KUL (hur nu det går till) att konfirmera sig och lite som en tradition/rutin.

Waaat nej gud nej, här i täby är typ alla ungdomar kristna :s helt sjukt...! min bästa vän är überkristen och jag är typ satan själv.


   
SvaraCitera

det kan va skit kul.. beror ju förstås på upplägget, ledare och deltagarna

Det handlar ju inte om att du ska bli troende heller. Utan om att lära känna dig själv och kristendomen om du sedan blir mer eller mindre utövande kristen än genomsnitts svensken återstår att se. Många jag träffat som arbetar i kyrkan tror ju inte själva på vad som står i sagoboken, men däremot på att det finns något som stakar ut våra liv.


   
SvaraCitera

jag ve den enda i min klass som inte konfirmerade mej [bigcheers]


   
SvaraCitera

Knarko:

menar du att man inte kan ha en rolig konfirmationstid?

kan man säkert, jag hade en HEMSK tid bara.. svårt att se ur den synvinkeln

smisk:

Waaat nej gud nej, här i täby är typ alla ungdomar kristna :s helt sjukt...! min bästa vän är überkristen och jag är typ satan själv.

haha whaa? hur kommer det sig


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Du kan ju gå på lägrena, men sedan hoppa av? Eller konfirmera dig ändå, få av de som konfirmeras är troende. Hade nog själv gjort det om jag varit döpt, bara för att jag tycker om att prata med präster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sofia872:

Om jag fortsätter att träffa gruppen i ett halvår, tror ni att jag kommer börja tro på gud osv?

Om så är du ju dum i huvudet... [crazy]


   
SvaraCitera
smisk

Lounge fact:

haha whaa? hur kommer det sig

jamen jag undrar ju det, helt jätteknasigt 🙁 alla i min ålder är typ kristna :s


   
SvaraCitera