Aviseringar
Rensa alla

Konstigt gojs i bibeln


Ämnesstartare

Kakaoxo:

okej, vad är beviset?

Bibeln.


   
SvaraCitera

Mikroanka:

Bibeln.

Uuuutveckla gärna.


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

okej, vad är beviset?

De finns inget bevis på att de inte finns iaf. Men som sagt de säger dom religösa oxå så varför inte jag. Jag ser på mig själv jag tittar på himlen jag skriver jag känner inget som finns här är skapat av ensåkallad gud. Gud är en lögn av en mycketförvirrad människa på 0talet. Gud finns inte för att allt som är dumt i dennavärlden skylls på någon och allt bra på gud. Sen en fråga om djävulen är så elak varför är han den som tar småbarn som inte tror på gud. Vem tar in de onda själarna som kanske gjort ett litet fel. Dom böjer alltid på reglerna i biblen och dom vet om de annars hade dom fan förslavat oss andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Igns:

Uuuutveckla gärna.

Om "bullshit" kan liknas vid motsägelsefullande uttalanden så kryllar bibeln av dem. T.ex är det meningen att människan ska ha fri vilja, men tydligen kan gud mixtra lite med den om han vill (det är det dett ämnet handlar om egentligen, lol).


   
SvaraCitera

Netherlick:

religion är bullshit

Netherlick:

religion är bullshit

Netherlick:

religion är bullshit

[bigcheers]


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

nej, inte riktigt bevisat.

jo då evolution är bevisat 🙂

Kakaoxo:

okej, vad är beviset?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/pubmed
skriv evolution i sökfältet och se hur många vetenskapliga peer review artiklar det finns i pubmeds databas.


   
SvaraCitera

Mikroanka:

T.ex är det meningen att människan ska ha fri vilja, men tydligen kan gud mixtra lite med den om han vill (det är det dett ämnet handlar om egentligen, lol).

Mikroanka:

"Men Herren gjorde farao hård och obeveklig: han ville inte släppa dem"

Jag vet inte hur det står till med din läsförståelse, men det behöver nödvändigtvis inte förekomma någon "motsägelse". I detta fall kan det även ha menats att "Herren" gjorde att "farao" av sig självt (eller någon anna/n/t, inte nödvändigtvis "Herren") blev "hård och obeveklig", vilket inte behöver tyda på att "Herren" skall ha utfört något som gjort "farao" sådan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Igns:

I detta fall kan det även ha menats att Herren gjorde att farao av sig självt (eller någon anna/n/t, inte nödvändigtvis Herren) blev "hård och obeveklig",

Det skulle faktiskt kunna stämma, men meningen är skriven på ett sådant sätt att man kan tolka på två sätt. Hittade ett till konstigt citat; "Och Herren hade gjort egypterna välvilligt inställda mot israeliterna, så att de gav dem vad de begärde. På det sättet tog de byte av egypterna"

Även om egypterna blev välvilligt inställda av sig själva tycker jag det är lite konstigt att Israeliterna skulle ha deras guldföremål som ett byte när de stack 🙁


   
SvaraCitera

inmyshoes:

Vad står det då?

se länken jag postade till Mikroanka

Netherlick:

De finns inget bevis på att de inte finns iaf.

what?

Netherlick:

Men som sagt de säger dom religösa oxå så varför inte jag.

what?

Netherlick:

Jag ser på mig själv jag tittar på himlen jag skriver jag känner inget som finns här är skapat av ensåkallad gud.

så 'det' existerar inte för att du inte känner något när du tittar på himlen?

Netherlick:

Gud finns inte för att allt som är dumt i dennavärlden skylls på någon och allt bra på gud

nej? jag tycker att du ska börja studera lite religion innan du uttalar dig [shake]


   
SvaraCitera

Netherlick:

evolution är bevisad

haha nej den är inte bevisad. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

haha nej den är inte bevisad.

Gravitation är bara en teori. [rolleyes]

Eftersom det är omöjligt att till 100% bevisa någonting (nej allvarligt, försök), så är det ganska redundant att använda "den är inte bevisad" som argument.

Anledningen till att vetenskapssamhället accepterar evolutionsteorin är för att den har tillräckligt starka bevis bakom sig för att kunna vara sanning. Faktum är att den har så starka bevis bakom sig att det skulle krävas något radikalt för att falsifiera den.


   
SvaraCitera

Lambda89:

Gravitation är bara en teori.

Lambda89:

Eftersom det är omöjligt att till 100% bevisa någonting (nej allvarligt, försök), så är det ganska redundant att använda "den är inte bevisad" som argument.

Lambda89:

Anledningen till att vetenskapssamhället accepterar evolutionsteorin är för att den har tillräckligt starka bevis bakom sig för att kunna vara sanning. Faktum är att den har så starka bevis bakom sig att det skulle krävas något radikalt för att falsifiera den.

Jaha vad är det för bevis nu då? [zzz]

Ska jag ta upp de ställen Evolutionsteorin brister?
____________________________________
ursäkta mitt nollchalanta sätt men är lite trött bara.[smile]


   
SvaraCitera

Fattar inte varför du tar bibeln på allvar när du inte är kristen [shake] Du är väl bara dum antar jag.


   
SvaraCitera

Tickstart:

Fattar inte varför du tar bibeln på allvar när du inte är kristen Du är väl bara dum antar jag.

vem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

Ska jag ta upp de ställen Evolutionsteorin brister?

Gör gärna det. Jag förväntar mig inga argument som inte besvarades för 20+ år sedan.

Ursäkta mitt "nonchalanta sätt", men det är vad man brukar få från kreationister.

"Det saknas länkar mellan formerna", "Det här är irreducibelt komplext", "Kol-14 datering stämmer inte!". Gamla, sorgligt trötta argument som alla har fått sina svar. Om det är dylikt du tänker dra upp, gör dig icke besvär.


   
SvaraCitera