Aviseringar
Rensa alla

Konstig lukt vid svält?


Ämnesstartare

Känns som om jag nyss gjorde en annan tråd, men skit samma :P.

Jag har en kompis med ätstörningar. (Har även haft det själv). Iaf, jag känner ibland att hon luktar lite konstigt, oftast från andedräkten, men ibland luktar hela hon något konstigt. Hon är inte ofräch eller ohygienisk på något sätt så det kan inte vara därför hon luktar.
har hört att svält kan göra att man får en konstig kroppslukt men vet inte om det är sant.
Hon har sökt hjälp och så, men jag vill ändå inte fråga om lukten för då blir hon säkert ledsen.
Vet inte riktigt vad det luktar men det luktar inte gott..

Låter det bekant? Med lukten alltså. Beror den på svält? [shake]


   
Citera

Vad är det för lukt? Det kan ju vara så att hon har bulimi och spyr, då får man också lite äcklig ändedräkt..


   
SvaraCitera

Acetonaktigt? Det har jag läst iaf, att svältarna kan lukta så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo, folk som svälter sig kan börja lukta konstigt ur munnen [sad].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nessah:

Vad är det för lukt? Det kan ju vara så att hon har bulimi och spyr, då får man också lite äcklig ändedräkt..

Bulimi har hon inte är jag ganska säker på. Det luktar inte direkt spya heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bluff:

Acetonaktigt? Det har jag läst iaf, att svältarna kan lukta så.

Ja aceton...hm..kanske lite åt det hållet. Det luktar starkt och illa iaf (Förlåt). Nästan som väldigt stark fotsvett, tycker jag ibland.


   
SvaraCitera

Jag vet att om man detoxar, vilket också innebär att man äter väldigt lite, men ändå äter, så kan kroppen göra sig av med orenheter- genom bl a porerna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Jo, folk som svälter sig kan börja lukta konstigt ur munnen .

Men varför? Det är ju konstigt tycker jag..Vad är det som luktar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batterseabardot:

Jag vet att om man detoxar, vilket också innebär att man äter väldigt lite, men ändå äter, så kan kroppen göra sig av med orenheter- genom bl a porerna

Orenheter? vad är det för orenheter och vart försvinner de annars hos friska människor?


   
SvaraCitera

Dålig andedräkt - Kräkningar.

Dåligt kroppslukt - Ammoniak. Jag minns inte riktigt varför, men anorektiker har en starkare lukt av ammoniak om sig. Kolla google om du hittar något, för jag minns inte varför. vet bara att det är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

greentea:

Men varför? Det är ju konstigt tycker jag..Vad är det som luktar?

Jag vet inte riktigt.. Kan vara maginnehållet.. eller något. Har dålig koll. Kan stå i nån anorexiaartikel, kolla wikipedia :3.


   
SvaraCitera

greentea:

Orenheter? vad är det för orenheter och vart försvinner de annars hos friska människor?

Detox går ju ut på att få ut gifterna ur kroppen, dvs att det går ur mer gifter än normalt ur kroppen. De som detoxar är ju iofs också friska människor [zzz]


   
SvaraCitera

[sad] blir ledsen


   
SvaraCitera

batterseabardot:

Detox går ju ut på att få ut gifterna ur kroppen, dvs att det går ur mer gifter än normalt ur kroppen. De som detoxar är ju iofs också friska människor [zzz]

Det tar njurarna hand om. [cute]
Detox är först och främst en placebo-effekt.

greentea:

Ja aceton...hm..kanske lite åt det hållet. Det luktar starkt och illa iaf (Förlåt). Nästan som väldigt stark fotsvett, tycker jag ibland.

Ja, det är aceton som luktar. Acetonet bildas till följd av proteinnedbrytning i levern och avges via utandningen.
Det är vanligt vid svält.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pakanajuhla:

Ja, det är aceton som luktar. Acetonet bildas till följd av proteinnedbrytning i levern och avges via utandningen.
Det är vanligt vid svält.

Ok lät lite skrämmande [chocked]. Är det alltså pga proteinbrist?


   
SvaraCitera